شناسهٔ خبر: 24327082 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

وبلاگ مشرق

تصادف پرادوی یک امام جمعه با آبروی انقلاب/ پایکوبی جهانگیری در «تهِ درّه»!

16 نهاد امنیتی کشور و خواسته‌ای که منجر به آزاد گذاشتن جاسوس‌ها می‌شود.

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

**رقص جهانگیری در تهِ درّه...

«اسحاق جهانگیری»، معاون اول رئیس‌جمهور روحانی به تازگی طی اظهاراتی در مراسم نکوداشت هشتادمین سالگرد تاسیس کتابخانه ملی گفته است:

«تجربه نشان داده میل به شادی و نشاط در زندگی در یک جامعه حیاتی است و توسعه را رقم می‌زند و یکی از شاخص‌های توسعه میزان شادی و امید به زندگی در جوامع است. امیدواریم صدا و سیما و رسانه‌ها کمک کنند و شادی و نشاط در جامعه جریان پیدا کند.»

به گزارش ایسنا، او همچنین اظهار می‌کند: ما به خودمان هم این نقد را وارد می‌کنیم که به عنوان دولت، گفت‌وگویی با اصولگرایان، اصلاح طلبان و نخبگان نداریم و باید خلأ گفت‌وگو را پر کنیم. [1]

*اظهارات جهانگیری در حالی است که او طی 5 سال گذشته 2 مرتبه بر قرار داشتن کشور در «شرایط ته درّه» تأکید کرده است. [2]

اظهار نظری تا آن اندازه سیاه و تاریک که حتی واکنش برخی فعالان سیاسی و رسانه‌ها را هم برانگیخت.

همچنین است که حکما آقای جهانگیری نمی‌داند که صدای سیاه‌نمایی از درون دولت تا آنجا بلند شده است که محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت نیز برخی از همین صداهای بلند شده از میان دولتمردان را «گِرا دادن به دشمن» خطاب کرد. [3]

به این قصه پرغصه البته باید تأکیدات مدام اصلاح‌طلبان بر ناامید بودن [4] مردم ایران، بر تحقیر شدن مردم [5] و بر ناکارآمد بودن نظام اسلامی [6] را نیز افزود.

جالب آنکه حتی به تازگی رسانه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا از این می‌پرسند که چرا مقامات دولتی که خود مسبب‌الاسباب وضع موجود هستند اما در صف اول انتقادات اپوزیسیونی از وضع موجود نیز قرار دارند!؟

رخدادهایی که در سرجمع خود، متأسفانه کشور را در فضای «اعتراض ظالمانه» قرار داده است و شمّه‌ای از آن نیز در دیماه 96 دیده شد.

اکنون این آقای جهانگیری و این قصه پرغصه به تماشا نشستن افکار عمومی برای رقص و سماع معاون اول رئیس‌جمهور در ته درّه سیاه‌نمایی...

***

**16 نهاد امنیتی کشور و خواسته‌ای که منجر به آزاد گذاشتن جاسوس‌ها می‌شود

پس از دستگیری تعدادی جاسوس در حوزه محیط زیست که جرائم اثبات شده‌ای داشته‌اند و همچنین خودکشی یکی از آنها در زندان؛ جمعی از چهره‌های اصلاح‌طلب و دولتی صحبت‌های عجیب و غریبی را درباره جواسیس دستگیر شده و نحوه دستگیری آنها مطرح کردند.

از حسام‌الدین آشنا که در قالب چند توییت به تشکیک در مسئله خودکشی «سیدامامی» پرداخت تا علی مطهری که بر عدم دخالت در کار وزارت اطلاعات تأکید کرد!

در همین راستا، «علی یونسی»، دستیار اقوام و مذاهب رئیس‌جمهور روحانی نیز به تازگی به روزنامه دولتی ایران اینطور گفته است که تنها مرجع قانونی تشخیص جاسوسی، وزارت اطلاعات است. [7]

همزمان با وی، «مصطفی کواکبیان»، نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در همین رابطه در مصاحبه با خبرگزاری اصلاح‌طلب ایلنا تأکید کرده است:

«معتقدم اگر سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بر اساس قوانین، ضابط قضایی محسوب می‌شود و همزمان بنابر آن‌چه از ابتدا به‌طور قانونی می‌دانستیم، تشخیص جاسوسی برعهده وزارت اطلاعات و برخورد با آن نیز برعهده قوه قضاییه است، طبیعتاً باید تفکیک وظایف میان این دو نهاد اطلاعاتی-امنیتی صورت گیرد.»[8]

*اظهارات این چهره‌های سیاسی درباره مرجعیت وزارت اطلاعات در تشخیص جاسوس در حالت خوشبینانه یک «خواسته» یا «نظر» است.

زیرا هم‌اکنون بالغ بر 15 سرویس اطلاعاتی مختلف همزمان با وزارت اطلاعات در ایران اسلامی فعال هستند که عقلانی نیست این سرویس‌ها در پرونده‌های مورد برخورد و در لحظه دستگیری، خود را دست‌بسته ساخته و جملگی با هجوم به سمت وزارت اطلاعات، این نهاد را به دانشگاه توجیه و اقناع روزانه تبدیل کنند.

چه اینکه در قوانین مربوط به شورای هماهنگی اطلاعات کشور نیز چنین گزینه‌ای دیده نمی‌شود که فقط وزارت اطلاعات مسئول تشخیص جاسوسی باشد. [9]

از طرفی در کار جمعی نهادهای امنیتی، نباید به وزارت اطلاعات به عنوان یک نهاد قضایی و داور نگاه کرد بلکه همانطور که در قوانین پیش‌بینی شده، وزارت اطلاعات هم یک نهاد امنیتی مثل سایرین است با این تفاوت که بایستی بعنوان نهاد مرجع اطلاعاتی در نظر گرفته شود و اطلاعات تقاضا شده از سوی این نهاد مرجع نیز توسط سایر سرویس‌ها در اختیار آن گذاشته شود.

در تمام این موارد نیز کسی چنین خوانشی ندارد که فقط وزارت اطلاعات مرجع تشخیص جاسوس است.

از طرفی اساساً شروع برخورد و پایش کِیس‌های جاسوسی و ضد امنیتی نیز بایستی با تشخیص مسئله جاسوسی در سرویس پِی‌گیرنده باشد و این مسئله هم دلیل دیگریست که نشان می‌دهد ماجرای تأکید بر اینکه فقط یک نهاد امنیتی باید جاسوس‌ها را تشخیص بدهد؛ حرفی غیر عقلانی و ناصحیح است.

قابل اشاره آنکه پیش از این حتی نیروی انتظامی نیز دستگیری‌هایی در زمینه جاسوسی داشته است. [10] و این شاهد مثال هم بیانگر آنست که امر تخصیص در مسئله جاسوسی، خواسته بخردانه‌ای نیست و منجر به رهاسازی جواسیس می‌شود.

***

**پرادوسواری یا غذا خوردن با کارگران و دانشجویان؛ مسئله اینست

تصاویر استفاده «حجت‌الاسلام لطفی»، امام جمعه ایلام از یک خودروی اشرافی (پرادو)، انتقادات زیادی را برانگیخته است.

البته حجم این انتقادات هنگامی بیشتر شد که رفتارهای اشرافی یکی از نزدیکان حجت‌السلام لطفی نیز شهره عام و خاص شد و در ادامه آن هم صحبت‌های امام جمعه ایلام در خطبه‌های اخیر نماز جمعه این شهر، بر عمق انتقادات افزود.

گویا ایشان در خطبه‌های این هفته نماز جمعه ایلام این عبارات را پیرامون انتقادات مطروحه به کار برده‌اند:

«از بچه‌بازی‌هایتان دست بردارید»، «اهانت به جایگاه نماز جمعه، اهانت به رهبری و قابل پیگیری است» و «توصیه می‌کنم به این جایگاه که مین‌گذاری است، نزدیک نشوید و چنانچه نزدیک شوید، با مین به هلاکت خواهید رسید! »[11]

*جنجال‌های رخ‌داده پیرامون برخی تجملات موجود در حواشی حجت‌الاسلام لطفی همچنین در حالی است که در چند مدت اخیر، رفتارهای طلبگی برخی دیگر از ائمه جمعه کشور، توجه افکار عمومی را بیش از پیش به خود جلب کرده است.

از حضور یکی از ائمه جمعه در سلف دانشگاه و خوردن غذا با دانشجویان، تا برداشتن درب‌های اختصاصی  در یکی از مصلی‌ها، حضور یکی از ائمه جمعه در تیم بسکتبال شهرستان، صرف غذای دیگری در جمع کارگران و غیره.

جدای از اینکه افکار عمومی چنین رفتارهای طلبگی و مردم‌مدارانه‌ای را با هر رفتار دیگری که بویی از تجمل برده باشد، قیاس می‌کنند اما این نکته هم وجود دارد که روحانیت معزز و خاصّه ائمه گرامی جمعه علی‌القاعده بایستی در زیّ طلبگی مشاهده شوند و زیست داشته باشند.

به سخن دیگر اینکه طبیعیست که هر رفتاری مباین با این زیّ طلبگی و فی‌المثل پرادو سواری یک امام جمعه هرگز در نظر مردم پذیرفتنی نیست و از طرفی سبب ملکوک شدن آبروی منصوبین به نظام و بی‌رغبتی مردم به نماز جمعه می‌شود.

لازم به توضیح است که صد البته ائمه جمعه منصوبین مقام معظم رهبری هستند اما این انتصاب سبب حرمت انتقاد نیست.  ضمن اینکه طرح انتقاد نیز می‌تواند رافع اشکالات و بهتر شدن جهان پیرامون باشد.

فی‌الجمله اینکه مردم و خواص کشور انتظار دارند اگر هم در جایی اشکالی وجود دارد به سرعت مرتفع شود نه اینکه خدای نکرده اصراری بر آن وجود داشته باشد و یا حرف‌های نسنجیده‌ای هم در این میان بیان شود.

گفتنیست، سیدامیر سیاح، مدیر گروه اقتصاد شبکه یک سیما، به تازگی در یک توییت در همین باره نوشته است:

«آقای لطفی باید بین خودروی لوکس و مهمانی‌های پر خرج با امامت جمعه یکی را انتخاب کند.»[12]

***

1_ https://www.isna.ir/news/96120703328/

2_ mshrgh.ir/818894

3_ mshrgh.ir/787753

4_ mshrgh.ir/830340

5_ mshrgh.ir/827282

6_ mshrgh.ir/827282

7_ http://www.iran-newspaper.com/newspaper/item/459037

8_ http://www.ghatreh.com/news/nn41596619

9_ mshrgh.ir/353915

10_ http://www.asriran.com/fa/news/529711

11_ http://www.asriran.com/fa/news/595220

12_ mshrgh.ir/834996

نظر شما