شناسهٔ خبر: 2441735 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

نمایشگاه اتومبیل لس آنجلس؛ محلی برای قدرت نمایی خودروسازان

نمایشگاه اتومبیل لس آنجلس یکی از فوق العاده ترین اتفاقات تقویم سالانه صنعت اتومبیل است. این نمایشگاه در طول سال ها مکان مهمی برای پرده برداری از بهترین خودروهای خیره کننده و کانسپت و یا آماده برای تولید بوده است.

صاحب‌خبر -

یکی از رویدادها و گردهمایی‌هایی که می‌تواند تعداد زیادی از مردم را از سرتاسر دنیا در یک مکان جمع کند بدون شک عشق و علاقه زیاد به خودروها است.

به گزارش خبرنگار اعتدال، هفته گذشته شرکت‌های بزرگ خودروسازی دنیا بار دیگر در لس آنجلس، دور هم جمع شده‌اند تا بهترین تولیدات خود را در معرض دید عموم قرار دهند و طرفداران دوآتشه خودروهای جدید را از خود بیخود کنند.

روزهای اخیر قلب صنعت خودروسازی جهان در لس‌آنجلس می‌تپید؛ جایی که میزبان یکی از قدیمی‌ترین نمایشگاه‌های خودرو در جهان است و همین موضوع توجه میلیون‌ها علاقه‌مند به صنعت خودروسازی را در سراسر جهان به خود جلب کرده است.
 
این نمایشگاه از آنچنان اعتباری نزد صنایع خودروسازی جهان برخوردار است که تقریبا بسیاری از کمپانی های سرشناس خودروسازی آن را برای رونمایی از تازه ترین محصولاتشان انتخاب می کنند. نمایشگاه لس آنجلس که نخستین بار 107 سال پیش در سال 1907 با حضور فقط 19 خودرو پا به عرصه وجود گذاشت اکنون به سطحی از رشد رسیده است که نام نزدیک به 60 خودرو فقط در بخش تازه واردها مشاهده می شود. در سال های ابتدایی نمایشگاه خودرو لس آنجلس تنها توسط شرکت های آمریکایی برگزار می شد اما در طول سال ها شرکت های مختلفی از سراسر جهان به آن پیوستند.

امسال نیز شرکت های بزرگ خودروسازی جهان بیش از چند ماه است که برای شرکت در این نمایشگاه تلاش می کنند و مدل های مختلف خود را برای نمایش در این مجموعه آماده کرده اند. برخی خودروسازان از خودروهای مفهومی خود پرده برداری می‌کنند. برخی دیگر نیز فیس لیفت جدید خود را عرضه می کنند.

نمایشگاه خودرو لس آنجلس یا لس آنجلس اتو شو رویدادی سالانه است که در اواسط ماه نوامبر آغاز به کار کرده و به مدت 10 روز ادامه می یابد. لس‌آنجلس، در روزهای اخیر میزبان جدیدترین محصولات تولید شده توسط غول‌های خودروسازی جهان بود. مجاورت با دره‌ی سیلیکون، حساسیت برای استفاده از بهینه‌ترین و پاک‌ترین خودروها را در این منطقه افزایش داده، از این‌رو تولیدکنندگان با شماری از بهترین، کم‌مصرف‌‌ترین و زییاترین خودروهای خود در این نمایشگاه حضور یافتند. اکنون این نمایشگاه در حالی برگزار می شود که به عنوان یکی از معتبرترین گردهمایی‌های خودرویی دنیا در کنار فرانکفورت، دیترویت، ژنو و پاریس قرار می‌گیرد.

ایالت کالیفرنیا یکی از پردرآمدترین ایالت‌های آمریکا است و از این‌رو اهالی جنوب این ایالتِ ثروتمند، علاقه‌ی خاصی به انواع خودروها دارند که این امر منجر به شرکت بسیاری از خودروسازان شناخته شده با آخرین محصولات خود در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس می‌شود.


کانسپت ها و لوکس های رویایی لس آنجلس

برخی از خریداران خودروهای گران‌قیمت ترجیح می‌دهند با دودی کردن شیشه‌ها، خود را مخفی نمایند و در عوض برخی نیز، شیوه‌ای دیگر را می‌پسندند و به شدت به دنبال نمایش ثروت خود و تظاهر می‌گردند. برای این دسته دوم، بنتلی یک هدیه ویژه آماده کرده است. خودرویی بسیار لوکس و گران‌قیمت که سقف آن باز می‌شود تا دهان بینندگان را نیز باز کند!

