شناسهٔ خبر: 24302724 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در یک گردهمایی مطرح شد:

نجات ۱۷۰ بیمار از مرگ حتمی به کمک پیوند پوست در شیراز

شیراز- نجات ۱۷۰ بیمار از مرگ حتمی به کمک پیوند پوست در شیراز/ دعوت از نیکوکاران از جمله مواردی بود که در همایش بهبود یافتگان سوختگی بیش از ۵۰ درصد مطرح شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در همایش بهبود یافتگان سوختگی بیش از ۵۰ درصد و خانواده اهداکنندگان پوست، با حضور مسوولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز و نیکوکاران عرصه سلامت، در شیراز گفت: بیمارستان سوانح سوختگی امیرالمومنین(ع) پس از افتتاح با کمک دانشگاه علوم پزشکی شیراز و نیک اندیشان، توانست در دو سال گذشته یک مرکز خوب ایجاد کند و با پزشکان و کارکنان مجرب و دلسوز، عملکرد خوبی داشته باشد.

دکتر عبدالخالق کشاورزی یکی از مهمترین مزایای این بیمارستان را کار تیمی عنوان کرد و افزود: صمیمیت و همکاری بین تیم پزشکی و درمانی این بیمارستان، مثال زدنی است.

او اضافه کرد: یکی از سخت ترین کارها، خدمت در بیمارستان های سوختگی، اعصاب و روان و سرطان است، زیرا پزشک درگیر مسایل بیمار می شود و ناخواسته مسایل بیمار وارد زندگی پزشکان و تیم درمان می شود.

معاون درمان دانشگاه با اشاره به اهداف برگزاری این همایش، ادامه داد: در همین راستا و با توجه به موفقیت های دلگرم کننده به دست آمده، این همایش با هدف تقدیر از عملکرد تیم درمان و تقدیر از حمایت های خانواده های اهداکننده پوست برگزار شده است.

دکتر کشاورزی ادر ادامه بر نقش موثر حمایت نیک اندیشان عرصه سلامت و خدمات رسانی آنها به بیماران و مردم تاکید کرد و افزود: مرکز خیریه امام حسین(ع) با همین حمایت، در کنار خانواده های بیماران است.

او با اشاره به پیگیری این هدف که بیماران را پس از درمان نیز رها نکنیم و در بحث های مختلف در کنار بیماران و خانواده ها باشیم و از آن ها حمایت کنیم، گفت: امیدواریم شرایطی فراهم شود که با کمک نیکوکاران از خانواده ها، حمایت کنیم تا خانواده ها پس از ترخیص از بیمارستان، احساس نکنند که تنها هستند.

معاون درمان دانشگاه، در ادامه به تجهیزات و امکانات بسیار خوب بیمارستان سوانح سوختگی امیرالمومنین(ع) شیراز برای درمان مبتلایان به سوانح سوختگی اشاره کرد.

ارائه خدمات پیوند پوست در بیمارستان سوانح سوختگی امیرالمومنین(ع) شیراز

دکتر کشاورزی با اشاره به دستیابی به علم پیوند پوست در این بیمارستان، گفت: استفاده از این روش موجب شده بیماران سوختگی بیش از ۵۰ درصد، از مرگ حتمی نجات پیدا کنند؛ این درحالی است که در گذشته شانس زنده ماندن این افراد بسیار اندک بود؛ امروز در مرکز تحقیقات سوانح سوختگی و ترمیمی امیرالمومنین(ع) شیراز با تلاش پزشکان قادر هستیم بیماران سوختگی بیش از ۵۰ درصد را از مرگ نجات دهیم که این اقدام در نوع خود، کم نظیر است.

او با بیان اینکه از ابتدای امر تاکنون، جان ۱۷۰ بیمار سوختگی با استفاده از این روش نوین پزشکی از مرگ حتمی نجات یافته است، افزود: در سال‌های گذشته در این زمینه منطبق با استانداردهای دنیا پیش رفته‌ایم که همین امر باعث شده پزشکان این مرکز بتوانند به موفقیت های چشمگیری دست پیدا کنند.

