شناسهٔ خبر: 24467504 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین:

۱۷ هزار و۸۳۰ نفر در برنامه های فرهنگی کانون مساجد شرکت کردند

قزوین-مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین گفت: مساجد گسترده ترین شبکه تخصصی فرهنگی و هنری است که امسال ۱۷ هزار و ۸۳۰ نفر در برنامه های فرهنگی کانون مساجد قزوین شرکت کردند.

صاحب‌خبر -

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین گفت: در حال حاضر در استان قزوین ۳۳۴ کانون فرهنگی هنری فعالیت دارند که ۳۰ کانون امسال افزوده شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام علی رمضانی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین اظهارداشت: مساجد نماد اتحاد و انسجام همه گروههاست و باید از جایگاه ویژه ای برخوردار باشد.

رمضانی بیان کرد: مسجد پایگاه اجتماعی جهان اسلام، نماد هویت دینی مسلمان، دانشگاه عمومی مسلمانان و کانون تربیت دینی است و باید مراقب باشیم ب ۹ ه این نماد اسیب وارد نشود.

وی گفت: مسجد همواره منشأ خیر و برکت و قلب تپنده و جوشان جامعه بوده و امروز نیز می تواند در کاهش آسیب های اجتماعی و پر کردن اوقات فراغت جوانان نقش مهمی ایفا کند.

حجت الاسلام رمضانی بیان کرد: مسجد مهمترین نهاد فرهنگی است که هدایت جامعه را برعهده دارد و کم توجهی به مساجد موجب بروز آسیب های اجتماعی می شود و اگر همه برنامه هایمان را به مسجد گره بزنیم از بروز آسیب های اجتماعی می توان جلوگیری کرد.

وی یادآورشد: مسجد مرکز همه خوبی ها و بروز اخلاق حسنه است و موجب گسترش عواطف انسانی در خانواده ها می شود و ما باید مساجد را برای اجرای همه برنامه ها آماده کنیم.

حجت الاسلام رمضانی اظهار کرد: با گذشت ۲۵ سال از فعالیت کانون ها می گذرد و موفقیت این مجموعه در گرو پشتوانه مردمی آن است و با کمترین امکانات بیشترین بهره را به افراد تحت پوشش رسانده ایم.

وی اضافه کرد: کانون های مساجد ظرفیتی عظیم و مساجد گسترده ترین شبکه تخصصی فرهنگی و هنری استان و کشور است که با حضور انحصاری در حوزه های فرهنگی و هنری در مناطق محروم، نیازمند حمایت مضاعف و توجه و برنامه ریزی جدی است.

کانونهای فرهنگی مساجد مورد بی مهری قرار گرفته اند

حجت الاسلام رمضانی با تأکید بر لزوم استفاده مسئولان از ظرفیت کانون های مساجد گفت: کانون ها از ظرفیت بالای نیروی انسانی در برنامه ریزی فرهنگی برخوردارند اما متاسفانه با مهری برخی مواجهند در حالیکه باید پذیرفت اگر کسانی به جایگاهی رسیده اند آن را مدیون مسجد هستند و شایسته نیست این مانونها مورد بی توجهی قرار گیرد.

فعالیت ۲۴ هزار کانون در کشور/ ۳۳۴ کانون در قزوین
 
وی در ادامه گفت: در حال حاضر ۲۴  هزار کانون، ۱۴ هزار کتابخانه و ۲ میلیون نفر نیروی انسانی در کشور فعالیت دارند و در استان قزوین نیز در حال حاضر ۳۳۴ کانون فرهنگی هنری فعالیت دارند.

رمضانی تصریح کرد: ۱۸۷ کانون روستایی و ۱۵۶ کانون شهری در استان فعال است و ۱۷۰ واحد خواهرن هم در کانون ها فعالیت خود را آغاز کرده اند و امسال نیز ۳۰ کانون مجوز فعالیت گرفته است.

