شناسهٔ خبر: 24413008 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

وحدت کشورهای مسلمان برای حمایت از قدس و آرمان‌های مردم فلسطین

فرصت ناب برای منزوی کردن آمریکا و اسرائیل

صاحب‌خبر -

انقلاب اسلامی ایران، آرمانِ آزادی قدس را یکی از اهداف جهانی‌اش نامیده است. انتخاب روز قدس از سوی امام خمینی(ره)، امید مستضعفان جهان، نشان داد که انقلاب اسلامی به وسعتی فراتر از خاک ایران می‌اندیشد و هرگز در درون مرزهای خود زندانی نخواهد شد.
انقلابی که حرکتی شکوهمند در عرصه تحولات سیاسی قرن حاضر بود و با تقویت روح استکبارستیزی در میان مستضعفان جهان، از جمله مردم ستمدیده فلسطین، برای مبارزه و رهایی از چنگال استکبار، نشاطی تازه پدید آورد.
تجربه پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تحولی شگرف آفرید و مبارزاتی جدید را بنیان نهاد. فریاد برائت ملت مسلمان ایران از استکبار و صهیونیسم، تفکری نو در سرزمین‌های اشغالی پدید آورد و بر توده‌های آزادی‌خواه فلسطین تأثیری عمیق برجای گذاشت و با ترغیب آنان به حضور سرافرازانه در صحنه‌های نبرد، نخستین بارقه‌های توسل به انتفاضه را در اذهان قهرمانان فلسطین شعله‌ور ساخت. امروز شراره‌های خشم فلسطینیان قهرمان، دامن جنایت‌کاران صهیونیست را فرا گرفته و آنان را به حیرت مبتلا ساخته است.
صهیونیست‌ها پس از جنگ جهانی اول و فروپاشی امپراتوری عثمانی، با حمایت مالی و دیپلماتیک انگلیس و با تبلیغ عقاید بی‌اساسی چون: «رجعت به سرزمین موعود» و «سرزمین بدون ملت برای ملتی بدون سرزمین» در فلسطین نفوذ کردند و با گسترش مرحله به مرحله، ساختار رژیم غیرمشروع خود را با شعار «از نیل تا فرات» شکل دادند. این دولت، اگرچه اکنون حیطه جغرافیایی کوچکی را اشغال کرده است، اما اندیشه‌های مسموم سردمداران آن، پهنای همه کشورهای اسلامی را نشانه رفته است. این امر بیش از هر چیز، هوشیاری و بیداری رهبران فکری، سیاسی و نظامی کشورهای مسلمان را می‌طلبد
در این میان جمهوری اسلامی ایران نیز با حمایت معنوی از آزادی قدس و مردم فلسطین نقشی مهم ایفا کرده و مقاومت ارزشمندی در این راه داشته است.
آنچه ناظران سیاسی برآن تاکید دارند اینکه همه کشورهای اسلامی در خصوص قدس موضعی یکسان دارند و برای آن احترام قائلند. حال باید از ظرفیت سازمان همکاری‌های اسلامی برای تضعیف و منزوی کردن آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی استفاده کرد تا ضمن تحول بنیادی در این سازمان برای رسیدن به اهداف تعریف شده‌اش شرایطی برای صلح عزت‌مندانه و آزادی قدس نیز فراهم شود.
به گزارش تسنیم، در خصوص بررسی پیامدها و راهکارهای مقابله با انتقال سفارت آمریکا به قدس در سالروز اشغال فلسطین هادی برهانی استاد گروه مطالعات فلسطین دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران ضمن اشاره به برخی اقدامات استعمار علیه جهان اسلام در فلسطین، مسئله انتقال سفارت را با برخی حوادث تلخ همچون اشغال فلسطین همپا دانست. سپس در ادامه با بررسی چرایی این تصمیم، عوامل اتخاذ این اقدام را بیان کرد و در بخش آخر نیز فرصت‌هایی که این اقدام ایجاد می‌کند و می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، برشمرد.
