شناسهٔ خبر: 24306964 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

معماری که پرورش دهنده بلدرچین شد

خانم مهندس ۳۲ساله بدون آنکه منتظر اشتغالزایی از سوی دولت باشد با همت و پشتکار به سمت کار تولیدی دکوراسیون داخلی رفته و به عنوان شغل دوم به پرورش بلدرچین هم مشغول است.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری تسنیم: روز پنجم اسفند ماه در تقویم رسمی کشور ایران به عنوان روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندس نام گذاری شده است. اما این روز‌ها شاهد بیکاری حجم عظیمی از مهندسین هستیم که به امید یافتن شغلی مرتبط با رشته تحصیلی خود سال‌های زیادی را با گشتن در آگهی روزنامه‌ها و سایت‌های استخدامی ممارست کرده اند.

دیگر گذشت آن زمانی که رشته مهندسی بر تارک رشته‌های دانشگاهی یکه تازی می‌کرد و قبولی در این رشته برابر با عاقبت خیری در دنیا و آخرت بود. سال‌های سال است که اوضاع تغییر کرده و فارغ التحصیلانی که پس از سال‌ها تست زدن و کلاس رفتن موفق شدند در رشته مهندسی دانشگاه‌ها قبول شوند و پس از مدت‌ها ممارست در پاس کردن واحد‌های دشوار ریاضی و فنی و مهندسی مدرکشان را اخذ کردند، در نهایت نه تنها به شغلی بالاتر از سایر فارغ التحصیلان دست پیدا نمی‌کنند، بلکه باید هفته و ماه‌ها و گاه سال‌های بیکاری را زیر سایه رشته‌ای سپری کنند که دیرزمانی در آرزوی کسب مدرکش بودند.

چندی پیش آماری در خصوص تعداد بیکاران فارغ التحصیل کشورآماری از زبان مسئولان نقل شد که بر اساس آن نزدیک به ۴ میلیون نفر دارای تحصیلات فوق دیپلم تا دکترای تخصصی هستند که در این بین رشته‌های مهندسی در صدر بیکاران فارغ التحصیلان دانشگاهی قرار دارد.

اما در میان هستند مهندسانی که منتظر اشتغالزایی نمی‌مانند و برای فرار از بیکاری با کمترین امکانات کارآفرینی می‌کنند و سود خوبی را از آن خود می‌کنند.

*بلدرچین خودش یک درمانگاه طبیعی است

فریبا اصغری،۳۲ ساله، مهندس معماری، مدت ۹ سال است که درزمینه پرورش طیور (بلدرچین، کبک و بوقلمون) مخصوصاً بلدرچین مشغول به فعالیت است. این مهندس خوش ذوق، معماری را با پرورش بلدرچین هنرمندانه ترکیب کرده است.

بلدرچین پرنده‌ای پرجنب و جوش از خانواده ماکیان و زیرخانواده کبک‌سانان بوده که دارای گوشت بسیار لذیذ، خوش‌طعم و مقوی است. دلیل طعم مطبوع گوشت این پرنده وحشی، جست‌و‌خیز فراوان و پرواز‌های متناوبی است که در طول حیات خود انجام می‌دهد.

این فعالیت‌ها منجر به افزایش میزان ماده‌ای به نام گلیکوژن در ماهیچه‌های این پرنده شده و منجر به بهبود کیفیت گوشت آن می‌شود. به طور کلی هر چقدر که ماهیچه‌ها در طول حیات پرنده یا حیوان فعال‌تر باشند بر میزان گلیکوژن آن‌ها افزوده شده و گوشت آن‌ها لذیذتر می‌شود.

گوشت بلدرچین منبع خوب نیاسین، فسفر، مس، روی، آهن، سلنیوم و غنی از ویتامین‌های ۱ B. ۲، B.، و ۶ B. است؛ لذا وجود این عناصر معدنی و ویتامین‌ها در گوشت بلدرچین موجب شده که برای امراضی، چون آسم، تشنج، فشار خون، ضعف اعصاب و یا در مواردی ناراحتی‌های روانی، عقب‌افتادگی جسمی و همچنین بی‌خوابی داروی معجزه‌آسایی محسوب شود. به همین دلیل در اغلب نقاط دنیا پزشکان برای افراد مسن و از کارافتاده که احتیاج مبرمی به بازیابی سلامت و شادابی روحی و جسمی دارند مصرف گوشت بلدرچین را تجویز می‌کنند.