تأمین انرژی این مدل بنتلی از یک موتور هشت سیلندر 6.75 لیتری با توربوشارژر دوقلو صورت می‌گیرد. نیروی تولیدی این پیشرانه به 530 اسب بخار می‌رسد و گشتاور آن نیز رقم حیرت انیز 1100 نیوتن متر می‌باشد. برای انتقال چنین نیرویی از یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک ZF بهره گرفته می‌شود که منتقل کننده نیرو به دیفرانسیل و چرخهای عقب می‌باشد.

 

 

فضای داخلی بنتلی گرند کانورتیبل از 14 نوع چرم دباغی شده و دوخته شده با الگوی الماسی شکل، روکش چوب گردو و کروم پوشیده شده است. تمام کابین با دست و با هنرمندی تمام شکل می‌گیرد.

اگر قرار باشد از عبارت «لوکس» برای توصیف خودروهای تجملاتی استفاده کنیم بدون شک باید ردپای روشنی از شاخص هایی مثل به کارگیری مرغوب ترین مواد، سرعت و شتاب قابل توجه و نام یک کمپانی معتبر را به صورت یکجا مشاهده کنیم. «میباخ S600» محصول تازه رونمایی شده ای از مرسدس بنز است که قطعا این سه ویژگی مهم را در خود دارد. البته فلسفه معرفی این خودروی کاملا جدید در نوع خود جالب توجه است. بتازگی مدیران ارشد شرکت خودروسازی مرسدس بنز بر آن شده اند تا با هدف ماندن در سطح اول کورس رقابت با رقبا، تغییراتی در استراتژی کلی این شرکت ایجاد کنند و احیای دوباره نام میباخ یکی از نتایج این تغییر نگرش است.

 

 

 


محصول جدید مرسدس بنز گران قیمت است. این خودرو که با قیمت پایه 200 هزار دلار (حدود 650 میلیون تومان) طراحی و ساخته شده است در زمره گران قیمت ترین خودروهای لوکس نمایشگاه امسال لس آنجلس قرار می گیرد. همه چیز در این خودرو از بهترین مواد و در عالی ترین سطح از طراحی ارائه شده است. طراحان مرسدس بنز بخوبی می دانند که در خودروهای لوکسی از این دست فضای داخلی باید بیشتر شبیه یک آپارتمان مجلل کوچک باشد و دقیقا هم همین گونه است. بهره گیری از عالی ترین چرم طبیعی در ساخت صندلی ها و تودوزی ها، طراحی اختصاصی صندلی ها با ساختار ارگونومیکی متناسب با بدن، بالشتک های مخصوص استراحت و امکانات ارتباطاتی و سرگرم کننده گویای دنیای متفاوت درون S600 است. در این خودرو موتور V12 توربوشارژ با توان خیره کننده 523 اسب بخار حرف های زیادی برای گفتن دارد. در عین حال نمایشگر 7 اینچی درون خودرو که بیشتر شبیه یک سینمای کوچک خانگی است انبوهی از اطلاعات کاربردی را در اختیار سرنشینان خودرو قرار می دهد. این محصول از سال 2015 روانه بازارهای جهانی می شود. قیمت قابل توجه این خودرو که گفته می شود در ماه های آینده نهایی شده و البته به مراتب بالاتر از 200 هزار دلار خواهد بود، یکی از فاکتورهای تعیین کننده در سرنوشت آن در نظر گرفته شده است، به طوری که مدیران مرسدس بنز اعلام کرده اند در روزها و هفته های پیش رو واکنش بازدیدکنندگان از S600 را به دقت زیر نظر گرفته تا بر این اساس تصمیم نهایی برای تولید آن را اتخاذ کنند؛ تصمیمی که به نظر می رسد با تغییر چهره بازدیدکنندگان پس از شنیدن قیمت، به تولید محدود این خودروی لوکس منجر شود.


کادیلاک، لوکس‌ترین برند در میان طیف محصولات جنرال‌موتورز است. نسخه‌ی ارائه شده در این نمایشگاه، نمونه‌ی مسابقه‌ای ATS است. این خودرو از وجود یک پیشرانه‌ی V6 با قدرت ۴۵۵ اسب بخار بهره می‌برد. کادیلاک از یک جعبه دنده‌ی ۶ سرعته دستی در این خودرو استفاده کرده است. این خودرو قادر است تا در کمتر از ۳.۹ ثانیه سرعت خود را از صفر به صد کیلومتر در ساعت برساند.

