شناسهٔ خبر: 24462570 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین:

فعالیت ۳۳۴ کانون فرهنگی هنری در قزوین/کانون های مساجد گسترده ترین شبکه فرهنگی در کشور است

خبرگزاری شبستان: مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین گفت: در حال حاضر در استان قزوین ۳۳۴ کانون فرهنگی هنری فعالیت دارند که ۳۰ کانون امسال افزوده شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از قزوین، حجت الاسلام علی رمضانی در نشست خبری که ظهر امروز (15 اسفند) در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین برگزار شد، بیان کرد: در آستانه بیست و پنجمین سالگرد تاسیس کانون های مساجد وربع قرن تلاش صادقانه کانون ها هستیم.

 

وی ادامه داد: هر دینی و آیینی نمادها و نشانه هایی دارد و اسلام از میان نمادها به جایگاه مسجد بسیار اهمیت داده است و مسجد عبادتگاهي است که نماد اتحاد و انسجام است.

 

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین اضافه کرد: مسجد پایگاه اجتماعی جهان اسلام، نماد هویت دینی مسلمان، دانشگاه عمومی مسلمانان و محل تربیت است و با توجه به اهمیت این جایگاه دشمنان می کوشند به مسجد ضربه بزنند چرا که مسجد کانون وحدت است.

 

* مسجد قلب تپنده جامعه اسلامی است

وی عنوان کرد: مسجد تنها مکانی است که مسلمان دوشادوش هم یکرنگ و یکدل در آن اجتماع می کنند، مسجد همواره منشأ خیر و برکت و قلب تپنده و جوشان جامعه است.

 

حجت الاسلام رمضانی تصریح کرد: در مجموعه شهر و روستا مسجد تنها محور است و تمامی مساجد در زمین از حیث قرارگیری دارای وحدت و انسجام هستند به طوری که سمت و سوی آنها به سوی کعبه است و این ساختمان ظاهری مسجد به تمام مسلمان به سمت کمال و سعادت جهت می دهد.

 

وی اعلام کرد: مسجد بهترین مکان برای اتصال زمینیان به آسمانیان است و امروز خیلی از خانواده ها دغدغه روانی دارند و شاهراه موفقیت و برون رفت از این تفکرات در جامعه امروزی مسجد است و باید بین مسجد، خانواده و مدرسه این تعامل برقرار شود و در واقع مسجد و کانون فرهنگی هنری بهترین مکان برای رابطه و ارتباط خانواده ها با هم است.

 

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین اضافه کرد: مساجد از مهمترین نهادهاي فرهنگی است که هدایت جامعه را برعهده دارند و کم توجهی به مساجد موجب بروز آسیب های اجتماعی می شود و اگر همه برنامه هایمان را به جایی که مردم حضور دارند یعنی مسجد گره بزنیم از بروز خیلی آسیب ها می توان پیشگیری کرد.

 

وی اعلام کرد: مسجد مرکز همه خوبی ها مسجد است و اخلاق حسنه باید در مسجد وجود داشته باشد، مسجد موجب گسترش عواطف انسانی در خانواده ها می شود و ما باید مساجد را رونق دهیم و نقش احاد مردم هم در این امر بسیار اهمیت دارد.

 

* موفقیت کانون ها به دلیل اتصال به دریای خروشان مردم است

حجت الاسلام رمضانی با اشاره به ظرفیت کانون ها در حوزه های مختلف اظهار کرد: 25 سال از تلاش صادقانه کانون ها می گذرد و موفقیت این مجموعه در این است که پشتوانه مردمی دارد و اگر امروز در 25 سالگی هستیم به دلیل اتصال به دریای خروشان مردم است و ما با کمتریم امکانات بیشترین بهره را داشتیم.

 

وی توضیح داد: کانون های مساجد ظرفیتی عظیم با سهمی اندک است؛ کانون های مساجد گسترده ترین شبکه تخصصی فرهنگی و هنري در سطح استان و کشور است و به واسطه حضور انحصاری در حوزه های فرهنگی و هنری در مناطق محروم، نیازمند حمایت مضاعف و توجه و برنامه ریزی جدی است.