وی افزود: این اقدام، ضربه سوم استعمار بر جهان اسلام در فلسطین است. اگر یوم‌النکبة را در سال ۱۹۴۸ و یوم‌النکسة در سال ۱۹۶۷ ضربه اول و دوم بدانیم، من معتقدم انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس در یوم‌النکبة ضربه سوم است. ابعاد آن آنقدر وسیع و خطرناک است که این را با دو حادثه ۱۹۴۸ و ۱۹۶۷ قابل مقایسه می‌دانم.
وی تصریح کرد: از نگاهی کلی ضعف عمده و بی‌سابقه جهان اسلام و قوت رژیم صهیونیستی است. اگر نگاهی به تاریخ داشته باشیم، الآن رژیم صهیونیستی در موضعی قرار دارد که هیچ وقت نمی‌توانسته به شکل کنونی سیاست‌هایش را به منطقه دیکته کند. جهان اسلام هم به دلیل تشتت و تفرق و درگیری و اینکه همه به هم مشغول هستند به وضعیتی رسیده که عملا قدرت سابق را هم در دفاع از خود ندارد و در دفاع از خود به ضعفی بی‌سابقه مبتلی شده است و این مسئله زمینه را برای انسان جسوری مثل ترامپ آماده کرده که این اقدام را انجام دهد.
این استاد دانشگاه بیان داشت: اگر رؤسای جمهور آمریکا تا به حال مصوبه کنگره آمریکا را اجرا نکردند عمدتا به دلیل ترس از واکنش کشورهای اسلامی است. به هر حال با همه مشکلاتی که در جهان اسلام داشتیم درجه‌ای از همکاری در برخی حوزه‌ها میسر و ممکن بود و انجام می‌شد. اما در حال حاضر نه تنها همکاری و هماهنگی نیست، بلکه به دنبال خنثی کردن یکدیگر هم هستند و نوعی رقابت بین برخی کشورهای اسلامی به وجود آمده و این موجب شده است ترامپ این جسارت را انجام دهد.
وی با اشاره به اینکه حامیان ترامپ در آمریکا اِوَنجلیکان‌ها هستند. آنها معتقدند قبل از ظهور مسیح، قدس باید در دست یهودیان باشد و این پدیده برای آنها بسیار مهم است و این مسئله به ترامپ در اتخاذ این تصمیم کمک کرد، اظهارداشت: ترامپ به عنوان یک انسان جاه طلب، بدون آنکه صلاحیت‌های لازم را داشته باشد می‌خواهد بگوید، من دست به کاری می‌زنم که هیچ یک از رؤسای جمهور آمریکا انجام نداده اند. اینکه بگوید از سال ۱۹۹۵، رؤسای جمهور آمریکا نتوانستند این کار را انجام دهند اما من انجام دادم.
برهانی گفت: این مسئله برای افکار عمومی دنیا تبیین و تشریح شود که فرآیند صلحی که این همه برایش تبلیغ شد و همواره ما را با این سؤال که «مگر شما طرفدار صلح نیستید» تحت فشار قرار می‌دادند و همواره می‌گفتند مگر شما جنگ‌طلب هستید و با فرآیند صلح همکاری نمی‌کنید، نتیجه‌اش هم اکنون مشخص شده است. اینکه فرآیند سازش سراب و طرحی بوده برای فریب دادن دنیا و حال که رژیم صهیونیستی از آن مرحله عبور کرد و بهره‌ای که می‌خواست از فرآیند صلح ببرد محقق شد و افکار عمومی را سال‌ها به آن مشغول کرد، حال منکر آن شده است. لذا الآن فرصتی است تا ما حقانیت خود را اثبات کنیم و آن انتخاب درستی که برای مخالفت با فرآیند سازش کرده‌ایم تبیین و تشریح شود. اینکه ما شاید تنها کشوری بودیم که با روند سازش مخالفت کردیم و به آن اعتماد نکردیم و این مسئله باید درسی برای همگان باشد که به رژیم صهیونیستی و آمریکا نباید اعتماد کرد.