 

 


 


Black Pearl یک خودروی کلاسیک بسیار زیبا است که دو تن از سازندگان خودروهای سفارشی به نام مارسل و لوک دی‌لای آن را توسعه داده‌ند. این خودرو متعلق به جیمز هدفیلد، خواننده‌ی گروه متالیکا است.

 

 


 


هنریک فیسکر، در نمایشگاه لس‌آنجلس با یک دستگاه موستانگ تیونینگ شده حضور یافته بود. فیسکر پیشرانه‌ی این خودرو را تقویت کرده و قدرت خروجی آن ۷۲۵ اسب بخار است! خودروی تیونینگ شده توسط فیسکر در زمره‌ی ماسل‌هایی است که با وجود بهره‌گیری از قدرت ۷۲۵ اسب بخاری بهترین گزینه برای دریفت است.

 

 

 

 


جگوار نسل جدید F-Type را در این نمایشگاه پیش روی علاقمندان قرار داده بود. نمونه‌ی جدید کوپه‌ی جگوار، قادر است تا قدرت تولید شده در موتور را به هر چهار چرخ انتقال دهد، از این‌رو این نمونه دیگر مشکلی در جاده‌های برفی و لغزنده نخواهد داشت. در حالت عادی تمام قدرت موتور به چرخ‌های عقب منتقل خواهد شد، اما در صورت نیاز، خودرو بصورت هوشمند نیرو را به چرخ‌های جلو نیز انتقال خواهد داد. برای انتقال نیرو از یک جعبه دنده‌ی ۶ سرعته استفاده شده است.




 


 

پیشرانه F-Type Coupe یک موتور شش سیلندر 3.0 لیتری سوپرشارژر است که 335 اسب بخار نیرو و 450 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این مدل قادر است صفر تا 96 کیلومتر را در 5.1 ثانیه طی کند و نهایت سرعت آن نیز 259 کیلومتر بر ساعت می‌باشد.


شورلت شپرال بر اساس یکی از خودروهای قابل دانلود در بازی ویدئویی گرند توریسمو 6 شکل گرفته است. شورلت شپرال 2X ویژن گرن توریسمو کانسپت یکی از جذاب‌ترین خودروهای مفهومی نمایشگاه خودرو لس آنجلس محسوب می شود که توجهات بسیاری را به سوی خود جلب کرده است. این خودرو در بازی گرن توریسمو 6 توانایی دستیابی به بیشینه سرعت 240 مایل در ساعت (386 کیلومتر در ساعت) را دارد. نیروی شورلت شپرال 2X توسط یک پیشرانه لیزری مفهومی وام گرفته شده از ناسا تامین می شود که در بازی گرن توریسمو 6 مجموع نیروی 900 اسب بخار را تولید می کند و سرعت خودرو را طی 1.5 ثانیه از صفر به 96 کیلومتر در ساعت می رساند.

 

 


 



اگر به دنبال پیش‌نمایشی از مدل RC کانورتیبل می‌گردید، LF-C2 می‌تواند چشم‌اندازی به چنین خودرویی را به شما نشان دهد. یک خودروی اسپرت 2+2 نفره جذاب اما مفهومی که برای نشان دادن اشتیاق به تجربه یک رانندگی استثنایی با لکسس ساخته شده است.


طراحی ظاهری منحصربه‌فرد این خودرو شامل چراغ‌های سبک جدید بومرنگی لکسس از نوع LED و جلوپنجره دوکی شکل بزرگ که در بالا از خطوط عمودی و در قسمت پایین از بافت مشبک تشکیل شده و چرخ‌های 20 اینچی آلیاژی با طراحی خاص، شکل می‌گیرد و رنگ طلایی بدنه نیز به هیجان ظاهر تهاجمی آن افزوده است. با این وجود این یک خودروی RC F با اغراق بیشتر در طراحی است. کارایی آینه‌های جانبی نیز که همانند یک مجسمهٔ زیبا به نظر می‌رسند با سیستمی که احتمالاً هشداردهنده نقاط کور می‌باشد، همراه شده است. هیچ نشانی از سقف نیز در این خودرو وجود ندارد و در هر شرایط آب و هوایی باید با این وضعیت کنار بیایید.

