شناسهٔ خبر: 24299547 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

اژه ای در نشست خبری:

توضیح درباره حادثه خیابان پاسداران و گردش مالی دلالان ارز/تشکیل پرونده درباره سانحه هوایی اخیر

خبرگزاری شبستان: سخنگوی دستگاه قضا ضمن تسلیت به خانواده شهدای نیروی انتظامی و بسیج در واقعه خیابان پاسداران در مورد ابعاد گوناگون این حادثه توضیح داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی قضایی خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام محسنی اژه‌ای، سخنگوی دستگاه قضا در صد و بیست و پنجمین نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به حادثه سقوط هواپیما ضمن تسلیت این حادثه به بازماندگان آن و خانواده های داغدار گفت: متاسفانه شصت و چند نفر از عزیزمان را در این حادثه از دست دادیم. با تمام تلاش دستگاه های مسئول به لحاظ شرایط مکانی و جوی در این روزها نتوانستند آنگونه که باید تمام اجساد این عزیزان را پیدا کنند. برای بازماندگان این حادثه آرزوی علو درجات و صبر می نمایم، امیدواریم با تغییر شرایط جوی اقدامات لازم انجام شود.

 

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به اقدامات قانون شکنی عده ای فرقه گرا در خیابان پاسداران گفت: عده ای قانون شکن و فرقه گرا و افرادی که تظاهر به طریقت و دیانت دارند در خیابان پاسداران فاجعه آفریدند و امنیت آن منطقه را به خطر انداخته و در بین مردم ایجاد رعب و وحشت کردند و ساعاتی مردم از کار روزانه خود بازماندند و به حریم مردم تعرض کردند و به تعدادی از پاسداران نیروی انتظامی و جان بر کفان بسیج که حافظان مردم هستند، تعرض کرده و بر اثر شرارت داعش گونه، آنها را شهید کردند. به خانواده معظم شهدای نیروی انتظامی و بسیج تسلیت عرض می کنیم، امیدواریم به بازماندگان خداوند صبر و اجر عنایت کند.

 

اژه ای ادامه داد: در جریان جنایات خیابان پاسداران همانطور که از ناحیه مردم درخواست شده بود قوه قضاییه هرچه سریع تر با مجرمان ناامنی محیط برخورد کرد و این موضوع با قدرت پیش رفت و افرادی که نیروی امنیتی شناسایی کرده بودند، بازداشت هستند و تعداد کافی بازپرس و قاضی به این موضوع اختصاص پیدا کرد.

 

وی گفت: در سی ام بهمن این اتفاق افتاد و در روز چهارشنبه افرادی که دستگیر شده بودند به جرم خود اعتراف و کیفرخواست آنها صادر شد و در کمترین زمان قانونی محاکمه آنها شروع خواهد شد.

 

سخنگوی دستگاه قضا اظهار داشت: ممکن است این سوال در ذهن مردم ایجاد شود اکنون که جرم روشن و مجرم دستگیر است چرا باید معطل باشیم که این موضوع طبق مقررات آیین دادرسی قاضی را ملزم کرده تا زمان لازم را در پرونده های قضایی رعایت کند و این موضوع دست قاضی نیست، حتی اگر شرایط کافی احراز جرم وجود داشته باشد که همان روز پرونده به دادگاه ارسال شود قاضی ملزم به رعایت زمان قانونی است البته در چنین اتهاماتی گرفتن وکیل الزامی است و یا محکوم الیه باید وکیل تسخیری داشته باشد.

 

اژه ای ادامه داد: ما نهایت تلاش خود را می کنیم تا فورجه قانونی قوانین رعایت شود و از انصاف و حق خارج نشویم و این موضوع در مورد این افراد که ماموران دولتی را شهید کردند، نیست بلکه در مورد تمام کسانی است که مرتکب جرم و جنایت شده و یا در جرم های گوناگون مباشرت یا سببیت دارند، است.

 

وی گفت: افرادی در این پرونده هنوز دستگیر نشدند، در حال حاضر در روز اول تعداد قابل توجهی دستگیر شدند که البته در تحقیقات بعدی افراد بی گناه و کسانی که ضرورت دستگیری نداشتند، آزاد شدند.

