شناسهٔ خبر: 24366479 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

آقای موسوی تبریزی! تاریخ را درست روایت کنید

آنچه از آقای موسوی تبریزی در کسوت یک روحانی اصلاح طلب اصلا قابل قبول نیست، روایت غلط و وارونه از تاریخ است به گونه ای که گویا ایشان در دهه ۶۰ هم چون امروز، اصلاح طلب اهل مدارا و باز اندیشی بوده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق؛ «مهدی نصیری» مدیرمسؤول سابق روزنامه کیهان در واکنش به اظهارات اخیر موسوی تبریزی پیرامون حجاب اجباری و اختیاری، در کانال تلگرام خود یادداشت کوتاهی همراه با سندی تاریخی از اظهارات موسوی تبریزی منتشر کرده است که در ادامه می‌خوانید:

«امام نمی‌خواستند با زور شلاق حجاب اجباری شود؛ ولی متاسفانه توسط عده­‌ای این تصمیم گرفته شد و بعضی‌­ها درکمیته‌­های انقلاب، گشت ارشاد راه انداختند؛ در حالی که واقعیت این است که قبل از اجباری‌شدن حجاب، خیلی از خانم‌­ها، بیش‌تر از امروز و با اختیار خودشان، حجاب داشتند.»

متن فوق اظهارات جناب آیت الله سید حسین موسوی تبریزی عضو تشکل اصلاح طلبانه «مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم» در گفتگو با سایت مباحثات است.

آنچه از این اظهارات به ذهن خواننده القا می شود، این است که در زمان حضرت امام و سالهای اول انقلاب، جریانی تند و خشن و حزب اللهی، با موضوع حجاب مواجهه‌ای آنچنانی و غیر عقلانی داشتند که امروز وضع حجاب را به اینجا کشانده است و جریان اصلاحات که اکنون آقای موسوی تبریزی عضو و یا نزدیک به آن است، پیوسته منتقد این وضعیت است و برای آنچه از آغاز انقلاب تا به امروز در امر حجاب رخ داده متاسف و معترض است.

اکنون می خواهم چند نکته را در این باره عرض کنم:

۱. از نظر بنده از آغاز انقلاب و فعالیت مطبوعاتی ام در دهه ۶۰ و ۷۰ تا به امروز  هرگز مساله حجاب که در وجوب شرعی آن کمترین خدشه‌ای  وجود ندارد، مساله اول کشور نبوده و اکنون نیز نیست.

۲. این که آقای موسوی تبریزی و برخی دیگر نیز از  حجاب اختیاری بحث کنند نیز از نظر بنده ایرادی ندارد و باب بحث و گفتگو در مسائل گوناگون در کشور مفتوح است. در این موضوع هم باید نظرات و دیدگاههای مختلف مطرح و شنیده شود.

۳. آنچه از آقای موسوی تبریزی در کسوت یک روحانی اصلاح طلب اصلا قابل قبول نیست، روایت غلط و وارونه از تاریخ است به گونه ای که گویا ایشان در دهه ۶۰ هم چون امروز، اصلاح طلب اهل مدارا و باز اندیشی بوده اند و سالهاست که منتقد و مخالف خشونت های گفتاری و رفتاری در باره حجاب بوده اند.  

 این ادعا و تصویر نه در باره آقای موسوی تبریزی صادق است و نه در باره دیگر چهره های مدعی اصلاح طلبی امروز.

هر جا که امروز اصلاح طلبان از یک حرکت افراطی و خشن و غیر منطقی و غیر دموکراتیک در سالهای پس از انقلاب سخن می گویند، قبل از همه رد پا و بلکه نقش تاسیسی خودشان در میان است که باید در مقالی دیگر به این مساله  پرداخت و اتفاقا در همین موضوعِ مواجهه خشن و غیر منطقی با حجاب،  یکی از بدترین برخوردها را جناب موسوی تبریزی به عنوان دادستان کل وقت در سال ۶۱ با مقوله بد حجابی و بدحجابان داشته است.

از مطالب «مهدی نصیری» مطالعه این ها را پیشنهاد می‌کنیم:

رهبری نیاز به تملق و ستایش ندارد

حوزه از مدرنیته و تجدّد غافل است

 اکنون به اظهارات ایشان در سال ۶۱ در باره بد حجابی بنگرید:

«بسیاری از خانم‌های فهمیده که درد مردم را درک کرده و خون‌ شهدا را دیده و خانواده‌هایشان را درک کرده‌اند، خودشان را با جامعه اسلامی تطبیق داده‌اند. ولی عده‌ای نیز هستند که جامعه را درک نمی‌کنند و با همان وضع زننده زمان پهلوی بیرون می‌آیند که اینان باید در جامعه مطرود بشوند و افراد حزب‌اللهی باید این‌ها را مطرود بکنند. باید تاکسی‌ها آنان را راه ندهند. شرکت‌های واحد این‌ها را راه ندهند و مردم انقلابی در مغازه‌های‌ خودشان به اینان جنس نفروشند. شرکت‌های تعاونی این‌ها را راه ندهند. و مردم با این‌ها رفت و آمد نکنند و اینان را به میهمانی دعوت نکنند تا بالاخره در جامعه مطرود بشوند. البته این قبیل افراد از ادارات هم پاکسازی خواهند شد و حتی کسانی‌که در اداره رعایت حجاب را بکنند ولی در بیرون نکنند، قانون پاکسازی این اجازه را می‌دهد که اینان پاکسازی بشوند و مسلماً نیز خواهند شد و باید این قبیل افراد بدانند که یا نام جامعه اسلامی بازی می‌کنند و روزی خشم این ملت آن‌ها را خواهد گرفت. و اینان نه تنها از ادارات بلکه از جامعه مطرود خواهند شد.»
(اطلاعات،  ۲۸/ ۱/  ۱۳۶۱)

 خب با این سابقه و سند تاریخی، اظهارات اخیر آقای موسوی تبریزی را چگونه باید تعییر و تفسیر کرد؟! 

**برای دیدن اندازه بزرگتر روی تصویر کلیک کنید**

نظر شما