حمایت ۱۲۴ خانواده اهداکننده پوست برای نجات جان بیماران سوختگی

معاون درمان دانشگاه، حمایت ۱۲۴ خانواده اهداکننده پوست برای نجات جان بیماران سوختگی را یک موضوع مهم دانست و اضافه کرد: این اقدام ارزنده که از سوی خانواده های نیک اندیش صورت می گیرد، باعث شده به طور میانگین ماهیانه ۷۰ عمل پیوند پوست در شیراز انجام شود.

رئیس بیمارستان سوانح سوختگی و ترمیمی امیرالمومنین(ع) شیراز، تاکید کرد: بانک ذخیره پوست شیراز به اهدای پوست از سوی مردم نیاز دارد، زیرا در گذشته انتقال بیماران به اتاق عمل برای پیوند پوست با تاخیر چند هفته‌ای صورت می گرفت، اما در سال‌های اخیر به دلیل پیشرفت تکنولوژی و افزوده شدن بخش‌های پشتیبان ICU جدید، انتقال بیمار به اتاق عمل در مدت چند روز انجام می‌شود.

امکان انجام پیچیده ترین جراحی های سوختگی در شیراز

دکتر کشاورزی دستیابی به علم پیوند پوست را ارزشمند بیان کرد و درباره بانک پوست دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: در سال‌های گذشته در این زمینه منطبق با استانداردهای دنیا پیش رفته‌ایم و قادر هستیم پیچیده ترین جراحی های سوختگی را در این مرکز انجام دهیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به این‌ که پوست افراد مبتلا به مرگ مغزی در صورت رضایت خانواده به بیماران سوختگی پیوند زده می‌شود، درباره تسهیل پیوند پوست افزود: این عمل در کاهش هزینه و دوران نقاهت موثر است به ‌طوری که در کشور رتبه قابل قبولی را به خود اختصاص داده‌ایم.

او اضافه کرد: مرکز آموزشی درمانی سوختگی امیرالمومنین(ع) شیراز از مراکز درمان سوختگی است که ماهانه به‌طور میانگین به ۱۳۰ بیمار بستری ارائه خدمت می کند، میزان سوختگی حدود ۳۰ نفر از این بیماران به طور متوسط، بالای ۶۰‌ درصد است که با تلاش تیم جراحی این مرکز از مرگ حتمی نجات پیدا می‌کنند.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز که از شرکت کنندگان در این همایش بود، گفت: درمان بیماران سوختگی بسیار سخت است و در گذشته لازم بود از قسمت های سالم پوست بدن خود بیمار بردارند و برای قسمت های سوخته پیوند بزنند که در این روش، دوران درمان و نقاهت طولانی بود، اما در حال حاضر با کارهایی مانند اهدای پوست و فعالیت هایی که در مرکز تحقیقات سوختگی برای تولید پوست در حال انجام است، بسیاری از مشکلات برطرف شده است.

دکتر سید بصیر هاشمی تولید پوست در آزمایشگاه با استفاده از سلول های بنیادی را بسیار کمک کننده دانست و گفت: با این کار می توان قسمت هایی از بدن فرد که نیاز به پوست دارد را با پوست تولیدی از بدن خود بیمار پوشش داد تا نیازی به برداشتن پوست از قسمت های سالم بدن نباشد.

او ابراز امیدواری کرد که در آینده این کار گسترش و پیشرفت پیدا کند تا به صورت گسترده قابل استفاده باشد.

نیکوکاران و خدمتی دیگر در عرصه سلامت

در ادامه رئیس مجمع خیرین تامین سلامت استان فارس به حمایت های خیرین از بیماران سوختگی بیش از ۵۰ درصد اشاره کرد و گفت: امروزه با حمایت خیرین مجمع تامین سلامت فارس، قادر خواهیم بود به این افراد برای ادامه درمان تسهیلات قرض الحسنه اعطا کنیم.

