شناسهٔ خبر: 24307297 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

در نشست شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت مطرح شد:

رئیس اتاق بازرگانی: فرودگاه ها با ارزش ترین توسعه زیر ساخت ها هستند/کار اصولی راه اندازی یک فرودگاه بین فارس و کهگیلویه و بویراحمد بود

جبار کیانی:سقوط هواپیما تاثیر زیادی بر کسب و کار در استان داشته است، نقش حمل و نقل در توسعه هر استان نقش اساسی دارد، حمل و نقل هوایی جایگاه ویژه ای دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایل بانو، سی و چهارمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی با حضور استاندار کهگیلویه و بویراحمد از دقایقی پیش در اتاق بازرگانی یاسوج  آغاز شد.

در این نشست رئیس اتاق بازرگانی ضمن تسلیت به مناسبت جان باختن مسافران هواپیمای تهران یاسوج گفت: از همه افرادی که در این چند روز در زمینه امدادرسانی تلاش کردند، تقدیر و تشکر می کنیم.

جبار کیانی بیان کرد: این اتفاق تاثیر زیادی بر کسب و کار در استان داشته است، نقش حمل و نقل در توسعه هر استان نقش اساسی دارد و حمل و نفل هوایی جایگاه ویژه ای دارد و فرودگاه ها با ارزش ترین توسعه زیر ساخت ها هستند .

وی افزود: در کشور 54فردوگاه داریم که تنها 3فرودگاه اقتصادی است و این نشان می دهد دولت توجه ویژه ای به توسعه استان ها دارد.

کیانی اظهار کرد: همه افرادی که در این پرواز بودند، برای کشور ارزشمند بودند، که این دلیلی بر حساسیت موضوع است، در همه دنیا سوانح هوایی وجود دارد، در پرو و ارژانتین  بیشترین سوانح هوایی وجود دارد به هر حال این اتفاقات می افتد و باید منطقی فکر کنیم.

 

رئیس اتاق بازرگانی در ادامه گفت: شاهد بودیم که در برخی فضاها کارها مورد نقد قرار گرفت البته مطالبه گری کار درستی است اما گاهی مورد نقدهایی قرار می گرفتند که درست نبود.

کیانی بیان کرد: حمل و نقل هوایی تنها راه نجان استان ماست و اینکه امروز ماتم زده باشیم بیهوده است باید با تمام توان تلاش کنیم فرودگاه راه بیفتد و به عنوان بخش خصوصی از شما می خواهیم این کار انجام شود، شاید یک خطای انسانی در این پرواز رخ داده باشد تقاضا داریم این پرواز راه بیفتد تا توسعه اقتصادی استان راه بیفتد.

در این کارگروه مصوبات جلسات قبل مطرح و اینکه کدام انجام و کدام نشده است بحث هایی مطرح شد .

بحث اجرای طرح خوشه ای در استان یکی از این موضوعات بود که  وقتی مدیرعامل شهرک های صنعتی گفت 13 خوشه در استان شناسایی شده است با واکنش استاندار رو به رو شد که باید اول تعریف خوشه برای همه مشخص شود.

احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: طرح خوشه ای از سال 80 در کشور مطرح شده است به گونه ای نیست که یک استان بتواند در خوشه های متفاوتی فعالیت کند باید ببینیم این 13 خوشه شناسایی شده چگونه بوده است و بر چه اساسی تعریف شده اند.

رییس اتاق بازرگانی یاسوج گفت: استان در حوزه های مختلفی از جمله صنعت، کشاورزی و صنایع دستی ظرفیت های زیادی دارد ما از برنامه 5 ساله توسعه صادرات عقب هستیم و با سایر استان های در اندازه خودمان بسیار فاصله داریم که باید در این زمینه تلاش های لازم انجام شود.

کیانی بیان کرد: ما هنوز استراتژی توسعه صادرات در استان را نداریم و نمی دانیم کجا هستیم و به کجا می خواهیم حرکت کنیم اگر این استراتژی وجود داشت می توانستیم به وضعیت بهتری دست پیدا کنیم ما اکنون بالغ بر 2000 هزار تن محصولات باغی داریم که یک صنایع تبدیلی مناسب برای آنها در استان وجود ندارد.

وی افزود: اعتقاد به خرد جمعی از جمله تشکل ها در استان بسیار کم است ما باید بتوانیم تشکل های صادراتی را در استان تاسیس کنیم و دولت نیز باید در این مسیر ما را حمایت کند وبرای پیشرفت نیز باید در برگزاری نمایشگاه های بین المللی فعالیت داشته باشیم.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد راه برون رفت از میزان کم صادرات در استان را راه اندازی شرکت صادراتی بیان کرد و گفت: همه باید برای راه اندازی چنین شرکتی در استان همکاری و تلاش کنیم تا اخر امسال این شرکت برپا و راه اندازی شود که برای تجیهزات آن باید همه همکاری لازم را داشته باشند و از جوانان در این شرکت استفاده شود.

احمدی در پاسخ به این صحبت کیانی که باید هر چه زودتر راه هوایی در استان برقرار شود گفت: همه چیز راه هوایی نیست ما به بنادر نزدیک هستیم و مشکلی نداریم هر چند در این خصوص نیز پیگیر هستیم که دوباره مسیر هواپیمایی برقرار شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ادامه جلسه  ضمن تسلیت  جان باختن مسافران هواپیمایی تهران یاسوج گفت: این حادثه ای تلخ برای استان بود و  مجموعه ای که از دست دادیم نخبه های علمی و اقتصادی استان بودند اما باید گفت که  جامعه ای که هدفمند باشد بدون شک عقب نشینی نمی کند.

علی محمد احمدی عنوان کرد: ظرفیت های استان بی بدیل است و می تواند پرش و جهش را در حوزه اقتصادی داشته باشد و برای این مسیر  زیر ساخت ها باید تقویت شود.

وی بیان کرد: برای فرودگاه یاسوج زیر ساخت ها با قیمت تمام شده الان بیش از چهارصد میلیارد هزینه داشته است  اما اگر کسی بود و فکر می کرد که  اگر فروگاه شیراز در مسیر نزدیک تر به استان ساخته می شد می توانسیتم این پول را در جایی دیگر هزینه کنیم.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه   این مشکل  در خیلی از استان ها وجود دارد که فرودگاه های آنها یک ساعت یا دو ساعت بیشتر با هم فاصله ندارند گفت:  سقوط های دیگری در گذشته در   ارومیه و  لرستان و استان بوده است اگر زیر ساختی کار می کردیم باید مسیر  فرودگاه را در ارتفاعات  کمتر ایجاد می کردیم.

وی با اشاره به راه ارتباطی دانشگاه آزاد که مبلغ زیادی هزینه انها شده است  افزود: هزینه های زیادی در این مسیرها انجام شده است و برای فرودگاه  نیز اگر اصولی فکر می کردیم باید بین شیراز و یاسوج فرودگاهی ساخته می شد و بین انها از قطارهای سریع استفاده می شد سرمایه گذاری روی این فرودگاه شده است باند فرودگاه استان استاندارد است اما صنعت هوایی پیچیده است .

احمدی با بیان اینکه گمانه زنی در خصوص علت سقوط هواپیما در تخصص ما نیست گفت: شاید سن هواپیما،خطای خلبان،خطای باند یا هوا شناسی  باشد اتفاقی است که افتاده است نباید مسیر توسعه استان دچار مشکل شود ما باید تلاش را مضاعف کنیم با پیگیری وزیر هم فرودگاه را مجهزتر می کنیم  و هواپیمای بهتری را استفاده می کنیم اگر اراده کنیم می توانیم.

وی گفت: استان موقعیت های خوبی دارد باید با تلاش هم کاستی ها را بر طرف کنیم از سرمایه گذاران در استان دعوت کنیم با خط هواپیمای جدید کار ارتباط هوایی را انجام می دهیم و این مسیر را برای استان بهتر از گذشته می کنیم. جایز نیست که در خصوص سقوط هواپیما اظهار نظر کنیم اما اتفاقی که افتاد تلخ بود و از خداوند برای بازماندگان صبر مسئلت داریم.

انتهای پیام/

نظر شما