شناسهٔ خبر: 24385831 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

برنامه های عملیاتی شهرداری بیشتر موردتوجه واقع شود

به گزارش خبرنگارایرنا، محمدعلی نجفی روزیکشنبه درسی و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهرتهران گزارش سند تحویل و تحول شهرداری تهران به شورای ارائه کرد. **سید

صاحب‌خبر - به گزارش خبرنگارایرنا، محمدعلی نجفی روزیکشنبه درسی و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهرتهران گزارش سند تحویل و تحول شهرداری تهران به شورای ارائه کرد.
**سید محمود میرلوحی پس از استماع گزارش سند تحویل و تحول شهر تهران توسط محمد علی نجفی اظهار داشت:سامانه شفافیت قراردادها باید زودتر رونمایی شود و قراردادهای شهرداری طی 4سال گذشته برروی این سامانه و سایت برای اطلاع رسانی عمومی قرار داده شود.
وی ادامه داد:280 هزار میلیارد تومان در دوره گذشته در این شهر هزینه شده اما بازدهی آن مشخص نیست.
میرلوحی تاکید کرد:مطلع شدم که سه هزار نفر از نیروهای شهرداری در دوره گذشته اجازه تبدیل قرارداد گرفته اند.

**مجید فراهانی دیگر عضو شورا پس از استماع گزارش شهردار با تاکید بر بحث فساد ستیزی گفت:طبق نظرسنجی هایی که از مراجعان به شهرداری انجام شده بیش از یک سوم آنها اظهار داشتند که در هنگام مراجعه به شهرداری از آنها در مقابل خواسته شان تقاضای غیر اصولی داشته اند.
وی تاکیدکرد:شهرداری یکی از سه دستگاه فساد ستیز کشور است .
فراهانی گفت:در خلال سالهای 84 تا 96 برابر مصوبات شورای اسلامی شهر تهران شهرداری موظف به تحصیل درآمد 104هزار میلیارد تومانی بود.اما121 هزار میلیارد تومان کسب درآمد کرده و در طول 12 سال گذشته انحراف از تراز درآمد و هزینه کرد شهرداری کاملا مشخص است.
وی خاطرنشان کرد:انحراف از بودجه طی 12 سال مذکور 20 هزار میلیارد تومان بوده است .

**حسن رسولی خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران نیز در مورد گزارش تحویل و تحول شهر که توسط شهردار در صحن شورای شهر ارائه شد اظهار داشت:رقم 52 هزار و 100 میلیارد تومانی که در این گزارش جز دیون شهرداری آمده است در یک اقتصاد رانتی نقطعه ضعف نیست بلکه نکته مثبتی محسوب می شود به شرطی که در این مورد تملک دارایی به نفع شهروندان شود.اما چیزی که ما می بینیم این امر نیز محقق نشده است.
وی ادامه داد: هم اکنون 34 هزار میلیارد تومان برای اتمام پروژه ها ی شهری تهران مورد نیاز است.
رسولی اظهار داشت:اعداد و ارقام سنگینی در گزارش شهردار در صحن شورا مطرح شد که پیشنهاد می کنم تمامی این گزارش به محضر مقام معظم رهبری،سران سه قوه و به ویژه قوه قضائیه که عزم جدی برای مبارزه با فساد دارند ارسال شود.
رسولی پیشنهاد کرد:سند تحویل و تحول شهر تهران برای افکار عمومی قابل دسترس باشد و این سند در صدا و سیما به مناظره گذاشته شود چرا که این قضیه مطالبه جدی شهروندان تهرانی است.
خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بیش از چهار ماه است معاون شهردار سابق در بازداشت به سر می برد گفت:وی از نیروهای باسابقه و ارزشی است،اما ما هیچ اطلاعاتی در مورد وضعیت کنونی ایشان نداریم.
وی ادامه داد:بخشی از اعتراضات اخیر مردم نسبت به حبس اطلاعات است و در مورد معاون شهردار سابق نیز این قضیه تا کنون مصداق داشته است .

** مرتضی الویری دیگر عضو شورا پس از استماع گزارش شهردار تهران گفت:بهترین بهره برداری از این سند گذاشتن یک پایه برای تحقق آن در برنامه سوم توسعه است که باید در آن شاخص ها مشخص شود که پس از 5 سال و اتمام برنامه سوم توسعه بدانیم در این خصوص پیشرفت داشته ایم یا خیر.

**حجت نظری عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در خصوص گزارش تحویل و تحول شهر اظهارداشت:این گزارش حاکی از آن است که با پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری خطر بزرگی از سر ملت ایران برداشته شد چراکه اگر شهردار سابق کشور را اداره می کرد نباید انتظار بهتری می داشتیم.
وی با بیان اینکه تمام ناکامی های دوره گذشته شهرداری تهران را نباید به گردن شهردار و معاونان آن انداخت گفت:مجموعه مدیریت شهری در دوره گذشته شهرداری در حوزه های مختلف دچار ناکارآمدی بود که بخش بزرگی از این ناکارآمدی متوجه مدیران میانی است که در این خصوص باید نسبت به برخورد بامدیران خاطی اقدام شود.
نظری با بیان اینکه درآمدهای پایدار شهری 24 درصد از درآمدکل شهرداری را تشکیل می دهد گفت:این رقم باید افزایش یابد تابتوانیم پروژه های عمرانی ناتمام را تکمیل کنیم.
وی با اشاره به بدهی های یادگار مانده از دوره مدیریت شهری گذشته گفت:شهرداری منطقه 13 فقط در یک مورد برای پرداخت بدهی خود مجبور شد تا ساختمان مرکزی خود را تهاتر کند.

