شناسهٔ خبر: 24444782 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

برای پیشرفت و عدالت در انقلاب سوم چه باید کرد؟

منبع: فارس

سطح اول مطالبات، نیازهای واقعی و به حق مردم است که در قانون اساسی به بهترین صورت مورد تاکید قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، علیرضا زاکانی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در یادداشتی نوشت: 

هر روزه در جلسات مختلف به ویژه با دانشجویان این سوال مطرح می‌شود که ناظر به شرایط کنونی "چه باید کرد؟" بدین منظور در این نوشتار سعی خواهم کرد، ماحصل نظراتم را به رشته تحریر درآورده و تقدیم کنم.

الف) نیازهای جامعه

ابتدا به مطالبات جامعه می‌پردازم، زیرا بدون شناخت صحیح  نیازها و مطالبات مردم نمی‌توان به توفیقی دست یافت. به نظر نیازهای مردم و مطالبات آن‌ها شامل سه دسته است:

1) نیازهای واقعی و ملموس مردم

2) نیازهای حقیقی فراموش شده

3) نیازهای کاذب القاء شده

سطح اول مطالبات، نیازهای واقعی و به حق مردم است که در قانون اساسی به بهترین صورت مورد تاکید قرار گرفته است. نیازهایی همچون ایجاد محیط رشد و تعالی، گسترش امکانات عادلانه، تعمیق امنیت و ثبات و مواردی ازجمله اشتغال مولد(اصل 28)، تامین مسکن متناسب با شان هر ایرانی(اصل 31)، تسهیل ازدواج و تشکیل خانواده(اصل10)، رعایت حقوق دختران و زنان ایرانی (اصل 21)، برخورداری از تامین اجتماعی و حق سلامت همگانی(اصل 29)، آموزش و پرورش رایگان و تحصیلات عالی مورد نیاز کشور(اصل 30)، گسترش آزادی‌های سیاسی و اجتماعی(اصل 26)، نظارت همگانی بویژه بر مسئولان و امر به معروف و نهی از منکر ایشان(اصل 8) و سایر حقوق ذکر شده که مسئولان نظام اسلامی می‌بایستی در راستای تحقق آن‌ها تلاش نمایند.مواجهه منطقی با هر یک از این سه نیاز، سرفصلی برای تسریع در پیشرفت کشور و رشد و آسایش مردم خواهد بود.

نیازهای حقیقی فراموش شده، سطح دوم نیازها است که پاسخ مناسب به آن سبب حرکت در مسیر رشد جامعه و پیشرفت کشور خواهد شد. استحکام اخلاق و تقوای فردی و اجتماعی، حاکم نمودن شایستگان در کشور، استقرار فرهنگ مسئولیت پذیری و امانت داری، ارزشمندی صداقت، مجاهدت، نظم و تلاش در جامعه، پیش‌رانی تعلیم و تربیت در همه سطوح و اداره  عالمانه و قانون‌مدارانه امور مواردی از این دست است که متاسفانه بسیار کم مورد توجه واقع می‌شود.

دسته‌ سوم از مطالبات خاص موجود، نیازهای القایی و کاذب می‌باشند که عمدتاً به وسیله دشمن خارجی با ابزارهای تبلیغاتی و یا از زبان فرصت طلبان داخلی جهت جلب توجه و کسب رای به جامعه القاء می‌گردد. نیازهایی همچون کشف حجاب یا مطالباتی ناشی از مصرف‌گرایی و مدگرایی مصادیق برجسته این مورد می‌باشند.

بیشتر بخوانید:

توصیه زاکانی به مسئولان برای حل مشکلات

از دشمنان انقلاب انتظاری جز بدخواهی نیست اما به نظر برخی از مسئولان ناکارآمد که تنها به فکر جیب و جای خود هستند و برخی از کنش‌گران اجتماعی بی‌مسئولیت، آگاهانه یا ناآگاهانه به علت عدم توان در برآوردن نیازهای واقعی و ملموس (سطح یک) و گریز از نیازهای حقیقی (سطح دو) در جامعه، منفعلانه با ژست‌های روشنفکری و عاری از عقلانیت نیازهای کاذب (سطح سوم) را تکرار می‌کنند.