*تخم بلدرچین بمب ویتامین است

تخم این پرنده بیضی شکل بوده و وزن آن ۱۵، ۸ گرم و رنگ آن معمولا سفید با خال‌های سیاه یا قهوه‌ای تا آبی و زرد نخودی است. اگرچه تخم بلدرچین یک‌پنجم تخم‌مرغ معمولی وزن دارد، ولی در مقایسه با آن از فسفر، آهن، ویتامین ۱ B. و ۲ B. زیادتری برخوردار بوده و منبع خوبی از ویتامین‌ها به جز ویتامین C. است. از این‌رو آن را بمب ویتامین نامیده‌اند. کیفیت تخم بلدرچین بالا و میزان کلسترول آن از تخم مرغ معمولی کمتر است. ترکیبات مغذی این تخم می‌تواند باعث دفع مواد رادیو اکتیو، فلزات سنگین نظیر سرب و جیوه و مواد زاید از بدن شود. مصرف مرتب تخم بلدرچین در بزرگسالان باعث تنظیم دستگاه عصبی، قلب و گوارش شده و سیکل خواب را تنظیم می‌کند، لذا مصرف متعادل گوشت و تخم بلدرچین را به کودکان، نوجوانان، بزرگسالان و کهنسالان توصیه می‌کنیم.

مبارزه با بیماری باعث کارآفرین شدنم شد/ از اتاق ۱۲ متری شروع کردم

در سال ۸۷ به دلیل یک بیماری به توصیه یک پزشک باید از گوشت بلدرچین که خاصیت دارویی نیز دارد استفاده می‌کردم. در فروشگاه‌ها در آن زمان منجمد شده موجود بود، اما من گوشت تازه را باید استفاده می‌کردم. در آن زمان مثل الان هم خیلی پرورش بلدرچین باب نشده بود. در نتیجه با کمک یکی از آشنایان ۵ عدد بلدرچین از یک شخصی خریداری کردیم و بعد از چندروز دیدم که این بلدرچین‌ها تخم گذاشتند و انصافاً تخم مقوی و خوشمزه‌ای هم دارند. بعد از مدتی بعد از انجام یکسری از تحقیاق تصمیم گرفتم که این بلدرچین‌ها را بیشتر کنم. راستش این تخم گذاشتن بلدرچین‌ها به دهنم مزه کرده بود. علاقمند به پرورش بلدرچین شدم و با شرکت در کلاس‌های آموزش پرورش بلدرچین بیشتر با این پرنده آشنا شدم و علاقمندتر هم شدم. یک اتاق ۱۲ متری در زیرزمین خانه مان داشتیم که ۱۰۰۰ عدد جوجه بلدرچین را خریداری کردم و به این اتاق ریختم تا کم کم آن‌ها را پرورش دهم.

وی ادامه داد: سال اول کار به آزمون و خطا و کسب تجربه تولید گذشت، اما این تجربه به سرعت تبدیل به مهمترین سرمایه من شد. پرورش بلدرچین به گونه‌ای است که برای رسیدن به سوددهی کامل، باید همه چرخه تولید در داخل مجموعه انجام شود؛ از جمله تولید تخم نطفه دار، تولید جوجه، پروار کردن، کشتار و بسته‌بندی. در حال حاضر استفاده از گوشت و تخم بلدرچین هنوز در کشور به طور شایسته جا نیفتاده و بسیاری از مردم آن را نمی‌شناسند. امیدوارم کمک رسانه‌ها باعث تسریع روند آشنایی مردم با گوشت بسیار مفید و لذیذ بلدرچین شود.

*با دو میلیون تومان شروع کردم/ اشتغالزایی برای جوانان برایم از درآمد لذت بخش‌تر است

اصغری با اشاره به تخصصی بودن پرورش بلدرچین می‌گوید: در آغاز راه با سرمایه‌ای حدود ۲ میلیون تومان و با هزار جوجه یک روزه و در محیطی با مساحت ۱۲ متر مربع کار خود را آغاز کردم و در ادامه از بسیج سازندگی ۳۰ میلیون تومان وام گرفتم. ۳۰ میلیون تومان برای آغاز فعالیت مناسب است، اما اگر کسی بخواهد که سود بیشتری کسب کند باید بیشتر هزینه نماید. هر بلدرچین ۲۵۰ گرم است. جوجه یک روزه باید ۴۵ روز در هر وعده ۴۰ تا ۵۰ گرم دانه بخورد تا به حد کشتار برسد. در حال حاضر ۴۰۰۰ بلدرچین گوشتی و ۲۰۰۰ بلدرچین تخم گذار در کارگاه دارم. پرورش بلدرچین شغل دوم من است. سود مناسبی دارد هرچند زحمت‌های فراوانی نیز دارد، اما وقتی می‌بینم که چند جوان در کارگاهی که راه‌اندازی کرده ام در حال فعالیت هستند و لقمه‌ای نان حلال را بر سر سفره خانواده خود می‌برند لذت می‌برم و احساس رضایت خواهی می‌کنم. شغل اول فعالیت در کار دکوراسیون داخلی و کابینت منزل است که در آن کارگاه تولیدی نیز ۱۸ پرسنل دارم.