مسجدجامعی نیز گفت: در دوره سوم شورای شهر حدود 300 میلیارد تومان هزینه فاقد در دوره مدیریت احمدی نژاد در شهرداری تهران کشف کردیم. اما نمی‌دانیم این گزارش چه شد.
وی ادامه داد: امیدوارم این گزارش امروز نجفی هم به مانند سند احمدی نژاد نشود، چرا که در ابتدای دوران قالیباف هم پرونده مدیریتی احمدی نژاد بررسی شد و قول‌هایی داده شد اما می‌بینیم که وضعیت از آن دوران هم بدتر شد.
مسجدجامعی تاکید کرد: بهتر است گزارش امروز نجفی سندی برای آینده مدیریتی شهر شود.

صدراعظم نوری رئیس کمیسیون بهداشت و سلامت شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه شهروندان ما ساعت‌ها پای صندوق رای ایستادند که نشان دهند به دنبال تغییر هستند، گفت: مردم از ظلم، فساد نهادینه و عدم شفافیت رنج می‌برند و اگر نمی‌توانید بگویید که چرا 109 هکتار از باغات در عرض چند سال تخریب شده و یا اگر نمی‌توانیم بگوییم که وضعیت پسماند چگونه است حداقل می‌توانیم در مورد قراردادهای متعدد و صوری شهرداری حرف بزنیم.
وی افزود: در یک بازه زمانی مشخص باید شهرداری گزارشی در راستای برخورد با افراد متخلف ارائه کند.

ناهید خداکرمی دیگر عضو شورای شهر نیز با بیان اینکه شهرداری باید نام متخلفان را با ذکر نام و نه اختصار بیان کند، گفت: مردم می‌خواهند که مدیریت فعلی شهر اسم نجومی خواران، رانت بگیران و ... را اعلام کند و حتی از سازمان بازرسی کل کشور هم دعوت می‌کنیم تا به این میان بیایند و فکری به حال مردم تهران کند که از فساد خسته شده‌اند.

محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهرتهران نیز با بیان اینکه شهرداری بگوید در حوزه های نرم افزاری چه کاری قرار است انجام دهد، گفت: شهروندان تهرانی عدم موفقیت مدیریت شهری را در پایان دوره نمی بخشند.
محمد سالاری در واکنش به گزارش شهردار تهران در صحن شورای شهر با اشاره به اینکه ۶ ماه زمان قابل توجهی برای رسیدن به شناخت وضعیت موجود شهر و تدوین برنامه های آینده است گفت: گزارشی که امروز ارائه شد جامع و مبتنی بر آمارهای دقیق بود.
وی ادامه داد: واقعیت این است که وضعیت اقتصادی شهر بی نهایت بحرانی است، چراکه هم طرح تفصیلی علی الخصوص زیر پهنه هایی که محل درآمدزایی بوده اشباع شده است و هم درآمدهای پایدار شهر در حال کاهش است، متاسفانه رویکرد دولت و مجلس هم مالیات بر ارزش افزوده را دارد از شهر می گیرد.
سالاری افزود: از طرف دیگر برنامه ای هم برای اینکه بدانیم چگونه برای اداره درآمد ایجاد کنیم نداریم. بنابراین باید راهکارهایی اساسی و قابل تحقق را برای ایجاد درآمدهای پایدار شهری با این تراکم انسانی و هزینه های قابل توجه که بار پایتخت بودن را بر دوش دارد، تدوین کنیم.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر با تاکید بر اینکه ما بجز موفقیت هیچ پیام دیگری را نمی توانیم به شهروندان تهرانی بدهیم اظهار داشت: درخواست من این است که از این به بعد به گذشته در حد اینکه از آن برای آینده درس بگیریم بپردازیم چراکه مردم در پایان دوره می پرسند حال که شورا، شهرداری تهران ، شورای عالی استان ها، دولت و مجلس که همه از یک طیف فکری بوده اند چه کاری کرده اید و عدم موفقیت مدیریت شهری در این دوره را نمی بخشند.
وی ادامه داد: لذا می بایست ازاین به بعد در گزارش ها بگویید که چه کاری میخواهید انجام بدهید. حال که قرار است که در تهران دیگر اتوبان، پل و بزرگراهی ایجاد نشود، در حوزه های نرم افزاری مانند فساد ستیزی، رانت زدایی، ایمن سازی، نوسازی بافت فرسوده، رعایت مقررات طرح تفصیلی ، صیانت از باغات و ... چه کاری قرار است انجام شود.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار :مهدی مقدر انتشاردهنده:موسی فعالیان
تهرام/9343/1735 / 1539
انتهای پیام

نظر شما