شناسهٔ خبر: 24301419 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تشکیل گروههای واکنش سریع برای پپشگیری از آنفلوانزای پرندگان در خراسان رضوی

مشهد- ایرنا- مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی از تشکیل گروه های واکنش سریع برای پیشگیری از بروز آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

دکتر احمد شریعتی روز یکشنبه در نشست توجیهی نیروهای بسیج سازندگی استان افزود: هم اکنون 17 استان کشور درگیر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است و به همین علت تاکنون 25 میلیون قطعه طیور در کشور معدوم شده است.
وی با اشاره به خسارت فراوان بیماری آنفلوانزای پرندگان اظهار کرد: این بیماری که بیشتر مرغ های تخم گذار را درگیر می کند، علاوه بر مشکلات بهداشتی، خسارات اقتصادی نیز به دنبال دارد.
وی گفت: به دلیل مشاهده نشدن بیماری مزبور در خراسان رضوی این استان هم اکنون سهم بسیاری از تخم مرغ کشور را تامین می کند و تخم مرغ مازاد این استان به سایر استان ها صادر می شود.
شریعتی افزود: خراسان رضوی دومین تولید کننده تخم مرغ در کشور است و تاکنون موردی از ابتلا به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این استان گزارش نشده است.
وی اظهار کرد: طی چند ماه گذشته 30 هزار نمونه برداری از طیور این استان برای حصول اطمینان از عاری بودن آنفلوانزای پرندگان انجام شده که موردی مشاهده نشده است.
وی بسیج سازندگی را بازوی قوی برای دامپزشکی در مقابله با بیماری آنفلوانزای پرندگان دانست و گفت: نیروهای بسیجی با اقدامات آموزشی، گزارشگیری و معدوم کردن طیور در صورت ابتلای آنها به این بیماری می توانند در پیشگیری و کنترل بیماری مزبور نقش بسزایی داشته باشند.
مسئول برنامه های آموزشی و ترویجی دامپزشکی خراسان رضوی نیز گفت: نشست توجیهی نیروهای بسیج سازندگی به منظور استفاده از توان بسیج در پیشگیری و کنترل بیماری آنفلوانزای پرندگان در استان برگزار می شود.
دکتر سید علی علوی افزود: در این نشست بیش از 100 نفر از نیروهای بسیجی از 6 شهرستان استان شرکت دارند.
وی اظهار کرد: سال گذشته شهرستان های طرقبه و شاندیز، سبزوار، نیشابور، قوچان، چناران و مشهد درگیر بیماری آنفلوانزای پرندگان بودند.
وی گفت: در 6 ماه گذشته سه هزار نفر از دست اندرکاران واحدهای مرغداری در خراسان رضوی روشهای پیشگیری و مقابله با آنفلوانزای حاد پرندگان را فرا گرفتند.
هم اکنون 264 واحد مرغ تخم گذار و 2800 واحد مرغ گوشتی در استان خراسان رضوی دایر است.
3027 / 6053

انتهای پیام /*

نظر شما