شناسهٔ خبر: 24303214 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

رشت| موسسه تحقیقات برنج ۶۰ رقم برنج بومی معرفی می‌کند

R7877/P1377/S6,71/CT11

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور با بیان اینکه تاکنون ۴۹ رقم بذر اصلاح شده برنج از سوی موسسه تحقیقات برنج در کشور معرفی شده است گفت: این موسسه در برنامه‌ای ۱۰ ساله قصد معرفی ۶۰ نوع رقم برنج بومی را دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، مریم حسینی عصر امروز در آیین رونمایی از بذور گواهی شده ارقام بومی برنج استان گیلان اظهار داشت: ایران از نظر میزان تولید برنج رتبه بیستم جهانی را دارد.

وی با اشاره به اینکه موسسه تحقیقات برنج کشور فعالیت‌های گسترده‌ای را در راستای افزایش بهره‌بری و تولید برنج در کشور انجام می‌دهد تاکید کرد: افزایش عملکرد در واحد سطح زیر کشت، رفع معایب ارقام معرفی شده مطابق با سلیقه مصرف کننده از اهداف این موسسه است.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور کاهش هزینه‌های تولید از طریق افزایش بهره‌بری در کشت برنج را از مهم‌ترین اهداف این موسسه عنوان کرد و گفت: از آغاز فعالیت این موسسه تاکنون 49 رقم بذر برنج اصلاح شده در این موسسه معرفی شده است.

حسینی با بیان اینکه کشاورزان گیلان تمایل زیادی به کشت ارقام بومی دارند خاطرنشان کرد: رقم برنج "گیلانه" سال 95 در استان گیلان معرفی شده و رقم جدید "رش" هم اکنون در استان گیلان رونمایی می‌شود.

وی با تاکید به اینکه رقم برنج " رش" برنجی معطر و بدون ریشک بوده و 2 تن عملکرد بیشتری در واحد سطح کشت دارد اظهار داشت: رقم برنج "رش" از نظر کیفیت به برنج "هاشمی" نزدیک است.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور از معرفی رقم برنج "دماوند" برای استان مازندران خبر داد و با اشاره به اینکه همواره باید بین کمیت و کیفیت تعادل مطلوبی را برقرار کرد افزود: معرفی ارقام "طاهر" و "قدسی" سال آینده در دستور کار است.

حسینی با بیان اینکه این دو رقم در خشکی کاهش عملکرد ندارند خاطرنشان کرد: رقم برنج "شکوفه"  از دیگر ارقام در دست معرفی موسسه تحقیقات برنج کشور است که از سوی مراکز ترویج با استقبال خوبی مواجه است.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور با تاکید بر اینکه این موسسه در برنامه‌ای 10 ساله قصد معرفی 60 نوع رقم برنج بومی را دارد بیان کرد: این برنامه با حفظ کیفیت و عملکرد در ارقام برنج بومی دنبال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه رقم "هاشمی" با سفارش سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان در این موسسه اصلاح و خالص شده است گفت: بذر اصلاح شده رقم "هاشمی" سال 94 معرفی شد و 10 درصد افزایش عملکرد شلتوک در واحد سطح را دارد.

انتهای پیام/ش

نظر شما