دکتر علی اکبر رامجردی با بیان اینکه مجمع خیرین تامین سلامت فارس سالانه بیش از ۶۰ میلیارد ریال تسهیلات درمانی به بیماران سوختگی ارایه می کند، افزود: در تلاش هستیم در فاز نخست، بیماران سوختگی بیش از ۵۰ درصد را در چتر حمایتی اعطای وام قرار دهیم و در طرح بعدی تلاش داریم با حمایت بیشتر خیرین، به تمامی بیماران سوختگی وام کم بهره اعطا کنیم.

او درمان بیماری سوختگی را بسیار پرهزینه اعلام کرد و از خیرین خواست برای حمایت بیشتر از این افراد، کمک های خود را افزایش دهند تا بتوانیم به تعداد بیشتری از این بیماران تسهیلات ارایه کنیم. 

متخصص جراحی سوختگی و ترمیمی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نیز در این برنامه گفت: با تلاش های دانشگاه، مسوولان و مردم، شرایط درمان بیماران سوختگی نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است.

دکتر علی اکبر محمدی مراقبت از بیماران سوختگی را بسیار سخت عنوان کرد و افزود: سوختگی با بیماری های دیگر تفاوت دارد؛ باید بر خلاف بسیاری از بیماری ها، زیرساخت های لازم در زمینه سوختگی را در کشور ایجاد کنیم و روش های نوین تری در مورد درمان سوختگی به کار بگیریم.

او اضافه کرد: تفاوت دیگر سوختگی با سایر بیماری ها در این است که در تمام دنیا، سوختگی ها بیشتر خاص قشر متوسط و فقیر جامعه است و در بیشتر موارد قشر ضعیف جامعه درگیر این بیماری هستند؛ همچنین سوختگی یکی از پرهزینه ترین بیماری ها برای درمان است و باید مبلغ زیادی برای آن هزینه شود در حالی که، بسیاری از بیماری ها هزینه کمتری دارند.

این متخصص جراحی سوختگی، با اشاره به نقش نیکوکاران در عرصه سلامت، گفت: حوزه سوختگی نیاز به حمایت های بیشتر دارد و کمک های نیک اندیشان می تواند بسیاری از مسایل این حوزه را برطرف کند؛ بیماران از بسیاری از کمک های نیک اندیشان بهره برده اند، اما این حوزه نیازمند توجه و تقویت بیشتر است.

دکتر محمدی ادامه داد: در مرکز سوانح سوختگی امیرالمومنین(ع) شیراز، امکانات سخت افزاری ایجاد شده است و امکانات و تجهیزاتی با استانداردهای دنیا وجود دارد؛ همچنین پزشکان و کارکنان این مرکز به نحو شایسته ای به بیماران خدمات رسانی می کنند.

او همچنین بر اهمیت پژوهش و ایجاد یک مرکز تحقیقات قوی در زمینه درمان بیماران سوختگی، تاکید کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه، با تقدیر از خانواده های اهداکننده پوست، افزود: امروز در درمان بیماران سوختگی با درصدهای بالا، استاندارد طلایی، استفاده از پوست جسد است و به تمام مردم اطمینان می دهم که برداشتن پوست هیچ تغییری در ظاهر جسد ایجاد نمی کند.

دکتر محمدی اضافه کرد: از چند سال گذشته موضوع اهدا و پیوند پوست در مرکز سوانح سوختگی شیراز اجرا می شود و باید فرهنگ اهدای پوست در بین مردم ارتقا پیدا کند؛ این فرهنگ در شیراز تا اندازه ای نهادینه شده است؛ خانواده ها باید نسبت به اهدای پوست وسواس کمتری به خرج دهند تا بتوانیم به زنده ماندن بیماران سوختگی به ویژه جوانان کشور، کمک کنیم.

نظر شما