 

حجت الاسلام رمضانی با تأکید بر لزوم استفاده مسئولان از ظرفیت کانون های مساجد گفت: کانون ها با ظرفیت بالای نیروی انسانی در برنامه ریزی فرهنگی استان مورد بی مهری قرار می گیرند در حالی که وجود کانون ها در بخش اعظم روستا ها می درخشد و این سوال وجود دارد که چرا باید از اين ظرفیت کمتر بهره مند شویم؛ کانون ها با استفاده از ظرفیت جوانان می توانند تحولات بزرگی در حوزه فرهنگ و جوانان داشته باشند.

 

* کانون های فرهنگی هنری فرزند مسجد هستند

وی به اقدامات کانون های فرهنگی هنری مساجد اشاره و بیان کرد: 25 سال از تاسیس این نهاد می گذرد و امروز کانون ها به درخت تناوری تبدیل شده که در شهر و روستا ریشه دوانده اند  به طوری که24  هزار کانون، 14 هزار کتابخانه و 2 میلیون نیروی انسانی در کشور فعالیت دارند و تأثیر گذاری کانون ها به حدی بود که مقام معظم رهبری در 19 مهر سال 91 فرمودند من سفارش می کنم کانون های فرهنگی هنری مساجد فراموش نکنید.

 

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین عنوان کرد: رسالت اصلی کانون ها این است که شبکه توانمندی را با استفاده از ظرفیت مردمی فراهم کند تا فعالیت های متنوعی در جامعه انجام شود که بر اساس رسالت کانون ها، اساسنامه ستاد و چشم اندازی تهیه و تدوین شده است.

 

وی اعلام کرد: در ستاد عالی کانون های مساجد، پرتالي به نام سجا (سامانه جامع آمار و اطلاعات کانون های فرهنگی هنری مساجد) با همکاری تعدادی از مراکز معتبر دانشگاهی آماده و رونمایی شد و کانون ها می توانند در 2 بخش ایده های اثرگذار در حوزه فعالیت های مسجد  و ایده های نو با قابلیت کارآفرینی، خلاقیت و ایده های خود را ارائه دهند.

 

حجت الاسلام رمضانی اضافه کرد: ما معتقد هستیم مسجد محل رشد است و از ویژگی های کانون ها وابستگی به مسجد است و ما به هیچ وجه از مجموعه مسجد خارج نبوده و فرزند مسجد هستیم و مسجد محوری بهترین راهکار برای توسعه فعالیت های قرآنی است.

 

وی گفت: چشم اندازی که برای سال 97 پیگیری می کنیم، داشتن اتاق فکر قوی است و انشالله به کانون های فرهنگی هنری ابلاغ می کنیم نسبت به داشتن هیئت اندیشه ورز در کانون ها اهتمام ورزند.

 

* تخصیص 107 میلیون تومان به کانون های مساجد

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد با اشاره به حمایت از کانون ها تصریح کرد: با وجود به کمبود اعتبارات امسال موفق شدیم که یک مرحله سرانه کانون ها را پرداخت کنیم که بالغ بر 107 میليون تومان به کانون ها تخصیص یافت که این حمایت در قالب برگزاری جشنواره ها، دوره های آموزشی،  تجهیزات کتابخانه ای و غیره بوده است.

 

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر در استان قزوین 334 کانون فرهنگی هنری فعالیت دارند که 30 کانون امسال افزوده شده است و در این بین 187 کانون روستایی و 156 کانون شهری است و 170 واحد خواهرن هم در کانون ها فعالیت دارند.

 

حجت الاسلام رمضانی ادامه داد: حضور 17 هزار و 830 نفر در برنامه اوقات فراغت کانون ها، برگزاری اردوهای داخل و خارج از شهر، برگزاری کلاس های آموزشی، اجرای تئاتر در 10 مسجد در 10 شب در ایام دهه فجر، برگزاری برنامه در مناسبت های مختلف، حضور اعضای کانون ها در دوره اندیشه های آسمانی، تزریق 10 هزار جلد کتاب به کتابخانه های کانون های مساجد، اجرای طرح ربیع القران، برگزاری دوره توانمندسازی ی مدیران کانون ها، برگزاری دوره تربیت مربی نماز و غیره  از جمله اقدامات در کانون های مساجد است.

 

وی با تأکید بر لزوم دوری از نگاه های سلیقه ای در مساجد یادآور شد: مسجد باید بر اساس اتاق فکر اداره شود نه خودخواهی و بر اساس سلیقه، مسجد باید محیط امن برای جوانان بوده و پاسخگوی نیاز جوانان باشد و تنوع برنامه داشته باشد.

 

نظر شما