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین عنوان کرد: رسالت اصلی کانون این است که شبکه توانمندی را با استفاده از ظرفیت مردمی فراهم کند تا فعالیت های متنوعی در جامعه صورت گیرد و اساسنامه ستاد و چشم اندازی کانون هم تدوین شده است.

راه اندازی سایت «سجا»

وی اظهارداشت: در ستاد عالی کانون های مساجد، پرتال سامانه جامع آمار و اطلاعات کانون های فرهنگی هنری مساجد(سجا) با همکاری تعدادی از مراکز معتبر دانشگاهی آماده رونمایی شده و کانون ها می توانند در ۲ بخش ایده های اثرگذار در حوزه فعالیت های مسجد و ایده های نو با قابلیت کارآفرینی، خلاقیت طرح ها و برنامه های خود را ارائه دهند.

حجت الاسلام رمضانی اضافه کرد: چشم انداز کانون در سالهای آینده راه اندازی اتاق فکر قوی است که پس از ابلاغ نسبت به ایجاد هیئت اندیشه ورز در کانون ها اقدام می کنیم.

اختصاص ۱۰۷ میلیون تومان به کانون های مساجد

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین اضافه کرد: علیرغم کمبود اعتبارات امسال موفق شدیم یک مرحله از سرانه کانون ها را پرداخت کنیم و ۱۰۷ میلیون تومان به کانون ها داده شده که در برگزاری جشنواره ها، دوره های آموزشی، تجهیزات کتابخانه ای هزینه می شود.

وی خاطرنشان کرد: امسال ۱۷ هزار و ۸۳۰ نفر در برنامه های اوقات فراغت کانون ها شرکت کردند و برگزاری اردوهای داخل و خارج از شهر، کلاس های آموزشی، اجرای نمایش در ۱۰ مسجد در ۱۰ شب در ایام دهه فجر، ویژه برنامه مناسبتی، حضور اعضای کانون ها در دوره اندیشه های آسمانی، توزیع ۱۰ هزار جلد کتاب در میان کتابخانه های کانون های مساجد، اجرای طرح ربیع القران، برگزاری دوره توانمند سازی ی مدیران کانون ها و دوره تربیت مربی نماز از اقدامات کانون های مساجد است.

حضور ۱۷۰۰ نفر در مسابقات کتاب خوانی

رمضانی تصریح کرد: در کانون های استان قزوین ۱۵۰ کتابخانه راه اندازی شده و ۱۲۸ کتابخانه مخزنی نیز داریم و ۱۰ هزارجلد کتاب در کانونها توزیع شده است. و در طرح قرانی نیز ۱۱۰۰ نفر شرکت کردند.

وی گفت: همچنین یک دوره آشنایی با روش تربیت مربی برای آموزش قرانی برگزار شد که ۲۰۰ نفر با همکاری ارشاد و آموزش و پرورش استان در آن شرکت کردند.

حرکت به سمت برنامه های پژوهشی است

مدیرکانون های فرهنگی مساجد استان قزوین بیان کرد: در کانون مساجد به سمت برنامه محوری حرکت کنیم تا فعالیتها هدفمند شده و نتیجه بخش باشد.

رسانه ها به ارتقاء جایگاه مساجد کمک کنند

وی اضافه کرد: رسانه ها در ترویج امور قرآنی و فعالیتهای دینی در مساجد نقش موثری دارند و انتظار داریم در تداوم فعالیتها با ما همکاری کنند و در ارتقاء جایگاه مساجد در تربیت اینده سازان کشور مشارکت داشته باشند.

نگاه مسئولان به کانون فرهنگی مساجد محبت آمیز باشد

رمضانی اظهارداشت: هر کسی به جایگاهی رسیده از کانون مسجد بوده لذا شایسته نیست با مهری مواجه شود لذا از مسئولان فرهنگی انتظار داریم با محبت بیشتری نسبت به کانون رفتار کنند تا بتوانیم برنامه های پیش بینی شده را عملیاتی کنیم.

نظر شما