 

 


 

اما اگر از طراحی و ویژگی‌های ظاهری این خودرو چندان شگفت‌زده نشده‌اید، بهتر است به نقطه قوت آن یعنی کابین هم نگاهی بیندازید. فضای داخل کابین به رنگ روشن و با روکش چرمی مرغوب و بسیار لوکس و جذاب طراحی شده است. نمایشگر داشبورد نیز به صورت دیجیتال و با جلوه‌های ویژه معروف لکسس است. اما نکته جالب اینکه حتی کنترل‌های روی فرمان نیز به صورت نمایشگرهای لمسی درآمده‌اند. تراک پد لمسی کنسول را نیز باید به این مجموعه اضافه کنید.


 

طول این خودرو 4715، عرض آن 1840، ارتفاعش 1385 میلی‌متر می‌باشد که نسبت به کوپه RC کشیده‌تر و کم ارتفاع‌تر است اما عرض آن یکسان می‌باشد.

 

شوی کلرادو جدید به نظر نسخه آماده عرضه به بازار با به روز رسانی های جالب توجه محسوب می شود. این وانت پیک‌آپ بسیار زیبا به پیشرانه دیزلی 2.8 لیتری دورامکس مجهز شده که توانایی تولید 181 اسب بخار نیرو و 369 پوندفوت گشتاور را دارد. جعبه دنده شش سرعته وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارد.

 



 

 


مفهومی ها موقعیت خود را مستحکم می کنند

برای علاقه مندان خودرو که با خرید بلیت های 12 دلاری (حدود 39 هزار تومان) در این روزها روانه نمایشگاه خودروی لس آنجلس می شوند، بازدید از خودروهای مفهومی جذابیت دیگری دارد. این دسته از خودروها که نمایشی هیجان انگیز از آینده محسوب می شوند هموارکننده راه برای تحقق ایده ها به شمار می آید. در این بخش از نمایشگاه امسال لس آنجلس، کمپانی آلمانی آئودی گوی سبقت را از سایر رقبا ربوده تا نشان دهد برای آینده رویاهای رنگارنگی در سر دارد.


مدل مفهومی Prologue آئودی نمایش وهم انگیزی از پوست اندازی خودروسازی در سال های پیش رو است. این خودروی دو در یک کوپه اسپرت و در عین حال لوکس به شمار می آید که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان گویی برای حمله به یک محصول دیدنی از رقیب سنتی یعنی مرسدس بنز طراحی و ساخته شده است. کلاس S مرسدس چیزی مشابه محصول جدید آئودی است و اکنون رقابت این دو می تواند دنیا را از مواهب فناوری های نوین صنعت خودروسازی بهره مند سازد.

 



در نگاه نخست تفاوت زیادی میان کوپه پرولوگ و محصولات قبلی آئودی مشاهده می شود که از آن جمله می توان به جلو پنجره واقعا بزرگ و چراغ های جلوی لیزری اشاره کرد. این خودرو را می توان محصولی هوشمند هم به شمار آورد. حرکت هوشمندانه پشت سری ها در این خودرو براساس حضور سرنشینان صورت می گیرد؛ به طوری که با نشستن روی صندلی، پشت سری از جای خود خارج و در محل دقیقش قرار می گیرد. اما همه جذابیت های محصول جدید آئودی در پشت سری های هوشمندش خلاصه نمی شود. این خودرو ترکیبی موزون از فناوری نوین حرکتی است که با تکیه بر آنها شتاب چشمگیری پیدا می کند. آئودی Prologue از موتوری قدرتمند با توان 597 اسب بخار برخوردار است و جالب این که با وجود بزرگی ابعاد، فقط در 3.7 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می رسد. این را هم به خاطر داشته باشیم که با خودرویی به طول 5.1 متر سر و کار داریم که در هر 100 کیلومتر فقط 8.6 لیتر سوخت مصرف می کند. بدون شک دستاورد جدید آئودی را باید مرهون مغز متفکر این شرکت یعنی مارک لیچه، رئیس گروه طراحان آئودی دانست که به گفته پروفسور هاکنبرگ، عضو کمیته توسعه آئودی «با درک درستی از DNA آئودی، استراتژی آینده این شرکت خودروسازی را ترسیم می کند».

 

 
 

تا وقتی کادیلاک هست چرا برند دیگری از جنرال موتورز به سراغ ساخت سدان‌های لوکس برود؟! این همان ایده‌ای بود که بیوک به خوبی درحال کنار گذاشتن آن است.

