شناسهٔ خبر: 24301717 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

چرا خبرگزاری تصویری

خبرگزاری بین المللی تصویری ایران پرس با هدف انعکاس رویدادهای خبری جهان و بهره مندی از بستر وب و شبکه های اجتماعی و افزایش ضریب نفوذ رسانه ای انقلاب اسلامی در اقصی نقاط جهان در معاونت برونمرزی راه اندازی شد.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری بین المللی تصویری ایران پرس با هدف انعکاس رویدادهای خبری جهان و بهره مندی از بستر وب و شبکه های اجتماعی و افزایش ضریب نفوذ رسانه ای انقلاب اسلامی در اقصی نقاط جهان در معاونت برونمرزی راه اندازی شد.
در ادامه یادداشت عباس محمدنژاد رئیس این خبرگزاری با عنوان "چرا خبرگزاری" را می خوانیم.

از چهار دهه قبل، ساختار و عملکرد خبرگزاری ها تحت تاثیر دو عامل مهم گسترش شبکه های خبری و ظهور اینترنت با چالش عمده ای مواجه شد به طوری که خبرگزاری ها ناچار شدند از این دو تحول فناوری استفاده کنند و متناسب با آن ساختار و عملکرد خود را ارتقاء دهند.
تغییر بستر فعالیت وگذر از شکل های سنتی به فضای وب و استفاده از امکانات چند رسانه ای به ویژه تمرکز بر اخبار تصویری از مهمترین راهکارهایی بود که خبرگزاری های تصویری در فضای رقابت خبری از آن بهره برده و می برند .
فناوری های جدید سبب شده است خبرگزاری ها سرعت مخابره، تعداد خبر و سطوح دسترسی به مخاطبان را در مناطق مختلف افزایش دهند. کاهش روز افزون قیمت دوربین ها و در عین حال ارتقا کیفیت آنها و همچنین بهبود مداوم فشرده سازی دیجیتالی بدان معنی است که عکس ها و ویدئوها به آسانی می توانند به صورت آنلاین به اشتراک گذاشته شود و این انقلاب دیجیتال سرعت تاسیس و راه اندازی خبرگزاری های تصویری را افزایش داد.
خبرگزاریهای تصویری هم اکنون از فناوری های روز در راستای ارائه چند خدمت به مخاطبان خود استفاده می کنند. ارسال تصاویر زنده بدون لوگو، تولید ویدئو و تصاویر خبری، صدا یا اخبار صوتی، محصولات چند رسانه ای یا بسته های خبری شامل متن، صدا، فیلم و عکس، گرافیک خبری و اینفوگرافیک، موبایل نیوز و حضور گسترده در شبکه های اجتماعی برای تعامل گسترده تر با مخاطبان، خدماتی هستند که خبرگزاری تصویری در سطح جهانی ارائه می کنند.
این حرکت نوین به علت تغییر ذائقه ای مخاطبان در سراسر جهان است. بر اساس تازه ترین نتایج بررسی ها درباره مصرف رسانه ای در چندین کشور جهان، متوسط مصرف روزانه افراد از تلویزیون و اینترنت در سال 2009 به ترتیب برابر با 5/87 و7/47 دقیقه بود که این میزان در سال 2014 به 170 و 6/139 دقیقه رسید.
همچنین میزان مصرف روزانه افراد از تلویزیون و اینترنت درسال 2017 به ترتیب 8/166 و9/148 دقیقه بود و پیش بینی می شود در سال کنونی میلادی به 9/163 و 157 دقیقه برسد . این اطلاعات گویای تغییر گرایش افراد به سمت فضای مجازی و فناوری های نوین است .
معاونت برون مرزی صداوسیما با علم وآگاهی از گسترش فناوری های جدید در حوزه ارتباطات و همچنین شناخت گرایش مخاطبان جهانی به فناوری های نوین تصمیم گرفت خبرگزاری         بین المللی تصویری «ایران پرس»را به زبان انگلیسی راه اندازی کند تا حوزه نفوذ رسانه ای انقلاب اسلامی در اقصی نقاط جهان گسترش یابد.
در شرایطی که خبرگزاری صداوسیما متولی تولید خبر و تصویر برای مخاطبان داخلی است، خبرگزاری بین المللی تصویری ایران پرس مخاطبان خارج از کشور را هدف گذاری کرده است تا در سپهر رسانه ای دنیا، پیام الهام بخش انقلاب اسلامی را که برگرفته از تعالیم انسان ساز دین مبین اسلام است به گوش جهانیان برساند.
 خبرگزاری ایران پرس می کوشد با استفاده از فناوری های روز دنیا تصاویر خبری را از ایران و اقصی نقاط جهان  با اولویت زنده و مستقیم و با بهترین کیفیت در اختیار مخاطبان و مشتریان خود قرار دهد و در این مسیر از تمامی ظرفیت های سازمان صداوسیما استفاده خواهد کرد تا مانع از موازی کاری و هدر رفت هزینه های تولید خبر و تصاویر خبری شود.
علاوه بر اینکه همچون دیگر خبرگزاری های تصویری جهان بر بستر وب و شبکه های اجتماعی و تعاملی نیز تمرکز خواهد کرد و برای نیل به این اهداف ارزشمند از نیروهای توانمند و متخصص داخلی  و خبرنگاران محلی و شهروند رسانه استفاده خواهد کرد.

نظر شما