*خواص گوشت بلدرچین/ تخم بلدرچین به بمب ویتامین معروف است

وی درباره خواص گوشت بلدرچین اظهار می‌کند: بلدرچین قوت غالب مردم در کشور‌های پیشرفته صنعتی نظیر آمریکا، روسیه و انگلیس است. بلدرچین گوشت گرمی دارد که برای خانم‌های باردار و سالمندان بسیار مفید است و توسط پزشکان تجویز می‌شود. خواص بلدرچین با مرغ اصلا قابل مقایسه نیست و فوق‌العاده مفید است. تولید بلدرچین فعالیتی زود بازده است و ظرف ۴۲ روز محصول به بازار می‌رسد. بلدرچین در قیاس با مرغ غذای کمتری مصرف می‌کند و مجوز‌های تولید آن آسان‌تر صادر می‌شود تخم بلدرچین که به بمب ویتامین معروف است، ۵ برابر تخم‌مرغ، فسفر و کلسیم دارد.

*علاقمندان با تحقیق وارد عرصه پرورش بلدرچین شوند/ با تعداد کم شروع کنند

افرادی که قصد راه‌اندازی کارگاه پرورش بلدرچین را دارند باید از تعداد کم شروع کنند و سعی کنند اطلاعاتشان از بلدرچین کامل باشد و بعد شروع کنند. بهتر است هر علاقمندی برای شروع در ابتدا به نزد کسی که خبره این کار است برود و مدتی را در کنار این فرد باشد و در همین مدت هم کار فروش و بازاریابی را از این فرد خبره یاد بگیرد و با بازار فروش کاملا با این روش آشنا می‌شود تا بعد‌ها برای فروش مشکلی نداشته باشد. هر علاقمندی به پرورش بلدرچین باید بلدرچین را کاملا بتواند رفتار شناسی کند یعنی بداند که بلدرچین از چه چیزی می‌ترسد و در چه محیطی ارامش بیشتری دارد. باید اناتومی بلدرچین را کاملا بشناسد. با بلدرچین باید رفیق شود. باید بداند دمای مناسب بلدرچین چه دمایی است و با واکسن‌ها و دارو‌های بلدرچین کاملا اشنا باشد.

*روستا محل فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی است/ از روستاییان حمایت شود

اینکه اقتصاد مقاومتی را زیاد عنوان می‌کنیم خیلی خوب است، اما کافی نیست برای انجام شدن اقتصاد مقاومتی باید عمل هم در کنار این شعار باشد. اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل است. باید از روستاییان حمایت‌های لازم به عمل بیاید. روستا‌ها با توجه به ظرفیت و پتانسیلی که دارند بهترین محل برای اجرای عرصه‌های اقتصاد مقاومتی و درامدزایی از این عرصه‌ها هستند. خیلی از عرصه‌های اقتصاد مقاومتی را نمی‌توان در شهر‌ها اجرا کرد و فقط باید در روستا محیطی به دور از شهر باشد. در ضمن راه اندازی کارگاه‌ها در روستا‌ها هم از نظر اقتصادی بسیار به صرفه است، زیرا هم زمین ارزان است و هم هزینه‌های جاری بسیار پایین است. با اموزش به روستاییان و آشنا کردن ان‌ها با ظرفیت‌های موجود در روستا و راه پول درآوردن از این ظرفیت‌ها می‌توانیم به خودکفایی برسیم. اما اگر نتوانیم از روستاییان حمایت کنیم باعث مهاجرت ان‌ها به شهر و شکس خوردگی ان‌ها در شهر خواهیم شد، زیرا روستاییان در روستا موفق‌تر هستند نه در شهر.

