شناسهٔ خبر: 24307079 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

ذره‌بين

صاحب‌خبر -

دستگیری اعضای باند قاچاق اشیای عتیقه در مازندران
باشگاه خبرنگاران| باند قاچاق اشیای عتیقه در مازندران منهدم شد و ۲۳۷ عدد سکه به همراه ۵۰ قطعه شیء تاریخی دوره ساسانی کشف شد. در پی کسب خبری، مبنی بر فعالیت افرادی در امر قاچاق اشیای عتیقه در سطح گسترده و به صورت باندی، موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس امنیت عمومی این فرماندهی قرار گرفت. با اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات گسترده پلیسی، ماموران پلیس امنیت عمومی استان فردی ساکن شهرستان ساری را شناسایی کردند. پس از شناسایی محل سکونت، این فرد با هماهنگی قضائی و همکاری عوامل یگان حفاظت اداره میراث فرهنگی استان، ضمن دستگیری متهم در بازرسی از خانه این فرد، ۲۳۷ عدد سکه باستانی دوران ساسانیان کشف شد. این درحالی است که ۵ متهم دیگر از اعضای باند قاچاق اشیای عتیقه هم دستگیر شدند. متهمان پس از دستگیری با تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شدند. با اقدامات اطلاعاتی پلیسی ۳نفر از اعضای دیگر این باند نیز در یکی از استان‌های همجوار شناسایی شدند که در عملیات ضربتی و غافلگیرانه متهمان به قاچاق اشیای عتیقه دستگیر شدند. ماموران در بازرسی از مخفیگاه این افراد موفق شدند۵۰ قلم از انواع اشیای عتیقه مربوط به دوره ساسانی را به همراه تعدادی مُهر برای جعل اسناد متعلق به سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی را کشف کنند. در این عملیات یک عدد کلاهخود نقره‌ای متعلق به دوره ساسانیان با کمربند مفرق برجسته که تنها یک نمونه از آن در «موزه لوور فرانسه» نگهداری می‌شود، به همراه جام نقره‌ای با نقوش برجسته «انوشیروان اول ساسانی» که نمونه‌ای از آن در موزه ایران موجود است، از قاچاقچیان کشف شد. ظروف منقوش مفرق و طلا شور نقره به همراه جام‌های نقره‌ای و طلا، دستبند، تیر و پیکان مفرق و کارد کاجی مفرق هم در این عملیات کشف شد. اموال مکشوفه پس از تشکیل پرونده برای کارشناسی بیشتر تحویل کارشناسان میراث فرهنگی و گردشگری استان شد. فرمانده انتظامی مازندران با اشاره به این‌که براساس قانون مجازات اسلامی حفاری و کاوش به قصد به دست آوردن اموال تاریخی و فرهنگی و همچنین خریدوفروش آن ممنوع و جرم است، افزود: برابر این قانون مرتکب این عمل به حبس از 6ماه تا 3‌سال محکوم خواهد شد.

پشت پرده مرگ مرموز صدف کوچولو در شهرکرد
شهروند| صدف دوساله در یک سناریوی مشابه آتنا به‌طور مرموزی ناپدید شد و دیروز جسد او در خرابه‌ای در نزدیکی خانه پدری‌اش پیدا شد. رضا ظاهری، معاون امدادونجات هلال‌احمر استان چهارمحال‌وبختیاری درخصوص عملیات جست‌وجوی صدف گفت: پس از گزارش مفقودی دختر دوساله در روستای‌ هارونی بخش لاران شهرکرد یک تیم واکنش سریع و یک تیم آنست 6نفره همراه دو خودرو و دو سگ زنده‌یاب راهی محل حادثه شدند.
نیروهای امدادگر کانال‌های آب اطراف محل حادثه و سایر نقاطی را که احتمال می‌رفت دختربچه به آنجا رفته باشد، مورد جست‌وجو قرار دادند اما متاسفانه هیچ ردی از او نیافتند.  جست‌وجوها برای یافتن نشانی از صدف ادامه داشت تا این‌که ظهر یکشنبه پلیس آگاهی خانواده صدف را در جریان سناریوی مرگ مرموز دخترشان قرار داد.

نظر شما