شناسهٔ خبر: 24319438 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

برنامه های آموزشی اخلاق در همه سطوح تعلیم و تربیت اجرا شود

به گزارش ایرنا، این مرجع تقلید روز دوشنبه در پیامی به همایش ملّی ' اخلاق کاربردی در سیره ائّمه اطهار (ع) با تأکید بر آموزه‌های رضوی (ع) ' تاکید کرد: در جهان

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، این مرجع تقلید روز دوشنبه در پیامی به همایش ملّی ' اخلاق کاربردی در سیره ائّمه اطهار (ع) با تأکید بر آموزه‌های رضوی (ع) ' تاکید کرد: در جهان معاصر اگرچه بی‌تردید علم و فنّاوری در همۀ ابعاد و جوانب به پیشرفت‌های حیرت‌انگیزی دست‌ یافته اما به همین میزان در این دنیای جدید، حتی زندگی ظاهری آدمی هم در اثر پشت کردن به اخلاق، دست‌خوش خطرات بزرگی نظیر آسیب ‌های آب و هوا و محیط ‌زیست و انواع بیماری ‌های مختلف قرار گرفته است.
وی افزود: اینک و در این شرایط ویژه که حاجت انسان در جهان معاصر به اخلاق، افزون‌ تر از گذشته است و البته التزام و تعهد به اخلاق نیز، دشوارتر از قبل شده است، بی‌شک، تنها راه نجات ما، بازگشت آگاهانه و صادقانه به اخلاق است.
رئیس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: برای این رجوع و بازگشت باید بحث‌های نظری و پژوهش‌های علمی در ساحت بزرگ اخلاق در قالب‌های مختلف نظیر همین همایش و سایر برنامه‌های فکری و علمی، گسترش یابد.
وی با تاکید بر اجرای برنامه‌های آموزشی در زمینۀ اخلاق در همه سطوح تعلیم و تربیت، گفت: مجموعه مسئولان و دستگاه‌های حکومتی چه در مقام سیاستگذاری‌ های عمومی و اختصاصی و برنامه‌ ریزی‌های گوناگون و چه در مقام اجرا و عمل و رفتار، اخلاق را پاس بدارند و حریم آن را با تمام وجود با شایستگی صیانت و حفاظت نمایند.
آیت الله مظاهری اخلاق کاربردی را شاخه‌ ای با اهمیت از علم اخلاق با نظریه‌ پردازی و به کار بستن آموزه‌ ها و نظریه ‌های اخلاقی در حوزه‌ های خاص همانند خانواده، تعلیم و تربیت، سیاست، تجارت و اقتصاد، پزشکی و بهداشت و درمان، محیط زیست، ارتباطات و رسانه دانست و افزود: اخلاق کاربردی درصدد حل و فصل اشکالات نظری و مشکلات عملی این حوزه‌ هاست و بدین سبب از اهمیت فوق ‌العاده‌ای برخوردار است.
وی خاطرنشان کرد: ( اخلاق کاربردی) بخصوص در برخی از حوزه‌ها نظیر خانواده بعنوان اولین و کوچک ‌ترین نهاد اجتماعی که در جهان معاصر، با بحران‌ های اخلاقی متعددی روبروست و حتی در کشورهای اسلامی و در کشور ما که مدعی حکومت بر پایه دین و ارزش‌های اسلامی هستیم، شرایط مناسب و مقبولی را پشت سر نمی‌گذارد.
وی اظهار کرد: افزایش سن ازدواج و نیز افزایش چشمگیر طلاق و آسیب‌های خانمان‌ سوزِ پس از آن و همچنین عدم آگاهی از مهارت‌های اولیۀ زندگی زناشوئی و تربیت فرزند و نظایر آنها، معضلات بزرگی هستند که بنیان و اساس نظام خانواده را به شدت تهدید می‌کند و آن را در معرض آسیب‌ها و آفت‌های جبران ناشدنی قرار می‌دهد.
