شناسهٔ خبر: 24298382 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

واکنش سخنگوی قوه قضاییه به حکم زاکانی:

دادستان کل کشور نمی‌تواند ماده 18 سابق را اعمال کند/ اعمال ماده 18 سابق در اختیار رییس قوه قضائیه است

سخنگوی قوه قضاییه در واکنش به محکومیت زاکانی گفت: دادستان کل کشور تنها می تواند درخواست اعمال ماده 18 سابق را داشته باشد و نمی تواند آن را اعمال کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، حجت الاسلام «غلامحسین محسنی اژه ای»، سخنگوی قوه قضاییه، در نشست امروز خود در پاسخ به سوال خبرنگار برنا، درباره پرونده علیرضا زاکانی که بخاطر توهین به یک سال حبس محکوم شده و مدعی بود که دادستان با اعمال ماده 18 سابق حکم را نقض کرده است، گفت: بر اساس ماده 18سابق، چند مقام هستند که می توانند درخواست ماده 18سابق را داشته باشند. در پرونده هایی که در دادگستری مطرح می شود، در هر مرحله ای که باشند، رئیس کل دادگستری استان می تواند درخواست اعمال ماده 18 کند. البته قید آن این است که خلاف بین شرع باشد.

اژه ای افزود: در پرونده هایی هم که در سازمان قضایی نیروهای مسلح قطعی شده باشد، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح می تواند چنین درخواستی داشته باشد.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به اینکه دادستان کل کشور تنها می تواند درخواست اعمال ماده 18 را کند، گفت: اگر پرونده هایی در دیوان عالی کشور تایید شده باشد، دادستان کل کشور می تواند درخواست اعمال ماده 18سابق را کند. البته فقط می توانند از رئیس قوه قضاییه درخواست کنند و خودشان نمی توانند این ماده را اعمال کنند. اگر ریاست قوه قضاییه درخواست را تایید کرد، حکم در مرحله تجدید نظر قرار می گیرد.

 

نظر شما