به طور مثال  اگر کرامت و جایگاه ویژه بانوان شناخته شود و موضوعاتی همچون ایجاد زمینه مطلوب رشد معنوی، علمی و منزلت اجتماعی همراه با شرایط ازدواج مناسب، اشتغال شایسته، واگذاری مسئولیت‌ها و ایجاد آسایش و رفاه آن‌ها و در یک کلام رعایت عدالت در فهم و بکارگیری توان زنان در ساخت خانواده و اجتماع مورد نظر قرار گیرد و اصول قانون اساسی پیرامون آن‌ها اجرایی شود آیا جایی برای پرداختن به موضوع روسری زنان در جامعه اسلامی و به دام انداختن دختران عزیز این مرز و بوم در سیاه چاله نیازهای کاذب و در معرض قانون شکنی قرار خواهد داد؟

ب) خدمات ارائه شده از سوی نظام اسلامی

در کنار مطالبات مردم، خدمات ارائه شده از سوی نظام اسلامی نیز دو دسته است:

بخشی از خدمات ارائه شده برای مردم ملموس و قابل درک است. مواردی همچون گسترش محیط های آموزشی، توسعه علم و فن آوری، پیشرفت های فرهنگی و اقتصادی، تعمیق امنیت و ثبات، اقدامات موفق زیرساختی کشور و توسعه امکانات ورزشی تفریحی ، افزایش رفاه و ارتقاء سطح بهداشت عمومی، خدمت‌رسانی به روستاها و... از این دست می باشند.
برخی دیگر از خدمات ارایه شده علی‌رغم بهره مندی جامعه از آن‌ها، برای مردم ملموس نیست و در نتیجه جامعه متوجه حجم زحمات و اقدامات صورت پذیرفته نمی‌ شود به عنوان مثال استقرار نسبی استقلال، آزادی، عدالت، عقلانیت و معنویت در جامعه، کسب هویت ملی و عزت و عظمت ایرانیان در سطح جهان، حاکمیت مردم سالاری دینی برپایه رهبری عادل و عالم در کشور، باز شدن راه سرآمدی ایران عزیز و صعود به قله های افتخار جهانی در آینده نه چندان دور، پیشگامی در حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی و آزادی جهانیان از بردگی نوین توسط زورگویان جهانی و ... اشاره کرد.

با وجود خدمات ذکر شده از سوی نظام اسلامی، مردم بدلیل وجود تبعیض در بهره‌مندی از امکانات و رانت خواری های موجود توسط نورچشمی ها و فرصت طلبان و از سوی دیگر به علت بی‌عدالتی در توزیع خدمات در کشور گلایه‌مند بوده و این دو عامل باعث گردید تا در برخی موارد خدمات را نیز به درستی لمس نکنند.

ج) برنامه‌های دشمنان، رقبا و دوستداران مکتب امام(ره)

ناظر به نیازهای پیش گفته و خدمات ارایه شده به مردم از سوی نظام اسلامی، برنامه‌های دشمنان، رقبا و دوستداران مکتب امام (ره) در مواجهه با این موارد عبارت است از:

1/ج) مواجهه دشمنان با مطالبات مردمی و خدمات نظام اسلامی

به صورت کلان مواجهه دشمنان در عرصه‌های نظری و عملی تشدید فاصله‌ی میان خدمات ملموس مردم و نیازهای ‌آن‌ها است که موجب ایجاد نارضایتی و انفجار در جامعه خواهد شد. این مواجهه در خصوص هر یک از موارد فوق به قرار زیر است:

دشمنان مکتب امام نیازهای کاذب و القایی در جامعه را تشدید نموده و با روش‌های مختلف همچون #چهارشنبه_های_سفید، نیازهای کاذب را به جامعه القاء کرده و سطح مطالبات جامعه را بالا می‌برند و می کوشند بصورت فزآینده‌ای فاصله‌ی میان نیازهای مردم و خدمات ارائه شده از سوی حاکمیت را افزایش داده و موجبات نارضایتی عمومی و انفجار اجتماعی را فراهم سازد.

در خصوص نیازهای حقیقی جامعه، دشمن درصدد است با ایجاد غفلت هر چه بیشتر مردم پیرامون این نیازها به اهداف استعماری و شوم خود نائل گردد.

در ارتباط با نیازهای واقعی مردم، دشمنان درصدداند تا با دامن زدن به مطالبات اساسی جامعه و موارد تامین نشده در خصوص آن، حاکمیت را در تامین مطالبات مردم ناکارآمد جلوه داده تا بواسطه آن اعتماد عمومی و پشتوانه های مردمی نظام اسلامی را از بین ببرند.

دشمن نسبت به سطح واقعی خدمات دریافتی مردم با تخریب دستاوردهای نظام و خدشه وارد ساختن به آن‌ها، اذهان را منحرف ساخته و ضمن فراموشی خدمات ارائه شده بخشی از آنها را نیز بی اعتبار می سازد.

ناظر به سطح خدمات ملموس برای مردم نیز دشمن در پی کم رنگ نمودن خدمات و غیر علمی و غیر استاندارد جلوه دادن آن‌ها است و بخش غیرقابل کتمان این خدمات را نیز طبیعی جلوه داده و حاصل گذر زمان عنوان می‌کند.

2/ج) مقابله بی‌باوران به مکتب امام و رقبای جبهه انقلاب با نیازهای مردم و خدمات ارائه شده از سوی نظام اسلامی:

رقبای جریان مومن و انقلابی کشور نسبت به نیازهای کاذب و القایی در جامعه با تشدید این مطالبات و سوء استفاده و موج سواری بر روی مطالبات کاذب مردم در پی کسب آراء آنها در انتخابات‌ها و جلب توجه ایشان می‌باشند.

بی‌باوران به مکتب امام (ره) نسبت به نیازهای حقیقی مردم غفلت ورزیده و اساساً دغدغه‌ای برای پیگیری اینگونه مطالبات از سوی مردم ندارند.

بی‌باوران به مکتب امام(ره) ناظر به نیازهای واقعی مردم، برخورد گزینشی داشته و با هر نیازی که مطابق میل خود باشد به اقتضای منفعتی که برای آن‌ها دارد می‌پردازند. به طور نمونه دوم خردادی‌ها، اعتدالیون و اخیراً آقای احمدی نژاد به آزادی به عنوان یک نیاز حقیقی، پرداخته ولی هر یک در زمان مسئولیتشان، با نگاه ابزاری به مردم و غریبه پنداشتن آن‌ها، سلب آزادی‌های آن‌ها را عملاً در دستور کار قرار داده‌اند و از سایر نیازهای جدی دیگر مردم نیز چشم ‌پوشی کرده‌اند.

نسبت به سطح واقعی خدمات ارائه شده نیز رقبا می‌کوشند این خدمات را کم رنگ جلوه داده و نظام اسلامی را حتی در بخشی از این موفقیت‌ها مثل صیانت از امنیت و ثبات کشور بی‌اعتبار سازند.
رقبا تلاش می‌نمایند با بهره‌برداری از خدمات ملموس، خود را ارائه دهنده این خدمات معرفی کرده و آن‌ها را به نام خود مصادره کنند و بدین طریق در چشم جامعه چهره‌ای خدوم از خود به نمایش بگذارند.

3/ج)  نحوه مواجهه جریان انقلابی با نیازهای مردم و خدمات ارائه شده از سوی نظام اسلامی

راه درست مواجهه با نیازهای کاذب و القایی در جامعه جهاد روشنگری است. نخبگان بایستی بکوشند با استفاده از روش‌های دقیق علمی، ضمن تبیین توطئه‌ها و برخورد منطقی با افراطی‌گری‌های احساسی (چه از سوی انقلابی‌نماها و چه از سوی ضد انقلاب‌) حقیقت سرآب بودن این نیازها را آشکار سازند.
در خصوص نیازهای حقیقی جامعه می بایست جهاد آگاه سازی و انگیزه بخشی داشت. اگر دشمن درصدد ایجاد غفلت برای دور کردن افراد از مسیر رشد و تعالی است و رقبای جبهه انقلاب اسلامی نیز این نیازها را به رسمیت نمی شناسند، موثرین جبهه انقلاب باید تمام تلاش خود را در راستای افزایش آگاهی‌های مردم و انگیزه‌بخشی به آن‌ها برای حرکت در مسیر رشد و تعالی فردی و اجتماعی قرار دهند.
در ارتباط با برآوردن نیازهای واقعی مردم ما نیازمند مطالبه‌گری، خدمت‌گزاری و پیشرفت جویی هستیم. علاقه مندان به مکتب امام (ره) بایستی هر چه بیشتر و با کیفیت‌تر و با بازنگری در سیاست‌های خود مطالبات به حق مردم را شناسایی و عملیاتی کرده و در این مسیر به جای روی آوری به الگوهای دیکته شده از سوی غرب و تکرار اشتباهات گذشته، از الگوهای انقلاب اسلامی که ضامن استقلال، آزادی، عدالت و پیشرفت معنوی و مادی جامعه است استفاده نمایند تا بدین طریق هر چه بیشتر فاصله‌ی میان مطالبات به حق مردم و دستاوردهای واقعی نظام اسلامی کمتر شده و رضایت و اعتماد عمومی به حد مطلوب رسد.
نسبت به سطح واقعی خدمات ارائه شده توسط نظام اسلامی نیز نخبگان باید در جهادی تبیینی بکوشند خدمات واقعی ارائه شده را با روش‌های متنوع و جذاب برای مردم ملموس سازند.
ناظر به سطح خدمات ملموس مردم نیز یادآوری این مواهب و امیدآفرینی پیرامون آنها ضرورتی انکارناپذیر است تا  ان شاءالله روز به روز خدمات ارائه شده بیشتر و با کیفیت‌تر گردند.