 

اژه ای در پاسخ به سوالی مبنی بر ادعای وزیر ارتباطات مبنی بر ادعای شخصی کاربران توسط اپراتورها دزدیده شده، گفت: اگر این موضوع را عنوان کنند و به قوه قضاییه اعلام شود اگر عنوان مجرمانه داشته باشد، رسیدگی می شود.

 

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به این سوال که در برخی رسانه های نزدیک به دراویش ادعای ضرب و شتم و فوت یک نفر اعلام شده است، گفت: افرادی که در مقابل پلیس و مردم می ایستند و در برابر دستگیری مقاومت می کنند بعید نیست که مجروح نشوند. در چنین درگیری های خیابانی که افرادی از قانون تمرد می کند بعید نیست از سوی پلیس اقدامی نباشد البته یک نفر فوت شده که غیر از ماموران نیروی انتظامی و بسیج بوده که اینکه این فرد درویش هست یا نیست را نمی دانم.

 

حجت الاسلام اژه ای در مورد اینکه در حوزه اقتصادی از مدیران بانک مرکزی فردی دستگیر شده است یا خیر، گفت: مسئول سابق حراست بانک مرکزی پرونده ای برایش تشکیل شد که با قرار وثیقه این فرد آزاد شده و یک نفر از یکی از معاونت های بانک مرکزی به اتهام مالی بازداشت و اکنون با قرار وثیقه آزاد شده است ضمن اینکه پرونده مسئول سابق حراست بانک مرکزی نیز مالی است.

 

وی در مورد وضعیت پرونده تخلفات شهری و قائم مقام سابق شهرداری و تخلفات مالی گفت: این پرونده در حال رسیدگی است و معمولا پرونده ای که به قوه قضاییه می آید به بازپرس ارجاع شده و اقدامات لازم انجام می گیرد.

 

اقدامی مبنی بر تفهیم اتهام و بازداشت احمدی‌نژاد صورت نگرفته است

 

اژه ای در مورد آخرین وضعیت پرونده احمدی نژاد و سخنان باهنر در مورد بازداشت مجدد احمدی نژاد گفت: در خصوص این موضوع یکی دو مرتبه صحبت هایی کرده ام که البته برای مردم قانع کننده نبوده است، اتفاق خاصی در این پرونده صورت نگرفته است به غیر از اینکه اتهامات دیگری بر آن افزوده شده و اقدامی مبنی بر تفهیم اتهام و بازداشت صورت نگرفته است.

 

وی ادامه داد: باید ببینیم انگیزه فردی که در روزگاری از مسئولان رده اول کشور بوده است، چیست که صحبت هایی خلاف شرع و قانون می کند؛ حتما در ظرف مدت مناسب به این پرونده رسیدگی می شود و ادله کافی برای تفهیم اتهام و بازداشت این فرد هنوز جمع آوری نشده است و در مورد صحبت های باهنر نیز بنده چیزی نشنیده ام.

 

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر ادعای دادستانی کشور مبنی بر اینکه 70 نفر زندانی به اتهام جاسوی در زندان تهران تحمل کیفر می کنند، گفت: این آمار به معنای آن نیست که این افراد اکنون دستگیر شده اند، بنده از این عدد خبری ندارم، ممکن است این افراد از سال های قبل محاکمه شده و در حال سپری شدن محکومیت‌شان باشند یا کسانی باشند که یک درجه تخفیف گرفته و در حال حاضر محکوم به اتهام جاسوسی و تحمل زندان هستند.

 

وی در مورد پرونده سیدامامی و اینکه گفته می شود این فرد از طریق ان جی اوهای محیط زیست در حال جاسوسی است و پخش این موضوع از صدا و سیما گفت: باید دید چه اتفاقی افتاده است و چه افرادی به اتهام جاسوسی دستگیر شده اند و چه چیزی در صدا و سیما توضیح داده شده است، قبلا در مورد اینکه کجا موضوع اعلام جرم افراد منع شده است توضیح داده ام و باید ببینیم موضوع خودکشی این فرد و انعکاس آن در داخل و خارج کشور چگونه است.