 

 




فرزند همیشه آرام جنرال‌موتورز با ساخت مفهومی لاکراس درحال بزرگ شدن است. رنگ قرمز متالیک اختصاصی معروف به قرمز انگوری، در کنار صفحات کرومی بکار رفته در جلوپنجره، حاشیه‌های چراغ‌ها و زه‌های پنجره‌ها بخوبی نشان می‌داد که این‌بار شما نه با یک بیوک اقتصادی بلکه با بیوکی تجملی سروکار دارید!


قسمت اصلی داستان را باید در داخل کابین جست‌وجو نمود؛ چرم‌های مشکی رنگ کوکا و همچنین چرم‌های کرم رنگ معروف به کاکوچینو برای صندلی‌ها، تریم چوبی براق LesPaul برای کنسول که به صورت نوارهایی باریک در داشبورد، روکش درب‌ها و نهایتا فرمان خودرو نیز بکار رفته و نهایتا روکش جیر روی داشبورد، همه و همه نشان‌دهنده این است که بیوک در ساخت سدان لوکس سایز متوسط خود از هیچ‌چیز دریغ نداشته است.


اینفیتی بازوی تولید خودروهای لوکس نیسان است. این کمپانی در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس از خودروی مفهومی Q80 پرده برداشت که به واقع یکی از خودروهای زیبای به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه بود. بدنه‌ی کشیده‌ی این خودرو در کنار ارتفاع پایین آن زیبایی بی حدو حصری به این خودرو بخشیده است. انتظار نمی‌رود شاهد عرضه‌ی این خودرو بصورت تجاری به بازار باشیم، البته شاید نمونه‌‌ای ۵۰۰ اسب بخاری از آن با موتور هیبریدی به بازار عرضه شود.

 

 



 

خیز چشم بادامی برای تسخیر بازار خودرو


اما نمایشگاه امسال لس آنجلس آوردگاه دیدنی خودروهای دوستدار محیط زیست هم بوده است. به طور کلی طی بیش از یک دهه اخیر که روند تازه ای از نگرانی های جهانی درباره وضعیت گرمایش جهانی مطرح شده است، بیشتر شرکت های خودروساز برای آن که نشان دهند به این نگرانی ها و سلامت انسان ها فکر می کنند تغییراتی در استراتژی کلی تولیداتشان اعمال کرده و رو به طراحی و ساخت خودروهایی آورده اند که دو مزیت مهم را به طور همزمان داشته باشد: دوستدار محیط زیست و در عین حال مقرون به صرفه بودن.


نگاهی به گذشته حکایت از آن دارد که شرکت های خودروساز ژاپنی همواره از جمله پیشگامان این عرصه بوده اند. شرکت خودروسازی تویوتا که البته در سال های اخیر بخش قابل توجهی از بازار خودروی آمریکای شمالی را در اختیار خود گرفته است با محصول خلاقانه ای به نام میرای (Mirai) راهی لس آنجلس شده است. میرای که در زبان ژاپنی به معنای «آینده» است خودروی دوستدار محیط زیستی محسوب می شود که با سوزاندن هیدروژن، فقط بخار آب از اگزوز خود خارج می کند. از این نظر می توان این محصول جدید را نوعی دستگاه بخور طبیعت نیز به شمار آورد! در این خودرو که با فناوری سلول سوختی حرکت می کند، هیدروژن در چرخه ای اصولی به برق تبدیل می شود و در نتیجه از لوله اگزوز آن به جای ذرات آلاینده کربنی بخار آب خارج می شود. از مهم ترین ویژگی های این خودرو می توان به سوختگیری سریع آن اشاره کرد. این فرآیند کمتر از 5 دقیقه طول می کشد و این یعنی رکوردی هیجان انگیز برای محصولی که قرار است از سال 2016 سر از خیابان ها درآورد.

