شناسهٔ خبر: 24308157 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

پیشواز از دربی 86 / قسمت 2

پادشاهان گلزنی در دیدارهای استقلال - پرسپولیس

دربی بزرگ پایتخت، دربی هیجان انگیزی که می تواند قهرمانی پرسپولیس را قطعی کند روز پنج شنبه ساعت 15:45 در ورزشگاه آزادی آغاز می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام جم آنلاین ، 49 سال از برگزاری نخستین دربی آبی و قرمز تاریخ فوتبال ایران می گذرد.

استقلال در دیدار پیش از دربی با چهار گل فولاد را در هم کوبید و پرسپولیس نیز با یک گل استقلال خوزستان را شکست داد.

کری خوانی ها به اوج رسیده است، سرخ ها در صورت پیروزی قهرمانی خود را مسجل می کنند. کدام تیم می برد؟ چه کسی گل می زند؟

گلزنان در تاریخ 49 ساله دربی اهمیت بسیار ویژه ای داشته اند. شاید برخی از گلزنان دربی به سرعت فراموش شدند اما برخی از آنها هنوز هم به لطف گل هایی که در دربی زده اند شناخته شده هستند. برای هر بازیکنی که در دربی به میدان می رود گلزنی اهمیت زیادی دارد. گلزنی در دربی برابر است با محبوبیت بیشتر نزد هواداران.

برخی اما متخصص گل زدن در دربی هستند. با گلزن ترین بازیکنان تاریخ دربی آشنا می شویم:

آقای گل دربی

صفر ایرانپاک رکورددار بیشترین گل زده در دربی است. گل های او در دربی های هفتم ، هشتم ، نهم، پانزدهم، شانزدهم و بیست و یکم به ثمر رسید. در مجموع این شش دربی ایرانپاک هفت گل زد. آخرین گل او در دربی به سال 56 و جام تخت جمشید برمی گردد.

نایب قهرمان گلزنان دربی

حسین کلانی، جنتلمن سرخ های پایتخت نفر دوم رکوردداران گلزنی در دربی است. کلانی گلزنی های خود در بزرگ ترین دیدار فوتبال باشگاهی ایران را از سال 49 شروع کرد. در آن دیدار دوستانه که کلانی یک گل زد پرسپولیس سه بر دو باخت.

دربی های ششم، هشتم و دوازدهم هم او گلزنی کرد تا در مجموع شش گل به استقلال زده باشد.

سه استقلالی در رتبه سوم

غلامحسین مظلومی و علی جباری دو استقلالی هستند که هر کدام با 5 گل رتبه سوم رکوردداران گلزنی در دربی را در اختیار دارند. مظلومی در سال 48 نخستین گل خود را به ثمر رساند. (این مسابقه به دلیل درگیری های به وجود آمده در مسابقه نیمه کاره ماند). دو سال بعد و در جریان دربی هفتم در لیگ تهران مظلومی باز هم گلزنی کرد. دربی های پانزدهم و شانزدهم جایی برای گلزنی غلامحسین مظلومی بودند. او در دربی 16 دو بار موفق به گلزنی شد.

اما علی جباری نسبت به سایر گلزنان برتر دربی از قدمت بیشتری برخوردار است. او نخستین بار در دربی شماره سه گلزنی کرد. گل او دومین گل تاریخ دربی هاست. آن مسابقه را استقلال سه بر یک برد. علی جباری که در زمان خود به سلطان آبی ها معروف بود در دربی های هشتم، دهم (دوبار) و سیزدهم نیز موفق به گلزنی شد.

مهدی هاشمی نسب نیز در رتبه سوم قرار دارد. البته او هم برای استقلال بازی کرد و هم برای پرسپولیس. یکی از بزرگ ترین یاغیان فوتبال ایران گلزنی در دیدارهای استقلال و پرسپولیس را از دربی 44 شروع کرد، همان مسابقه ای که پرسپولیس با تک گل او برد.

هاشمی نسبت در دربی های 45 و 46 هم موفق به گلزنی شد، یعنی در مجموع سه دربی پشت سر هم. او در دربی 48 نیز گلزنی کرد که این گل آخرین گل او با پیراهن پرسپولیس در دربی بود چرا که در پایان همان فصل به استقلال پیوست. او در دربی مشهور 49 که با درگیری به اتمام رسید با پیراهن استقلال به تیم سابقش گل زد و از شدت خوشحالی غش کرد.

و اما 4 گله ها...

همایون بهزادی از پرسپولیس و فرهاد مجیدی و مجتبی جباری هر دو از استقلال هر کدام چهار گل زده اند و از دیگر رکوردداران دربی هستند.

در این میان همایون بهزادی نخستین هت تریک تاریخ دربی را رقم زد. او در دربی شماره 12 که با برتری تاریخی شش بر صفر سرخ ها همراه بود سه گل زد. مرحوم بهزادی در دربی شماره 13 آخرین گل خود را به ثمر رساند.

فرهاد مجیدی چهره بسیار محبوب آبی ها نیز دیگر چهار گله دربی است. فرهاد کار خود را برای گلزنی از دربی شماره 67، 68 ، 69 پشت سر هم گل زد. در دربی شماره 71 برای آخرین بار موفق به گلزنی در دربی شد.

مجتبی جباری که تنها بازیکنی در میان رکوردداران دربی است که هنوز از فوتبال خداحافظی نکرده نیز در دربی های شماره 66، 71 و 73 گلزنی کرده است. در آخرین دربی دو بار پایش به گلزنی باز شد. شماره هشت آبی ها امید داشت در دربی 86 هم به میدان برود اما اخیرا با بی مهری از این باشگاه رانده شده است تا در آستانه خداحافظی قرار داشته باشد.

دیگر نکات

مهدی هاشمی نسب، شاهرخ بیانی و غلامرضا فتح آبادی سه بازیکنی هستند که با پیراهن هر دو باشگاه موفق به گلزنی شده اند.

علی سامره سریع ترین گل دربی را زده (دربی 53 و در ثانیه 48) و اسماعیل شریفات نیز دیرترین گل دربی را ثبت کرده است (دقیقه 107 در دربی 73)

ایمون زاید مهاجم سابق و ایرلندی پرسپولیس نیز سریع ترین هت تریک تاریخ دربی تهران را به نام خود ثبت کرده است. او در سال 90 در 9 دقیقه سه گل به استقلال زد.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین

نظر شما