 

اژه ای در مورد کشف حجاب در خیابان گفت: باید ببینیم افرادی که در این موضوع دستگیر می شوند به صورت مصداقی جرم آنها چیست و فقط قاضی این موضوع را تشخیص می دهد. ممکن است بازپرس عنوان اتهامی را اعلام کند که پس از تحقیق این موضوع صحت نداشته باشد و عنوان جدیدی به فرد مجرم تفهیم شود. تشخیص مصداق این موضوع پس از رسیدگی و محاکمه مشخص می شود. در قانون آمده است که ترویج فساد و فحشا 10 سال زندان دربر دارد و اگر کسانی اقدام به تاسیس مراکز فساد و فحشا کنند نیز شامل همین قانون می شوند. ارتکاب به جرم در مرعا و منظر حرام است، فرقی نمی کند که این جرم در مرعا و منظر باشد یا در خفا.

 

دستگیری سه نفر در پرونده سرمایه گذاری تهران – قم

 

وی در مورد پرونده پروژه سرمایه گذاری گردشگری تهران- قم و فرار 2 نفر در این پرونده به خارج از کشور گفت: چندین بار از تریبون های مختلف به مردم هشدار دادیم که ببینید اموال خود را به دست چه کسانی می دهید و با چه شرکت هایی سرمایه گذاری می کنید و ببینید مسئولان این شرکت ها چه کسانی هستند اقدامات پیشگیرانه در حد وسع قوه قضاییه انجام می شود. اگر فردی کلاهبرداری یا خیانت در امانت کند تلاش می شود دادخواست کیفری و حقوقی برای او صادر شده و اموال او شناسایی شود اما اگر اموالی از فرد شناسایی نشود و فرد قابل دسترسی نباشد هیچ کاری از دست دستگاه قضایی برنمی آید در صورتی که فرد در داخل کشور باشد و به آن دسترسی نداشته باشیم از طریق ثبت احوال و سایر دستگاه های حاکمیتی می توانیم به این افراد دسترسی پیدا کنیم. در این پرونده بیش از سه نفر دستگیر شدند و اموالی از آنها شناسایی نشده است تا بتوانیم به شکات کمک کنیم، پرونده مفتوح است و اگر اموالی شناسایی نشود قوه قضاییه نمی تواند برای مردم کاری بکند.

 

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به این سوال که آیا فردی در خارج از کشور در پرونده سیدامامی بازداشت شده است یا خیر، گفت: تاکنون فرد خارجی در این پرونده بازداشت نشده است البته به غیر از سیدامامی چند نفر دیگر در این پرونده بازداشت هستند که سه نفر از آنها در هرمزگان بازداشت شدند. قانون اجازه توضیح جزییات را نمی دهد و بنده نمی توانم وارد جزییات این پرونده بشوم.

 

رد پای نفوذ در پرونده محیط زیست

 

حجت الاسلام اژه ای ادامه داد: تردید نکنید بحث نفوذ در کشور جدی است، نفوذ از ناحیه آمریکا و صهیونیسم جدی است و آنها در مقام نفوذ به کشور ما هستند، این نفوذ تنها برای جمع آوری اطلاعات نیست و گاهی اوقات برای دخالت در تصمیم گیری ها مسئولان انجام شده و افرادی به صورت نفوذی کار می کنند که البته خود را در پوشش هایی مخفی کرده و در رفت و آمد هستند.

 

وی خاطرنشان کرد: در کیس محیط زیست تحت پوشش محیط زیست اقدامات نفوذی انجام شده است و باید ببینیم چه کسانی و با استفاده از چه پوششی اقدام به جمع آوری اطلاعات کرده و چه ماموریتی دارند و هر کدام به چه میزان به خارج از کشور وابستگی دارند، باید منتظر تکمیل تحقیقات این پرونده بود.

 

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی بر تکرار سقوط هواپیماها و اینکه آیا سازمان بازرسی و سازمان هواپیمایی در این زمینه مسئولیتی دارند، گفت: بازرسی کل کشور در مورد خرید و قوانین مقرارت پرواز در رابطه با موضوع استانداردها حتما بازرسی های لازم را انجام می دهد. در مورد سازمان هواپیمایی و نحوه استانداردها گزارش های مفصلی ارایه شده است که البته پیشنهاداتی برای بهبود کار اعلام شده است و اگر موضوعی در قالب جرم به قوه قضاییه منعکس شود اقدامات لازم انجام می شود.

