شناسهٔ خبر: 24302461 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مدیر داروخانه‌های بیمارستانی سازمان غذا و دارو مطرح کرد

اقدامات سازمان غذا و دارو درخصوص اشتغال داروسازان در بیمارستان‌ها

مدیر داروخانه‌های بیمارستانی سازمان غذا و دارو گفت: حضور داروسازان در بیمارستان‌ها باعث کاهش هزینه‌های بیمارستانی خواهد شد.

صاحب‌خبر -

فاطمه ایزدپناه مدیر داروخانه‌های بیمارستانی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، در خصوص موضوع به کارگیری داروساز در بیمارستان‌ها توضیح داد: یکی از مسائلی که امروز مورد توجه سازمان غذا و دارو و معاونت درمانی وزارت بهداشت قرار گرفته است بحث به کارگیری داروسازان در بیمارستان‌ها است و تاکنون به بحث تأمین دارو توجه شده و به خدماتی که داروسازان می‌توانند در داروخانه‌ها ارائه کنند توجه ویژه‌ای نشده بود.

وی گفت: بحث تأمین و رسیدن دارو به دست بیمار از اولویت‌های طرح تحول سلامت بوده است و این قسمت از چرخه درمان که دارو باید به صورت صحیح به دست بیمار برسد تا اثر مناسب را داشته باشد زیاد مورد توجه قرار نگرفته است.

مدیر داروخانه‌های بیمارستانی سازمان غذا و دارو  تصریح کرد: چندین سال است که بحث داروسازی بیمارستانی در سازمان غذا و دارو در حال پیگیری است و سازمان در این راستا تلاش‌های زیادی انجام داده است.

ایزدپناه در خصوص تلاش‌های سازمان برای به کارگیری داروسازان در بیمارستان‌ها توضیح داد: دستورالعمل اتاق تمیز برای آماده فراورده‌های تزریقی، استاندارد اتاق تمیز، شرح وظایف مسئولان و دستورالعمل بخش مراقبت‌های دارویی از جمله مواردی هستند که مورد توجه سازمان غذا و دارو قرار گرفته و از اردیبهشت ماه سال آینده این دستورالعمل به تمام بیمارستان‌هایی که بالای 200 تخت دارند ابلاغ خواهد شد.

این داروساز بالینی در خصوص بحث تأمین نیروی انسانی نیز توضیح داد: در برخی از بیمارستان‌ها چند داروساز و در تعدادی دیگر فقط یک نفر مشغول به کار هستند که نمی‌توانیم از آنها انتظار برآورده کردن حجم سنگین وظایف را داشته باشیم که در همین راستا شاخص نیروی انسانی در سال 92 و بر اساس نظرات نخبگان تدوین شده و به معاونت توسعه اعلام شده است.

وی در خصوص نقش داروسازان در بیمارستان‌ها نیز توضیح داد: یکی از مهمترین کارهایی که برای اشتغال‌زایی داروسازان بیمارستانی باید انجام شود بالا بردن تعداد شاغلین است که به دلیل بحث‌های مالی و فرایندهای بین‌بخشی کار آسانی نیست که برای این کار شرح وظایف اولویت‌بندی شد و مسئولیت‌هایی که اهمیت بیشتری داشت در اولویت قرار گرفت که یکی از آنها بحث تلفیق دارویی است.

مدیر داروخانه‌های بیمارستانی سازمان غذا و دارو ادامه داد: در حال حاضر بیمارستان به تنهایی در حیطه اختیار سازمان غذا و دارو نیست و در قلمرو معاونت درمان قرار د ارد و دستورالعمل‌های تدوین شده نیز با مشورت معاون درمان انجام می‌شود.

ایزدپناه خاطرنشان کرد: بحث تلفیق دارویی به بهترین شکل با همکاری معاونت درمان وزارت بهداشت انجام شده است؛ یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در جهت استقرار داروسازان در بیمارستان‌ها بحث اعتباربخشی است که مستقیماً با درآمد بیمارستان‌ها ارتباط دارد.

وی گفت: قرار است در بحث اعتباربخشی بیمارستان‌ها نیز تلفیق دارویی و تکمیل شدن این فرایند از ابتدا تا انتها و آنالیزهای مربوطه در خصوص اعتباربخشی دیده شود که اگر این اتفاق بیفتد بیمارستان‌ها با رغبت بیشتری به جذب داروسازان خواهند رفت.

مدیر داروخانه‌های بیمارستانی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: در بیمارستان‌های خصوصی از حضور داروسازان استقبال می‌کنند به دلیل اینکه این اتفاق باعث کاهش هزینه‌ها خواهد شد.

ایزدپناه با بیان اینکه حضور داروسازان در بیمارستان‌ها باعث هزینه اثربخشی خواهد شد، گفت: در کشور عربستان به ازای هر 350 تخت بیمارستانی 80 داروساز در حال فعالیت هستند که این موضوع نشان‌دهنده نقش داروساز در کاهش هزینه‌های بیمارستانی است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما