شناسهٔ خبر: 24316724 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی مطرح کرد؛

آغاز به کار کارگروه فرارشته‌ای در حوزه علوم انسانی/ تحقیقات تحول‌آفرین راهی برای تغییر پارادایم‌های علمی

ضرغامی گفت: کارگروه فرارشته‌ای در حوزه علوم انسانی از بهمن فعال شده است که به دنبال پویایی و سفارشی سازی موضوعات هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش  حوزه فن آوری های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  نصرت الله ضرغام رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی در سومین نشست هم اندیشی با صاحبان کرسی پژوهشی گزارشی کوتاه و اجمالی از فعالیت ها و گسترش حمایت های صندوق ارائه کرد و گفت: در 10 ماهه نخست سال 96 بیش از 3700 پروژه دریافت شد که این تعداد پروژه های دریافتی رشد قابل توجهی را نسبت به سال 95 نشان می دهد؛ همچنین انتشار بیش از 2500 مقاله، دانش فنی، اختراع، تالیف کتاب، نمونه محصول تنها بخشی از دستاوردهای کرسی های پژوهشی در سال های اخیر است.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی همچنین عنوان کرد: هزار و 75 اختراع توسط صندوق حمایت از پژوهشگران دریافت شده است که یک سوم از اختراعات مصوب در دست ثبت هستند که از این بین 70 اختراع در آمریکا پنت شده است و حدود 31 درصد آن تجاری سازی شده است؛ ضمن اینکه تلاش در فروش اختراعات پنت فعالانه دنبال می شود.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی در ادامه به اهمیت تحقیقات تحول آفرین اشاره و گزارشی در ارتباط با فعالیت های NSB (National Since Board) ارائه کرد و گفت: بنیاد علم در آمریکا علاوه بر حمایت از پژوهش های بنیادی یک یا چند رشته ای از خدمات، تجهیزات، مراکز تحقیقاتی و کارگاه های پژوهشی نیز حمایت می کند؛ هرچند این رویکرد زیربنایی به حمایت از پژوهش، معمولا می تواند منجر به پیشرفت های تحول آفرین در رشته های علوم و مهندسی شود، اما بنیاد علم به این امر بسنده نکرده و از پژوهشگران می خواهد تا پروپوزال هایی با قابلیت ایجاد تحول در مرزهای دانش را هم جهت دریافت حمایت به این بنیاد ارسال کنند.

ضرغام درباره حمایت از تحقیقات با ریسک بالا نیز مطرح کرد: چنین طرح هایی شامل ریسک بالا است و بنیاد علم نیز حاضر به مشارکت در این ریسک احتمالی است. این نوع تحقیقات علاوه بر داشتن ریسک بالا، الگوها و پارادایم های موجود را نیز به چالش می کشند. ایده تحقیقات تحول آفرین برای اولین بار توسط NSB که یکی از ارکان NSF است مطرح شد. در واقع، رسالت هدایت و مدیریت NSF به صورت مشترک بر عهده مدیر NSF و شورای ملی علم (NSB) است.

در ادامه رئیس صندوق با اشاره به فعالیت های صاحبان کرسی بیان کرد: نتایج پژوهش تحول آفرین غالبا در مدل ها و نظریه های موجود نمی گنجد و توضیح و درک نتایج آن در ابتدا دشوار است؛ تحول آفرین بودن نتایج این پژوهش ها ممکن است تا چند سال قابل درک نباشد. به طور کلی این نوع پژوهش سه ویژگی اصلی دارند. نخست اینکه باورهای رایج را به چالش می کشد سپس منجر به بینشی جدید شده که تکنیک ها و روش های جدیدی به دست می دهد و در نهایت مرزهای علوم، مهندسی یا آموزش را تغییر می دهد. پژوهش تحول آفرین معمولا از روش های پژوهشی نو حاصل می شود. از همین رو نیز بیشتر پژوهش های تحول آفرین شامل ریسک بالا هستند.

ضرغام در خصوص تحقیقات میان رشته ای نیز بیان کرد: رویکرد میان رشته ای به پژوهش ممکن است منجر به پژوهش تحول آفرین شود اما هر پژوهش میان رشته ای تحول آفرین نیست.

وی با اشاره به کارگروه میان رشته ای در حوزه های فنی مهندسی و علوم پزشکی بیان کرد: کارگروه فرارشته ای در حوزه علوم انسانی از ماه گذشته فعال شده است که به دنبال پویایی و سفارشی سازی موضوعات علوم انسانی هستیم تا بتوانیم از این طریق و با مشارکت مردم برخی موضوعات مرتبط با این حوزه را در جامعه بررسی کرد.

در ادامه رئیس صندوق به تاثیر فکر و اندیشه جهت اثرگذاری بنیاد ملی علم ایران در کشور، نحوه ایجاد ساختار در راستای حمایت از علم و فناوری و همچنین چگونگی ایجاد بستر های لازم جهت بهره مندی از اساتید و فرهیختگان کشور به عنوان بازوی فکری در اتخاذ تصمیمات کلان اشاره کرد.

گفتنی است؛ سومین نشست هم اندیشی صاحبان کرسی با حضور 30 نفر از صاحبان کرسی های پژوهشی در محل صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور برگزار شد؛ این نشست اهدافی همچون کمک به تقویت و توسعه زیر ساخت های علم و فناوری و نوآوری در کشور ، کمک به توسعه علم، فناوری و نوآوری، بهره مندی از اندیشه های صاحبان کرسی و توسعه تحقیقات تحول آفرین را دنبال می کند و با حضور صاحبان کرسی های پژوهشی هر سه ماه یک بار برگزار می شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

نظر شما