 

 


 


البته مدیران ارشد تویوتا توجه خاصی نیز به توسعه زیرساختارهای این فناوری نوین داشته اند. بر این اساس قرار است 12 پمپ هیدروژن در مناطق مختلفی از آمریکا راه اندازی شود. تویوتا این خودروی درون شهری چهار در را برای بازار آمریکای شمالی در نظر گرفته است. مدیرعامل این شرکت در مراسم رونمایی از این محصول جدید اعلام کرد که میرای با هر باک سوخت مسافتی نزدیک به 482 کیلومتر را طی می کند. با توجه به این که قیمت اولیه این خودرو اندکی بیش از 60 هزار دلار (حدود 195 میلیون تومان) بوده و ساختاری زیبا و آیرودینامیک دارد می توان آن را در زمره یکی از موفق ترین محصولات به نمایش درآمده در نمایشگاه امسال لس آنجلس به شمار آورد. کارشناسان این خودرو را به نیروگاه کوچک برقی تشبیه کرده اند که سلول های هیدروژنی آن قادر به تأمین برق یک خانه برای یک هفته است!


هنرنمایی ژاپنی ها در نمایشگاه لس آنجلس همچنان ادامه دارد. البته علت هم کاملا روشن است. آمارها نشان می دهد تقریبا از هر ده خودرویی که سال گذشته در آمریکا به فروش رسید یک دستگاه در کالیفرنیا تولید شده بود؛ ایالتی که لس آنجلس یکی از مهم ترین شهرهای آن محسوب می شود. از این رو چندان جای تعجب ندارد که بیشتر شرکت های خودروساز از گوشه و کنار جهان و بویژه آنهایی که بازار آمریکای شمالی را نشانه رفته اند، گل سرسبد محصولات هر سالشان را برای رونمایی در نمایشگاه خودروی لس آنجلس نگه دارند. مزدا هم دقیقا چنین استراتژی دارد.


این شرکت خودروساز با درک دقیق ذائقه مردم در این نقطه از جهان، از مدت ها پیش خودروی شاسی بلند حرفه ای CX-3 را برای نمایشگاه لس آنجلس آماده کرده بود. این محصول جدید که در زمره نسل جدید شاسی بلندها یعنی شاسی بلندهای کامپکت یا فشرده قرار می گیرد، رقیب جدی برای محصولاتی نظیر نیسان جوک و فورد اکواسپرت به حساب می آید. محصول خلاقانه مزدا که ساختار آیرودینامیکی قابل قبولی نیز دارد به موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر تولید شده بر مبنای فناوری اسکار اکتیو بنزینی مجهز بوده که صرفا برای بازار آمریکای شمالی طراحی و ساخته شده است، هر چند بزودی شاهد تردد آن با موتور دیزلی در خیابان های اروپا نیز خواهیم بود. گیربکس اتومات و دستی شش سرعته به طرز هوشمندانه ای برای این خودرو طراحی شده است تا بتواند صفر تا 100 را در 6.5 ثانیه طی کند. شاسی بلند حرفه ای CX-3 نزدیک به 200 کیلومتر بر ساعت حداکثر سرعت دارد و با قیمت مناسب 18 هزار و 500 دلار (حدود 60 میلیون تومان) در ردیف خودروهای به روز و با قیمت مناسب در جهان قرار می گیرد.

 

 


 

طراحی مزدا CX-3 بر اساس سبک طراحی کودو صورت گرفته و شباهت زیادی با سایر محصولات جدید مزدا دارد. مخصوصاً طرح جلوپنجره، چراغ‌ها و خطوط روی بدنه مشابه برادران بزرگ‌تر آن می‌باشد. طراحی عضلانی مخصوصاً در قسمت گلگیرها و کاپوت کشیده، مزدا CX-3 را جذاب و مدرن به نمایش می‌گذارد. با این وجود، چراغ‌ها، جلوپنجره، نوار آبکاری دور جلوپنجره و سپرها، برجسته‌تر و خشن‌تر شده و بیشتر با طراحی یک خودروی کراس آور همخوانی دارند. ستون C نیز به رنگ مشکی درآمده و باعث شده تا سقف خودرو، حالتی شناور پیدا کند که ظاهراً این روزها به مد تبدیل شده است.

 

 


 


سایون به‌عنوان بازوی تویوتا در آمریکای شمالی، معمولاً خودروهایی با ظاهر نه چندان دل‌چسب تولید می‌کند. اما این بار در نمایشگاه لس‌آنجلس، سایون iM نشان‌دهنده یک خودروی جذاب و یک هاچ بک داغ بود. سایون iM بر اساس تویوتا اوریس درگ طراحی شده و شامل قطعات اسپرتی می‌باشد. کیت آئرودینامیکی بدنه مخصوصاً هواکش‌های روی سپر، جلوپنجره دودی، چرخهای 19 اینچی آلیاژی و آینه‌های کوچک و زیبای جانبی تیره رنگ، دیفیوزر و خروجی‌های هوای عقب و اسپویلر سقفی، این خودرو را بسیار اسپرت تر و خشن‌تر از اوریس نموده‌اند.

