شناسهٔ خبر: 24426536 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

حجت الاسلام ارزانی:

مساجد منشاء نهضت های بزرگ اسلامی هستند/ ثبت ۲۴ هزار کانون فرهنگی

دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد گفت: تاکنون حدود ۲۴ هزار کانون فرهنگی هنری مساجد کشور تاسیس شده و تعداد اعضائی هم که در این کانون ها ثبت شده حدود ۲ میلیون نفر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری ربع قرن تلاش کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با حضور مرتضی طاهریان معاون فرهنگی هنری و آموزشی کانون های فرهنگی هنری مساجد حجت الاسلام ارزانی مشاور وزیر و دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد، حسینعلی جعفری مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل کانون های فرهنگی هنری مساجد و سعید سعادتی معاون برنامه ریزی و توسعه ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد صبح امروز در خبرگزاری شبستان برگزار شد.

در ابتدای این نشست، سرود ملی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور برای اولین بار پخش شد و پس از آن حجت الاسلام ارزانی گفت: در آستانه بیست و پنجمین سالگرد تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور هستیم. هجدهم اسفندماه سالروز تاسیس این کانون ها است. مساجد بهترین مکان برای ارتباط زمینیان با آسمانیان و به تعبیر مقام معظم رهبری مرکز اتصال هستند. مسجد حمزه وصل زمین به آسمان و بهترین مکان برای حفظ دین انسان معاصر است. مساجد منشاء نهضت های بزرگ اسلامی هستند و بسیاری از نهضت های بزرگ اسلامی مثل انقلاب اسلامی ایران از مسجد آغاز شده است.

وی افزود: یکی از سالم ترین اجتماعات مومنانه، جامعه بچه های مسجد است. اگر دغدغه آسیب های اجتماعی را داریم، باید با مساجد انس و ارتباط داشته باشیم. تاکنون حدود ۲۴ هزار کانون فرهنگی هنری مساجد کشور تاسیس شده است. به بیان دیگر هر سال حدود هزار کانون ثبت شده و در حال حاضر ۱۴ هزار کتابخانه داریم که در دل کانون ها در مسجد ها در حال فعالیت هستند. تعداد اعضائی هم که در این کانون ها ثبت شده حدود ۲ میلیون نفر است.

حجت الاسلام ارزانی اضافه کرد: ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در آستانه سالروز ربع قرن تلاش به طور رسمی هویت پیدا کرده و ما به همین مناسبت بیانیه ماموریت و سند چشم اندازمان در افق ۱۴۱۴ را مشخص کرده ایم. در این افق موثرترین شبکه فراگیر فرهنگی هنری، خانواده محور و مساجد پایه در کشور خواهیم بود. در حال حاضر هم کانون فرهنگی هنری مساجد تنها شبکه مویرگی است که هر جا که مسجد بوده حتی در روستاها و عشایر این کانون ها هم فعالیت دارند. تعداد مساجد فعال کشور ۵۰ هزار تا است که ما در نیمی از آنها حضور داریم و در تلاشیم که همزیستی مومنانه مبتنی بر ظرفیت اجتماعی مسجد ایجاد کنیم.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: همنوا کردن طنین اهالی مسجد، تکلیف فراروی ماست. قرار است وحدت و انسجام که دغدغه امروز ایران است با محوریت مساجد مرتفع شود. همچنین قرار است اولین شورای سیاستگذاری کانون های مساجد که به همنوایی و همکاری نهادهای مرتبط در این حوزه کمک می کند هفته آینده تشکیل شود. «شبکه سازی اولویت ما است»، این شعار ما است. ضمناً بنا داریم که به زودی سامانه جامع آمار و اطلاعات (سجا) که همه کانون های فرهنگی هنری مساجد را به هم متصل می کند به زودی رونمایی کنیم. این سامانه به طور رسمی از اول فروردین سال ۱۳۹۷ آغاز به کار می کند. استارت آپ بچه های مسجد از دیگر برنامه های کانون است که از اول فروردین کلید خواهد خورد. این اولین رویداد ایده پردازی بچه های مسجد در سه حوزه مسجد و امید آفرینی، مسجد و فضای مجازی و مسجد و تحولات اجتماعی است. در این رویداد بچه های مسجد ۱۰۰ روز اول سال ۹۷ را برای ثبت ایده های خود فرصت دارند و پس از آن نفرات برتر این رویداد مورد حمایت و تشویق قرار می گیرند.

وی گفت: برنامه داریم که ۱۴۱۴ جایزه برای کسانی که زودتر در سامانه سجا ثبت کنند و بالاترین مشارکت را داشته باشند، در نظر بگیریم. رویکرد اصلی کانون های فرهنگی هنری مساجد اجتماعی است. امروزه آسیب های اجتماعی سبقه کودکانه و زنانه پیدا کرده است. بچه های مسجد قرار است که به حل این آسیب ها کمک کنند. امروزه فضای مجازی حقیقت لاینفک انسان معاصر است. رویکرد اصلی ما هم در تمام این برنامه ها با تکیه بر فضای مجازی است. مسجد هم مدرسه است، هم دانشگاه و مرکز تفکر. لازم است که ما مهارتهایمان را به روز و به بچه های مساجد منتقل کنیم. ظرفیت عظیم بچه های مسجد در خدمت جمهوری اسلامی ایران است و بنده از همه مردم و مسئولین تقاضا دارم که برای حل آسیب های اجتماعی از ظرفیت عظیم بچه های مسجد استفاده کنند. بنده هم به عنوان مقام مسئول در سمت فعلی آمادگی در این حوزه را اعلام می کنم. البته می دانیم که به مهارت افزایی و دانش افزایی در این حوزه نیاز داریم.

حجت الاسلام ارزانی افزود: بانوان و خلاقیت های آنان در حوزه های مختلف سرلوحه کار ما است. به عقیده بنده ما از ظرفیت بانوان در فضای مجازی کمتر استفاده کرده ایم و کانون های فرهنگی هنری مساجد قرار است که به این ظرفیت توجه بیشتری داشته باشند. نکته مهم دیگر اینکه توجه و اقدامات ما فقط مربوط به مساجد پایتخت نیست. بیش از ۱۶۹۰ کانون فرهنگری هنری مسجدهای ما مربوط به اهل سنت است. توجه به خلاقیت های بچه های مسجد و تولید محصولات فرهنگی هنری و عرضه آن به بچه های مسجد یک اصل است. به عبارت دیگر بنا داریم نوعی چرخه خرید و فروش محصولات فرهنگی هنری بین خود بچه های مسجد ایجاد کنیم.

دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد در پایان اضافه کرد: طرح اخوت مساجد جهان اسلام قرار است به زودی کلید بخورد. بر اساس این طرح، مساجد کشورهای مختلف اسلامی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. بر اساس این طرح از حضور فعال امامان جماعت این کشورها در ایران استقبال می شود. برنامه سه ساله ای که ما برای آینده کانون ها در نظر گرفتیم از اول فروردین ماه ۹۷ کلید می خورد. مخاطب ویژه ما در این برنامه کودک و نوجوان است. شادی، امید و نشاط جزء جدایی ناپذیر هویت بچه های مسجد است و این سه عنصر باید به کل جامعه تسری پیدا کند.

در انتهای این مراسم از پوستر برگزیده ربع قرن تلاش کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و پوستر اولین رویداد ایده پردازی بچه های مسجد رونمایی شد.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما