شناسهٔ خبر: 24307284 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

ماجرای غوطه شرقی چیست؟

غوطه شرقی نزدیک‌ترین بخش به پایتخت سوریه و مهم‌ترین منطقه برای تسلط بر دمشق است که از ابتدای بحران در اختیار گروه‌های مهمی از تروریست‌ها بود و توان رزمی مختلفی را هم نشان دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از مرصاد، غوطه شرقی نزدیک‌ترین بخش به پایتخت سوریه و مهم‌ترین منطقه برای تسلط بر دمشق است. از ابتدای بحران، این بخش در اختیار گروه‌های مهمی از تروریست‌ها بود و توان رزمی مختلفی را هم نشان دادند. پس از هلاکت زهران علوش تروریست معروفی که می‌خواست با تسلط بر دمشق برای همیشه گنبد و بارگاه حضرت زینب را با خاک یکسان کند و شعار نابودی حرم حضرت زینب (س) را بارها از تریبون تروریستی خود اعلام کرده بود، مدتی دایره خبرها از این منطقه صرفاً بر توافقات سیاسی و آشتی ملی می‌گذشت اما با خمپاره پرانی و موشک پرانی‌های مختلف از منطقه غوطه شرقی و هدف قرار گرفتن بخشی از غیر نظامی‌های دمشق، تصمیم ارتش سوریه بر آن شد تا برای همیشه دمشق را از تروریست‌ها پاکسازی کند و منطقه را در وضعیت نرمالی نگه دارد.

هدف از این عملیات ارتش دور شدن برد موشکی و خمپاره‌ای تروریست‌ها از دمشق، کاهش حملات تروریستی انفرادی که از منطقه غوطه شرقی عازم پایتخت می‌شوند و از همه مهم‌تر، طرح حمله سراسری از جنوب به دمشق و پایان دادن به نظام سیاسی حاضر این کشور است. 

طرحی که با نیروی انسانی مستقر در اردن برنامه ریزی شده و می‌خواهد با درگیر سازی ارتش سوریه در شمال این کشور (ادلب و عفرین) از فضای غفلت و حواس پرتی ارتش در جنوب استفاده کرده و نهایت با یک حمله سراسری به دمشق بر پرونده سیاسی 7 ساله پایان دهند. طرح حمله از جنوب به این صورت است « نیروهای ارتش به ظاهر آزادی بخش مستقر در اردن پس از حمله سراسری به جنوب از فرصت منطقه پرواز ممنوع اعلام شده در نوار مرزی جنوبی استفاده کرده و با مشغول کردن ارتش در غوطه شرقی به سمت پایتخت نزدیک شوند. از آنجا که توان ارتش در شمال سوریه مستقر است، هر نوع امداد رسانی از شمال به جنوب و منطقه دمشق با حمله هوایی ائتلاف آمریکایی از بین می‌رود و به یک باره ارتش سوریه در جنوب و منطقه دمشق تنها و بدون پشتیبانی زمینی و هوایی باقی بماند». در چنین شرایطی احتمال سقوط دمشق وجود داشت و 7 سال نبرد نفس گیر ارتش در سراسر سوریه بی نتیجه می‌ماند.

در طرح ارتش سوریه برای پاکسازی غوطه شرقی، از بین بردن تروریست‌ها و جلوگیری از حمله به دمشق جای مهمی در تصمیم‌گیری دارد. بر خلاف توافقات آشتی ملی، تروریست‌های مستقر در این منطقه بر پیمان‌های امنیتی - سیاسی پایبند نبودند و بارها توافقات را نقض کردند. از آنجا که استقرار تروریست‌ها در این منطقه وضع بدی را برای شهروندان سوری ایجاد کرده، دولت سوریه با استدلال نابودی این تروریست‌ها و آزادی سایر شهروندان اسیر شده در جغرافیای فعالیت این تروریست‌ها وارد نبرد غوطه شرقی شده است.

 

نظر شما