 

 



در حالی که در اروپا، تویوتا Auris با طیفی از موتورهای مختلف دیزلی و بنزینی ارائه می‌شود که قدرتمندترین آن‌ها 1.8 لیتری 134 اسبی است، قرار دادن یک سیستم توربوشارژر در این پیشرانه‌ها، عملکردی را در پی دارد که دهان هر خریدار 18 تا 34 ساله یعنی گروهی که به‌عنوان مشتریان بالقوه برای این خودرو هدف‌گذاری شده‌اند را آب می‌اندازد. با این وجود معلوم نیست که پیشرانه iM چه خواهد بود. شاید هم موتور 2 لیتری مدل FR-S با 200 اسب بخار نیرو و یا 2.4 لیتری همراه ب گیربکس شش سرعته دستی در آن مورد استفاده قرار گیرد. ظاهراً کیت بدنه به صورت مجزا هم قابل سفارش خواهد بود.


میتسوبیشی با معرفی مدل مفهومی XR-PHVE در نمایشگاه خودرو لس آنجلس 2014 جریان جدید طراحی خودروهای خود در آینده را به نمایش گذاشته است. این خودرو پلاگین هیبرید به پیشرانه 1.1 لیتری سه سیلندر توربوشارژدار مجهز شده است که توانایی تولید 134 اسب بخار نیرو را دارد و با یک پیشرانه الکتریکی جمع و جور و با بهره‌وری بالا به قدرت 161 اسب بخار همراهی می شود. میتسوبیشی کانسپت XR-PHVE از بسته باتری یون لیتیوم 14 کیلووات ساعت سود می برد.

 

 




بازار تخصصی

بازار تخصصی نیز پدیده جدیدی است. دوقلوهای لندروورهای ساحلی آخرین مدل‌هایی خواهند بود که در لیست خودروهای مهم نمایشگاه لس‌آنجلس ۲۰۱۱ قرار گرفته‌اند؛ دوقلوهایی که ابتدا در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۱ به جهانیان معرفی شدند.

 

 



۶۳ سال است که لندرور مدل‌های مختلف و نسل‌های گوناگون دیفندر را عرضه کرده است. پس با این سابقه درخشان بدیهی است که باید نسل به نسل خودرویی جذاب‌تر و با قابلیت‌های بیشتر معرفی شود تا همچنان جایگاه فروش و محبوبیت آن در میان مردم حفظ گردد؛ ارائه مدل‌های مفهومی DC100 نیز دقیقا در همین راستاست.

دیفندرهای مفهومی برای ارائه در بازارهای جهانی در سال ۲۰۱۵ میلادی آماده می‌شوند. حقیقتا آقای  Gerry McGovern سرپرست گروه طراحی این خودروهای مفهومی، بخوبی نقش خود را ایفا نموده؛ علی‌الخصوص نسخه DC100 Sport که به یک تابلو هنری پست مدرنیسم بیشتر شباهت دارد تا به خودرویی چهارچرخ!

مرسدس بنز طرحی جذاب از نسل آینده بنز کلاس G برای سال 2025 را آماده کرده است. که در واقع دو نسل بعدی این خودروی دیرپا تلقی می شود زیرا نسل آتی بین سالهای 2015 تا 2025 روانه بازار خواهد شد. معلوم است که وقتی برای 13 سال آینده برنامه ریزی می شود، اولین هدف، پیشرانه سازگار با محیط زیست باشد.

 

 



از همین روست که مرسدس بنز نام انر-جی فورس (Ener-G-Force) را برای این خودرو انتخاب کرده که بیانگر یک کلاس G با انرژی متفاوت است. جی-فورس خودروییست که از آب بعنوان سوخت استفاده می کند. مخازن نصب شده در سقف خودرو برای تامین هیدروژن لازم برای پیلهای سوختی تا مسافت 800 کیلومتر کافیست. هر کدام از چرخهای غول پیکر این ماشین هم مستقلا توسط یک موتور مجزا به حرکت در می آیند.