4) چه باید کرد؟

لذا با استناد به آنچه که در بالا بدان اشاره گردید هر فرد انقلابی موظف به هفت جهاد است:

1 - جهاد خودسازی فردی و جمعی و ارتقاء توانمندی های موردنیاز بویژه افزایش سطح تقوای خویش که پیرامون اهمیت آن مقام معظم رهبری فرمودند: «یک جوان گاهی اوقات می‌تواند مجموعه پیرامونی خودش را - کلاس را، استاد را و حتّی دانشگاه را - زیر تأثیر شخصیت معنوی خودش قرار دهد. البته این کار با سیاسی‌کاری به‌دست نمی‌آید؛ با معنویت به‌دست می‌آید، با صفا به‌دست می‌آید، با استحکام رابطه با خدا به‌دست می‌آید. عزیزان من! رابطه با خدا را جدّی بگیرید. شما جوانید؛ به آن اهمیت بدهید، با خدا حرف بزنید، از خدا بخواهید. مناجات، نماز، نماز با حال و با توجّه، برای شما خیلی لازم است. مبادا این‌ها را به حاشیه برانید.»

2 - جهاد برای ارتقاء انسجام، همبستگی و جبهه‌سازی جهت هم افزایی ظرفیت‌های موجود و افزایش دایره نفوذ گفتمان انقلاب اسلامی بر مبنای سیاست جذب حداکثری و دفع حداقلی.

3 - جهاد تبیین و روشنگری در راستای رفع شبهات فکری، سیاسی و عقیدتی و غبار زدایی از عرصه‌های ابهام آلود در راستای افزایش شفافیت و تقویت مردم سالاری دینی و حس اعتماد عمومی به نظام اسلامی.

4 - جهاد برای امیدآفرینی با تعامل و ارتباط با بدنه‌ اجتماعی به ویژه نخبگان جهت انگیزه بخشی و فعال کردن ظرفیت‌های موجود برای غلبه بر چالش‌های نظام اسلامی و افزایش سرمایه‌های اجتماعی.

5 - جهاد فساد ستیزی و مطالبه‌گری از مسئولان در مبارزه بی امان با فقر، فساد و تبعیض برای رفع پلشتی‌ها و تحقق مطالبات بحق مردم و همچنین سوق دادن مسئولین به سوی اولویت‌های جامعه و پرهیز از پرداختن به حواشی ایجاد شده توسط دشمنان یا رقباء.

6 - جهاد خدمت گذاری به مردم جهت تکمیل اهداف انقلاب اسلامی و جبران کمبودها و ضعف‌های معیشتی، رفاهی و فرهنگی جامعه.

7 - جهاد برای سازندگی و پیشرفت‌جویی جهت رشد و تکامل جامعه و تحقق حداکثری استقلال، آزادی، عدالت و پیشرفت معنوی و مادی ایران انقلاب اسلامی

در این میان نخبگان حوزوی و دانشگاهی بویژه جوانان، طلاب و دانشجویان نقشی محوری و پیشرو دارند که امید است با اقدام به­‌هنگام ضمن التیام آلام موجود، تحقق اهداف عالی انقلاب اسلامی را تسریع بخشند. ان شاءالله»

نظر شما