شناسهٔ خبر: 24308131 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

پاتک روسیه به قطعنامه ضدایرانی انگلیس

پایگاه اینترنتی تلگراف نوشت: روسیه با ارائه قطعنامه ای درباره یمن به دنبال متوقف کردن قطعنامه انگلیس در رابطه با ایران است.

صاحب‌خبر -

العالم - ایران

به گزارش این پایگاه اینترنتی، رایزنی ها در روز یکشنبه در شورای امنیت سازمان ملل درباره  قطعنامه پیشنهادی انگلیس که خواهان اقداماتی در آینده ضد تهران می شود و ایران را به خاطر آنچه «ارسال موشک و پهپاد برای نیروهای انصارالله در یمن» نامیده شده محکوم می کند، ادامه پیدا کرد.

با این حال در اواخر هفته، روسیه هم یک قطعنامه پیشنهادی را در رابطه با یمن با هدف مقابله با هرگونه اقدام ضد ایران به شورای امنیت ارائه کرد.

یمن از سال دو هزار و پانزده درگیر جنگ شده است. یک ائتلاف از چند کشور تحت هدایت عربستان سعودی در ماه مارس دو هزار و پانزده در جنگ یمن مداخله کرد. حملات هوایی تحت هدایت عربستان سعودی با حملات موشکی نیروهای حوثی روبرو شده است.

به ادعای تلگراف، کارشناسان در سازمان ملل به این نکته پی بردند که موشک های بالستیکی که در سال دو هزار و هفده از یمن به عربستان سعودی شلیک شده اند در ایران ساخته شده اند و پس از تحریم تسلیحاتی سال دو هزار و پانزده به یمن آورده شده اند. تهران ارسال تسلیحات به یمن را رد کرده است.

در متن بیانیه تحریم تسلیحاتی که سازمان ملل آن را منتشر کرده است  از انصارالله که کنترل صنعاء پایتخت را در اختیار دارند، خواسته شده است که به فوریت و بدون هیچ پیش شرطی به خشونت ها پایان دهند و از مناطقی که "اشغال" کرده اند، عقب نشینی کنند و تمامی تسلیحات خود را تحویل دهند و به دولت مشروع یمن احترام بگذارند.

اما دیپلمات ها اعلام کرده اند که روسیه می تواند پیش نویس قطعنامه پیشنهادی انگلیس را وتو کند.

روسیه در قطعنامه پیشنهادی خود خواهان تمدید تحریم ها ضد یمن شده است اما در پیش نویس این قطعنامه اشاره ای به یافته های سازمان ملل درباره ایران و اقدام احتمالی ضد تهران نشده است. در این پیش نویس اعلام شده است که یافته های سازمان ملل درباره منشأ موشک های انصارالله "ناقص" هستند.

در این حال آمریکا بارها و به صراحت ایران را به خاطر دخالت در امور یمن محکوم کرده است. در ماه نوامبر نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل بقایای یک موشک شلیک شده از یمن به یک پایگاه نظامی در عربستان را به همگان نشان داد و ادعا کرد که این اقدامی وحشتناک است و این تسلیحات بر روی خود "ساخت ایران" را به همراه دارند.

این در حالی است که از زمان آغاز جنگ در یمن تاکنون ده هزار نفر از مردم این کشور کشته شده اند. سازمان بهداشت جهانی از ابتلای بیش از یک میلیون نفر به بیماری وبا در یمن خبر داده است. بر اساس آمارها روزانه یکصد و سی کودک در یمن بر اثر قحطی جان خود را از دست می دهند. آمریکا در کشتار مردم یمن، شریک و همراه رژیم آل سعود بوده است.

در روز یکشنبه منابع بیمارستانی اعلام کردند که یک مادر و سه فرزند وی به خاطر جراحات ناشی از دو انفجار انتحاری در شهر بندری عدن جان خود را از دست دادند. گروه داعش مسئوولیت این حمله را برعهده گرفت.

نظر شما