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر واگذاری 235 میلیون مترمربع از اراضی آزادراه تهران- شمال به بنیاد مستضعفان گفت: باید ببینیم این اموال از منابع طبیعی بوده است یا محل دیگری و به چه مناسبی واگذار شده است، سوال شما مبهم است.

 

اژه ای در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در جلوی درب منزل خاتمی مانع حضور او در سالگرد کتابخانه ملی شدند، گفت: این موضوع مربوط به دادرسی ویژه روحانیت است و در مورد حادثه دیشب خبری ندارم.

 

وی در خصوص پرونده ارزی نیز اظهار کرد: این پرونده 37 میلیارد موجودی داشته است و 91 نفر حسابشان مسدود شده است که البته گردش مالی از این رقم نیز بیشتر بوده و تعدادی از افراد بازداشت شده و پرونده ادامه دارد.

 

تعقیب 12 نفر در پرونده اختلاس وزارت نفت/بازداشت سه نفر از مدیران این وزارتخانه

 

سخنگوی دستگاه قضا در مورد اختلاس در وزارت نفت و خروج فرد اختلاس کننده از کشور تصریح کرد: باید این واقعیت را از حراست وزارت نفت و چند دستگاه مسئول سوال کرد که این حسابرس ها و بازرس ها کجا بودند چون گفته می شود این اختلاس در طی سال های متمادی انجام شده و ابتدا از رقمی بسیار کوچک بوده، در این پرونده 12 نفر تحت تعقیب قرار گرفته و تفهیم اتهام شدند و سه نفر از مدیران وزارت نفت بازداشت هستند.

 

وی ادامه داد: در حدود 70 میلیارد تومان از اموال فردی که فرار کرده است شناسایی شده، 14 آپارتمان، 25 قطعه زمین، 9 دستگاه اتومبیل و موتورسیکلت لوکس که در حدود 70 میلیارد تومان برآورد شده است.

 

اژه ای در مورد دستگیری افراد دوتابعیتی گفت: دوتابعیت ها بر اساس نص صریح قانون ما اجازه ندارند کارمند دولت و یا هیچ بخش دیگری باشند، برخی از دستگاه ها دیده شده که این افراد به عنوان مشاور به کار گرفته می شوند. عبدالرسول دری اصفهانی دوتابعیتی بود که البته با دستگاه های امنیتی نیز همکاری می کرد و ابتدا دوتابعیتی بودن خود را کتمان می کرد اما سالها به عنوان مشاور به کار گرفته شد و به تمام اسناد دسترسی داشت. برخی از دستگاه ها از خلا قانونی در این زمینه استفاده می کنند.

 

حجت‌الاسلام محسنی اژه ای در خصوص اینکه دادستان کل کشور گفته است در وزارت اطلاعات اداره ای برای رسیدگی به پرونده افراد دوتابعیتی تشکیل شده است، گفت: این موضوع را تایید نمی کنم.

 

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه 425 صرافی غیرمجاز به دستگاه قضایی معرفی شده اند، گفت: این تعداد صرافی به قوه قضاییه معرفی نشدند و جرم آنها روشن نیست، باید در مورد جرم صرافی ها و تخلف آنها از بانک مرکزی و وزارت اطلاعات سوال کنید و آنها باید اعلام کنند که آیا این صرافی ها اقدام غیرقانونی انجام داده و تخلف کرده اند که در این صورت قانون به آن رسیدگی می کند.

 

سخنگوی دستگاه قضا در مورد ورود معاونت پیشگیری قوه قضاییه در برخی از جرایم قضایی گفت: اینکه تمام مقدمات منجر به وقوع جرم می شو، امکان پذیر نیست و معاونت پیشگیری توان ورود به تمامی این مقدمات را ندارد. معاونت پیشگیری فقط اقداماتی را که منجر به جرم می شود، وارد می شود و آسیب شناسی می کند، در مورد مسایل مالی و بانکی و بازارهای داخلی نیز ورود می کند.

 

 

نظر شما