اتفاق نظر در تمام کشورهای اسلامی بر سر مسئله قدس
این استاد دانشگاه افزود: همه کشورهای اسلامی در خصوص قدس اتفاق نظر دارند و برای آن احترام قائلند. این فرصتی است تا همگان دوباره دور هم جمع شوند. کما اینکه سازمان کنفرانس اسلامی [که الآن به سازمان همکاری اسلامی تغییر نام داده است] بر سر مسئله قدس تأسیس شد. پس از آتش‌سوزی مسجدالاقصی بود که تمام جوامع اسلامی برآشفته شدند و دولت‌های اسلامی واکنش نشان دادند و سازمان کنفرانس اسلامی تأسیس شد. الآن هم ما در چنین برهه‌ای هستیم. اگر جو مناسبی به وجود آید و افکار عمومی به درستی مطلع شوند و همه دولت‌ها نیز به گونه‌ای مواضع خود را تعدیل کنند که راهی برای همکاری در خصوص این مسئله به وجود آید. آنگاه می‌توانیم شاهد یک تحولی مثل تشکیل سازمان کنفرانس اسلامی باشیم.
به باور وی، اقداماتی که ترامپ و نتانیاهو انجام می‌دهند در میان ملت‌ها، حتی دولت‌های جهان و غربی طرفداری ندارد. لذا اگر در حال حاضر ما دیپلماسی فعالی داشته باشیم الآن فرصت نابی برای منزوی کردن رژیم صهیونیستی و آمریکا و ترامپ در صحنه بین‌الملل است.
وی در ادامه گفت: تهدیدی که الآن وجود دارد علیه قدس است و قدس برای بخش اعظمی از مردم دنیا هم مقدس و هم مرکز توجه است. این کلید فرصتی است که ما در اختیار داریم. اگر این مسئله خوب منتشر بیان شود که موقعیت بین‌المللی و مشروع قدس با این تصمیم‌ها در معرض خطر قرار گرفته است حتی اگر قطعنامه‌های سازمان ملل را در این خصوص در نظر بگیرید و بعد بتوانید این را به قلوب منتقل کنید می‌توان انتظار داشت که تحولی جدی برای استفاده از این فرصت صورت گیرد.
برهانی خاطرنشان کرد: ملت‌های مسلمان در طول تاریخ برای هیچ شهری به اندازه این شهر نجنگیده‌اند. لذا اگر این هم به افکار عمومی جهان اسلام منتقل شود که قدس در سایه این تصمیم در خطر است و شما دارید قدس را از دست می‌دهید. اگر می‌خواهید نوعی وفاداری و دفاع از مقدسات باشد الآن وقت آن است که اقدام کنید.
وی افزود: دولت‌های اسلامی به دلیل فشار افکار عمومی و ملت هایشان، یا به دلیل اینکه خودشان هم با درجات مختلف به قدس، توجه و ارادتی دارند. بنابراین باید کانال برای یک نوع همفکر و هماهنگی با دولت‌های اسلامی که بتوانند اقدامی دست جمعی انجام دهند فراهم شود. به عنوان مثال مشکلی که ما در کشور داریم در خصوص رویارویی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی شاید بتوان الآن از آن استفاده کرد.
برهانی معتقد است، اگر اقدامی دست جمعی صورت گیرد یکی از تهدیدهایی که می‌تواند علیه صهیونیست‌ها مصوب شود این است که اگر ترامپ نقشه خودش را علیه سفارت عملی کند دیگر ورزشکاران کشورهای اسلامی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی روبرو نخواهند شد. این مسئله می‌تواند دست کم بررسی شود.
وی همچنین بیان داشت: علاوه بر کشورهای اسلامی در کشورهای غربی هم فرصت‌های بسیاری برای تأثیرگذاری و کار وجود دارد. که شامل افکار عمومی و دولت‌ها می‌شود. حساسیت برخی دولت‌ها نسبت به دیگران بیشتر است. به عنوان مثال کشوری مثل سوئد یا سوئیس که مقررات بین‌المللی برایشان مهم است و قطعنامه سازمان ملل را چیزی شبیه وحی مُنزَل می‌دانند. اینکه از قطعنامه مصوب سازمان ملل تخطی آشکار می‌شود برای آنها خیلی مهم است. این یک فرصت است. اگر ما بتوانیم یک دیپلماسی فعال داشته باشیم. می‌توانیم اقدامات خوبی انجام دهیم.
این استاد دانشگاه اظهارداشت: الزاما هم این نیست که ما دیپلماسی فعال داشته باشیم. ما در موقعیتی هستیم که محدودیت‌هایی هم داریم. می‌توانیم کشورهای دیگری را که آنها فرصت‌های بیشتری را برای کار در صحنه بین‌المللی دارند، مثل ترکیه و مالزی که دوستان ایران هم هستند را تشویق و حمایت کنیم که این نقش را ایفا کنند و اگر حمایت کنیم سودش به ما هم خواهد رسید.
وی در پایان گفت: صلحی که محصول تحمیل قدرت‌های جنگ‌طلب باشد صلح نیست و ارزشی ندارد. موضع جمهوری اسلامی هم از ابتدا همین بوده است و مقاومت ارزشمندی هم در این راه داشته تا اینکه ما به این نقطه رسیده‌ایم که پوچی این صلح و بی‌ارزش بودنش برای همه دنیا مشخص شده است. صلحی ارزش دارد که محصول انتخاب آحاد مردم، فلسطینی‌ها و صاحبان حق در سرزمین فلسطین باشد که راه عملی تحقق چنین صلحی هم همان رفراندوم است.

برچسب‌ها:

نظر شما