شناسهٔ خبر: 24300544 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

کشتار سالانه یک میلیون پرنده مهاجر تالاب فریدونکنار

صاحب‌خبر -
کشتار سالانه یک میلیون پرنده فقط در یک تالاب

فرارو - طرفداران حفظ منابع طبیعی درباره شکار غیرقانونی و بی‌سابقه پرندگان در تالاب فریدونکنار هشدار می‌دهند.

به گزارش فرارو به نقل از گاردین، فقط در یک تالاب، سالانه یک میلیون پرنده به طور غیرقانونی کشته می‌شوند. طرفداران محیط‌زیست صریحا هشدار می‌دهند که در آینده نزدیک، پرندگان مهاجر در معرض نابودی خواهند بود مگر آنکه اقدام فوری صورت گیرد.

هفته گذشته طرفداران حفاظت از منابع طبیعی، طی نامه‌ای به مجله ساینس، به تالاب فریدونکنار به عنوان مکانی که در آن کشتار وسیع پرندگان رخ می‌دهد، اشاره کردند.

سه تالاب بزرگ فریدونکنار، سرخ‌رود و ازباران، محل استراحت گونه‌هایی از پرندگان هستند که زمستان را در آنجا سپری می‌کنند. از جمله این گونه‌ها، دُرنای سیبری است که توسط اتحادیه بین المللی محافظت از طبیعت به عنوان پرنده به شدت در معرض خطر تعیین شده است.

سایر گونه‌های در معرض خطر یا تهدید در این تالاب‌ها شامل اردک سرسفید (Oxyura leucocephala)، غاز سینه‌سرخ (Branta ruficollis)، غاز پیشانی‌سفید کوچک (Anser erythropus)، خروس کولی (Vanellus vanellus) و پرنده‌های شکاری زمستانی مانند شاهین‌ها می‌شوند.

این پرندگان به طور فزاینده به اهدافی برای شکارچیان محلی یا دیگرانی که گهگاهی از منطقه بازدید می‌کنند، تبدیل شده‌اند. جمشید پرچی‌زاده، فعال محیط ‌زیست و ساموئل ویلیامز، جانورشناس دانشگاه وندا در آفریقای جنوبی، در نامه مزبور نوشتند: «در حال حاضر،چیزی حدود سه هزار پرنده از این پرندگان، به طور روزانه توسط شکارچیان محلی برای فروش در بازارهای محلی کشته می‌شوند. این می‌تواند اثرات فاجعه‌باری بر گونه‌هایی داشته باشد که به این اکوسیستم وابسته هستند.»

ویلیامز به نشریه آبزرور گفته مقیاس کشتار پرندگان در تالاب فریدونکنار حیرت‌آور است. احتمالا هر سال چیزی حدود یک میلیون پرنده یعنی نصف تعداد کل پرندگانی که به این تالاب می‌آیند، کشته می‌شوند.

دُرنای سیبری، نمونه‌ای از چگونگی تاثیر این کشتار بر یک گونه از پرندگان است. درنای سیبری دو جمعیت دارد: جمعیت شرقی که شامل سه هزار پرنده است و جمعیت غربی. از جمعیت غربی فقط یک گونه شناخته شده باقی مانده که زمستان را در تالاب فریدونکنار سپری می‌کند. یعنی همان جایی که هربار به آنجا می‌رود با خطر کشته شدن توسط شکارچیان محلی روبرو می‌شود. گمان می‌رود که باقی جمعیت غربی درنای سیبری، در خلال سال‌های اولیه قرن بیست و یکم در فریدونکنار کشته شده‌اند.

بسیاری از پرندگانی که به تالاب‌ها می‌روند، برای تهیه غذا کشته می‌شوند. اما برخی از پرندگان به افرادی فروخته می‌شوند که می‌خواهند به مجموعه‌های تاکسیدرمی‌شان پرندگانی اضافه کنند. این اواخر با استفاده از تورهای شفاف پلاستیکی کشتار پرندگان آسان‌تر شده است زیرا پرندگان این تورها را نمی‌بینند. با یک دور نصب کردن و سپس کشیدن این تور، ده‌ها پرنده شکار می‌شوند. ویلیامز گفت: «این تورها، فقط شکار بیشتر و بیشتر پرندگان را برای افراد راحت‌تر کرده است.»

برچسب‌ها:

نظر شما