وی با بیان اینکه حوزه سیاست که آن نیز در دنیای جدید، تبدیل به حوزه ‌ای پرتلاطم و کارزاری آکنده از فریب و سالوس، نیرنگ، حق‌ کشی، تهمت، غیبت، شایعه و افترا گشته است، افزود: معضلات متنوع و متکثر حوزه ‌های دیگر، نظیر اقتصاد و تجارت یا ارتباطات و رسانه نیز دست کمی از این دو حوزه اخیر ندارد.
آیت الله مظاهری تاکید کرد: اخلاق کاربردی، می‌کوشد و البته می‌تواند این تنگناها و مشکلات را بخوبی در مقام نظر، شناسایی و بررسی نماید و در مقام عمل، راه اصلاح و عبور از آنها را به ما بیاموزد مشروط بر آنکه اراده ‌ای واقعی برای صلاح و سداد از سوی ما وجود داشته باشد که این آموزه‌ها را با صداقتِ هرچه تمام‌ تر بپذیریم و با جدیّت هرچه تمام‌ تر به ‌کار بندیم.
وی خاطرنشان کرد: قرآن و عترت به عنوان دو منبع جوشان و سرآمدِ دینی، بیش از هرچیز دیگر بر اخلاق تأکید ورزیده ‌اند.
به گزارش ایرنا، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این همایش با اشاره به موضوع 'تطبیق مبانی اخلاقی کاربردی در غرب و اسلام' گفت: اخلاق کاربردی و اخلاق حرفه ای نباید با هم یکی گرفته شود.
' محسن جوادی ' افزود: چالش هایی که امروز در دنیا وجود دارد از جمله محیط زیست نشات گرفته از بی توجهی به اخلاق کاربردی است.
وی با بیان اینکه اخلاق کاربردی در غرب محدود به عقلانیت و وجدان شده است، اظهارکرد: در جامعه ما اخلاق کاربردی نباید فقط محدود به عقل و وجدان باشد بلکه مذهب نیز مهم است.
معاون پژوهشی دانشگاه اصفهان نیز در این همایش، بی توجهی به مسائل انسانی را معضل بزرگ جوامع بشری دانست و گفت: راه های برون رفت از چالش های صنعتی نباید در درون دپارتمان های مهندسی بررسی شود بلکه باید در دپارتمان های علوم انسانی انجام شود.
' رسول رکنی زاده ' با تاکید بر اهمیت پژوهش در زمینه اخلاق پژوهشی افزود: این مساله یک چالش ملی و حتی امنیتی است و باید تفاوت بین اخلاق و قانون در این زمینه مشخص شود.
وی خاطرنشان کرد: 180 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده که از میان آنها 15 مقاله در مجله های معتبر علمی و پژوهشی منتشر خواهد شد.
به گزارش ایرنا، همایش ملی اخلاق کاربردی در سیره ائمه اطهار با تاکید بر آموزه های رضوی(ع) (چالش ها، فرصت ها و راهکارها) توسط معاونت فرهنگی اجتماعی و گروه معارف دانشگاه اصفهان و با همکاری وزارت علوم و بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) روز دوشنبه در دانشگاه اصفهان آغاز شد و تا فردا ادامه می یابد.
اخلاق، علم و دین، چالش‌ ها و راهکارها، اخلاق حرفه ‌ای، آسیب‌ها و راهکارها و اخلاق کلاسیک، اخلاق جنسی، جوان و خانواده؛ اخلاق نقد، نظر و مناظره، اخلاق خانواده، تربیت و معاشرت، اخلاق جنگ و صلح، اخلاق در هنر، اخلاق معاصر، چالش‌ها و راهکارها، اخلاق و چالش های علمی، قرآن، سنت و اخلاق معاصر، فقه، تکنولوژی و اخلاق زیستی از محورهای این همایش است.
ت/3011 / 2093
انتهای پیام

نظر شما