شناسهٔ خبر: 24308234 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

وقتی اروپای مدرن به قرون‌وسطی بازمی‌گردد

لغو واکسیناسیون و ثبت 21 هزار سرخک در اروپا

سیناپرس: لغو واکسیناسیون واکسن MMR موجب شده است که در سال 2017 میلادی شاهد بیش از 21 هزار مورد ابتلا به سرخک در قاره اروپا باشیم.

صاحب‌خبر -

بیماری سرخک یک بیماری مرگبار است که می‌توان به‌راحتی با استفاده از واکسن MMR آن را پیش از وقوع در بدن مسدود کرد. این واکسن علاوه بر سرخک، بیماری‌های دیگری را نیز از بین می‌برد ولی به نظر می‌رسد که برخی شورهای اروپایی اعتقادی به این موضوع نداشته و سعی کرده‌اند دوباره به قرون‌وسطی بازگردند.

نتیجه این امر نیز این شده است که آمار ابتلا به سرخک از نزدیک به 5 هزار مورد در سال 2016 به 21 هزار مورد در سال 2017 افزایش پیدا کند. در این میان این رقم موجب شده است که سازمان بهداشت جهانی به‌شدت عکس‌العمل نشان داده و نگرانی خود را از این موضوع ابراز کند.

در سطح کشورهای اروپایی، کشورهای رومانی با 5562، ایتالیا با 5006 و اوکراین با 4767 مورد ابتلا به سرخک، صدرنشین جدول بوده‌اند. هم‌چین تعداد زیادی از همه‌گیری سرخک در این قاره به ثبت رسیده است که در آن‌ها بیش از 100 نفر در یک منطقه به این بیماری مبتلا شده بودند.

این موضوع موجب شده است که 53 کشور اروپایی با مشکل سرخک روبرو شوند. البته تعدادی از افراد مبتلابه سرخک نیز جان خود را ازدست‌داده‌اند. این موضوع به کشورهای پیشرفته و درحال‌توسعه ربطی ندارد و حتی انگلستان و فرانسه هم با مشکلاتی در این زمینه روبرو بوده‌اند و صدها بیماری مبتلابه سرخک را در خاک خود مشاهده کرده‌اند.

این امر نتیجه مستقیم لغو واکسیناسیون اجباری برای سرخک است که موجب شده است که مشکلاتی بسیار بزرگ برای این قاره به وجود بیاید. حال کشورهای این قاره تصمیم گرفته‌اند تا نه‌تنها این واکسن را اجباری کنند بلکه عدم رسیدگی به آن را با جریمه‌ای سنگین روبرو سازند. برای مثال اگر در آلمان دولت متوجه بشود که شما در واکسینه کردن کودکتان تعلل ورزیده‌اید، جریمه‌ای بین 600 تا 3 هزار دلار برای شما تعیین خواهد شد که رقم بسیار سنگینی به‌حساب می‌آید.

شایان‌ذکر است که بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، واکسن شدن در برابر سرخک موجب شده بود که از دهه 80 میلادی شاهد کاهش 2 میلیونی موارد مرگ در سراسر جهان باشیم زیرا این آمار از اوایل دهه هشتاد تا اواخر دهه هشتاد از 2 میلیون و 600 هزار کشته به 100 هزار کشته رسیده بود.

منبع: gizmodo

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

لینک کوتاه

نظر شما