 

 


 


شاید نسخه نهایی تا زمان تولید، تفاوت فاحشی با نمونه کانسپت داشته باشد. مطمئن باشید که بسیاری از زوائد طراحی در نمونه نهایی حذف خواهند شد. طرح فعلی بر اساس چراغها و جلوپنجره نسل آتی خودروهای بنز شکل گرفته اما ممکن است نسل بعدتر این خودروها و به تبع آن نسل آینده کلاس G هم دچار تغییراتی بنیادین شوند.


جگوار سریع‌ترین خودروی تاریخ خود را البته بدون در نظر گرفتن سوپراسپرت تولید محدود XJ220 به لس آنجلس فرستاد. جگوار پیش از رونمایی این خودرو تصاویری از آن در اینترنت منتشر کرد که در صدر اخبار قرار گرفت و هم اکنون آن را در لس آنجلس رونمایی کرد. این یک نسخهٔ قوی و زیبا از خوروی XFR می‌باشد، این خودرو XFR-S نام گرفت.


 


تا قبل از این خودرو xfr قوی‌ترین خودروی جگوار بود که می‌توانست تا ۲۸۰ کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد.


این گربهٔ وحشی در قلب خود یک موتور ۵لیتری V۸ قرار دارد که می‌تواند ۵۴۲ اسب بخار نیرو تولید کند، گشتاور این موتور هم ۶۸۰ نیوتون متر است. سریع‌ترین جگوار تاریخ می‌تواند ۳۰۰کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد همچنین ۵۴۲ اسب بخار قدرت این امکان را به XFR-S می‌دهد که صفر تا صد کیلومتر را در عرض ۴. ۶ثانیه طی کند.


از ویژگی‌های این خودرو می‌توان به سامانه باز طراحی شده قفل فعال دیفرانیسل، فنر بندی سفت‌تر، بال عقب، سامانه کنترل پایایی دینامیکی و رینگ‌های آلیاژی ۲۰ اینچی اشاره کرد.مصرف سوخت این خودرو در شهر ۱۵ و در جاده ۱۲لیتر می‌باشد و آلایندگی آن ۲۷۰ گرم بر کیلومتر اعلام گردید.


نسل سوم bmw x5  ترفندهایی برای کم مصرف بودن در بنزین در خود دارد که به طور اتوماتیک در زمان توقف و شروع رخ می دهد. قدرت 300 اسب بخار و توربوی دوگانه 2.0 لیتری دیزلی است. صفحات مشکی براق و تریم چوبی، روکش های نقره ای رنگ oxide و صفحات آلومینیومی نیز مزیت دیگر این خودرو است. مهمترین تفاوت و نقطه جالب توجه این خودرو موتور جدید دیزلی 4 سیلندری است که با مرسدس بنز رقابت می کند.

 

 




"پورشه کاین جی تی اس"، این خودرو شبیه به پورشه کاین بوده، ولی از نظر ابعاد کمی کوچکتر از کاین است. مدل اس این خودرو از یک موتور ۶ سیلندر ۳ لیتری با توربو شارژر دوقلو بهره می‌گیرد که ۳۴۰ اسب بخار قدرت داشته و شتاب ۰ تا  ۱۰۰ کیلومتر ( ۰ تا ۶۰ مایل) این خودرو معادل ۵٫۲ ثانیه است.

 


 


در این مدل از این خودرو جعبه دنده ۷ سرعته  دو کلاچ PDK پورشه به عنوان استاندارد استفاده شده است. یکی دیگر از مشخصات فنی قابل توجه در ماکان استفاده از سیستم ترمزی است که با قدرت عملکرد بالا در پورشه طراحی شده و بر این مدل نسب شده است.پیش بینی می شود این سیستم ترمز بتواند قدرت توقف قابل توجهی را در ماکان به نمایش بگذارد.



 مدل جدید فورد "موستانگ Shelby GT350" نام گرفته است و دارای عملکرد بالاتری از GT500 است که در زیر هود خود مدل جی تی ۳۵۰ دارای یک موتور جدید ۵٫۲ لیتری V8است که بدین ترتیب قدرت پیشرانه بالاتر از ۵۰۰ اسب بخار و ۴۰۰ پوند بر فوت نیروی گشتاور را به کمک یک جعبه دنده شش سرعته دستی رقم می‌زند. در ضمن در سیستم تعلیق مدل جی تی ۳۵۰ شاهد فناوری فورد موسوم به ” چادر مغناطیسی” هستیم که سیستم تعلیق با ذرات آهنی به صورت دقیق کنترل می‌شوند.

 

 

نظر شما