*تولیدکنندگان بازاریابی را جدی بگیرند/ بازاریابی را خودم انجام می‌دادم

این تولیدکننده در مورد مشکلات این عرصه می‌گوید:زمانی که آغاز به کار کردم این ماده غذایی در سبد غذایی خانواده‌ها نقش کم رنگی داشت و بازاریابی با سختی زیادی همراه بود، اما در حال حاضر با توجه به افزایش سطح آگاهی‌های مردم این ماده غذایی در سبد خرید مردم جای خود را باز کرده است و بازار رونق بیشتری یافته است. در ابتدا خودم با توجه به شناختی که از بلدرچین داشتم برای بازاریابی به فروشگاه‌ها مراجعه می‌کردم و بعد از مدتی که توانستم تعدادی مشتری جذب کنم و کارمان گرفت چند بازاریاب جداگانه استخدام کردم. حتی تبلیغ اینترنتی و تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی عم نقش مهمی در جذب مشتری خواهد داشت. کار بازاریابی در پرفروش شدن هر محصولی بسیار نقش موثری دارد. باید تولیدکنندگان قسمت بازاریابی را جدی بگیرند و برای ان برنامه‌ریزی کنند تا سودشان بیشتر شود و موفق‌تر باشند.

*جهاد کشاورزی سنگ اندازی نکند/ تولیدکنندگان به حمایت نیاز دارند

اصغری افزود: یکی از مشکلات بزرگ در این زمینه دریافت مجوز برای ارائه بهتر محصولات و فروش آن در بازار است، یکی از مشکلاتی که در این زمینه دامن‌گیر تولیدکنندگان است و مانع از ادامه کار می‌شود دریافت کد بهداشتی برای عرضه محصولات به بازار مصرف است، وقتی من تخم بلدرچین را به بازار عرضه می‌کنم اداره دامپزشکی آن را جمع‌آوری کرده و کد بهداشتی می‌خواهد، وقتی برای دریافت کد بهداشتی به اداره جهاد کشاورزی مراجعه می‌کنم داشتن هزار متر زمین سند دار را لازمه ارائه مجوز بیان می‌کنند که بسیاری از تولید کنندگان چنین شرایطی را ندارند و این موضوع باعث جمع‌آوری کارگاه‌های کوچک خواهد شد و مانع بزرگی در راه پرورش‌دهندگان خواهد بود.

غذای مصرفی بلدرچین‌ها هر روز به یک قیمتی عرضه می‌شود و، چون هر بلدرچین روزانه ۲۵ تا ۳۰ گرم دان مصرف می‌کند برای پرورش‌دهندگان طیور مشکل ساز است.

وجود یک اتحادیه برای ایجاد هماهنگی واحد در تولید، پرورش و فروش طیور می‌تواند کمک شایانی در عرصه پرورش ماکیان باشد چرا که به دلیل عدم حضور یک اتحادیه قیمت‌های متفاوتی به بازار ارائه می‌شود و بر سختی کار می‌افزاید، وجود تعاونی‌هایی برای ارائه محصولات به طور مستقیم به دست مصرف کننده‌ها می‌تواند برای تولید کننده و مصرف‌کننده سودآوری بیشتری را به همراه داشته باشد.

*نقد‌هایی جدی بر فرهنگ دانش آموختگان کشاورزی، دامداری و طیور

این تولید کننده موفق نقد‌هایی جدی بر فرهنگ دانش آموختگان کشاورزی، دامداری و طیور در ایران وارد می‌داند.

مهندس اصغری می‌گوید: واقعا حیف است که فارغ التحصیلان طیور و دامداری خودشان وارد کار تولید نمی‌شوند، متاسفانه بسیاری از آن‌ها با وجود برخورداری از تحصیلات عالی ترجیح می‌دهند در یک دستگاه دولتی پشت میزنشینی کنند و حداکثر یک کارشناس باشند. من به آن‌ها توصیه می‌کنم با سرمایه اندک وارد کار تولید شوند و مطمئن باشند که نتیجه می‌گیرند. تحصیل تا مقطع دکترا در رشته طیور برای من به عنوان یک تولید کننده بلدرچین بسیار مفید بوده است، جیره نویسی علمی مزیتی است که من از آن برخوردارم و اثر مستقیم آن را در پرورش بلدرچین‌ها مشاهده می‌کنم.

مهندس اصغری در پایان وضعیت مافیایی بازار نهاده‌ها را یکی از مشکلات پرورش‌دهندگان طیور می‌نامد و بیان می‌کند: بازار نهاده‌های کشور کاملا مافیایی است و تحت سلطه چند نفر انگشت شمار است که هر وقت اراده می‌کنند، قیمت نهاده‌ها را افزایش می‌دهند. متاسفانه دولت هم هیچ نظارتی بر فعالیت آن‌ها ندارد.

نظر شما