شناسهٔ خبر: 24298226 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

میرکریمی: تقویت همبستگی و همیت اجتماعی مستلزم توجه به سینما است

« رضا میرکریمی» در حاشیه نمایش فیلم یه حبه قند که از جمله فیلم‌های جشن فیلم یزد است، در گفت‌وگویی با بیان این‌که در شهرهای مختلفی که تمدن و قدمت خوبی دارند متأسفانه چشم اندازهای دست نخورده خیلی کم باقی مانده و تنها جاهایی که همچنان می توانیم هویت ایرانی را ببینیم شهرهای حاشیه کویر به ویژه یزد و شهرهای اطراف آن است .

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /وی وجود هماهنگی در نمای باز شهری را یکی از مهمترین ویژگی‌های یزد و شهرهای اطراف آن دانست و بیان کرد: وجود هماهنگی موجود بین نمای شهر یزد پایه و ملاک انتخاب لوکیشن فیلم یه حبه قند بوده است .

کارگردان فیلم یه حبه قند با بیان این‌که مهمترین ویژگی این فیلم ایرانی بودن است، افزود: رویدادهای و گردهمایی های فرهنگی می تواند به رفع معضلات اجتماعی و شهری کمک کند .

میرکریمی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که متأسفانه تمرکز فعالیت‌های فرهنگی در پایتخت ایران کاملا ناعادلانه و غیر منصفانه انجام می شود، افزود: شهرستانهایی که خواستگاه فرهنگ ایرانی بوده و سطح فرهنگی جامعه آنها مطلوب و مناسب است از اتفاقات و رویدادهای فرهنگی بی نصیب ماندند .

این کارگردان شاخص کشوری در ادامه با اشاره به اهمیت برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری نظیر جشن فیلم یزد، تصریح کرد: نمایش فیلم در حقیقت بخش کوچکی از رویدادهای فرهنگی و هنری است و جشنواره‌ها بیشتر یک آیین اجتماعی هستند که مشتاقان با گرایش های فرهنگی مختلف دور هم جمع شده و به بهانه نمایش فیلم تجارب خود را به اشتراک می گذارند .

وی با بیان این‌که یک فیلم خوب هیچ وقت کهنه نمی‌شود، اظهار کرد: جای برگزاری چنین رویدادهای فرهنگی هنری نظیر جشن فیلم یزد در شهر اصیلی مثل یزد خیلی خالی است و یزد باید دهها رویداد نظیر این را در تقویم سالانه خود داشته باشد .

میرکریمی در مورد موضوع جشن فیلم یزد، افزود: نگاه بومی و منطقه‌ای به موضوعی مثل زن در سینمای ایران تقابلی آشکار به نگاه خارج از مرزها در مورد سینمای ایران دارد .

وی با بیان این که نگاه خارج از کشور به سینمای ایران به دلیل عدم آشنایی کامل نگاهی غریبه و سوء تفاهم برانگیز است، گفت: وقتی ما خودمان با اشراف کامل به فرهنگ بومی نگاه درستی به موضوعات مختلف نظیر حضور زنان در سینمای ایران داشته باشیم می توانیم شناسنامه دقیق تری از این موضوع در اختیار مخاطبان و ثبت تاریخی ارائه کنیم .

خالق یه حبه قند نقش زنان در فرهنگ اصیل ایرانی را اجتناب ناپذیر عنوان کرد و ادامه داد: زنان در طول تاریخ و هم اکنون نقش محوری و اساسی در فرهنگ ایرانی ایفا می کنند .

میرکریمی در ادامه با بیان این که لحاظ کمیت نسبت زنانی که در سینمای ایران حضور دارند از نسبت زنانی که در سینمای آمریکا حضور دارند بیشتر است، گفت: میزان حضور زنان در سینمای ایران برای کسانی که باور اشتباهی از سینمای ایران دارند تعجب برانگیز است .

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که فیلم و سینما تاریخ مصرف محدود ندارند، برخورداری از توان بازتولید را از دیگر ویژگی ‎ های فیلم دانست و بیان کرد: وقتی فیلم‌ها مرمت می‌شوند فرصت مناسبی برای مخاطبینی که دوست دارند تحقیق کنند و به بهانه زنده شدن خاطرات در مسائل مورد علاقه به سبک امروزی باهم صحبت کنند پدید می‌آید .

کارگردان فیلم یه حبه قند با بیان این‌که در جشنواره فیلم فجر بخش مرمت فیلم‌ها ایجاد شده است، گفت: صف‌های طولانی سالن‌های سینما، علاقه مردم و وجود ظرفیت بازتولید فیلم‌های سینمایی در کشور را اثبات کرده است .

میرکریمی در ادامه با اشاره به این‌که ایران جزو ۲۰ کشور تولید فیلم است، افزود: متأسفانه در حال حاضر آن طور که باید و شاید در ایران به برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری توجه نمی‌شود .

وی برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری نظیر جشن فیلم یزد را یکی از عوامل موثر در توسعه فرهنگ عمومی و ارتقای سطح اجتماعی کشور دانست و بیان کرد: ایجاد همبستگی و تقویت همیت اجتماعی مستلزم توجه بیشتر و بهتر به رویدادهای فرهنگی و هنری در حوزه‌های مختلف به ویژه سینما است .

میرکریمی در پایان با بیان این‌که شهروندان هر منطقه کشور باید وابسته به فرهنگ کهن خود باشند و با این وابستگی به خد اعلای تشخص برسند، گفت: این باور که تمام شهروندان کشور باید با یک نسخه واحد فرهنگی اداره شوند، باوری اشتباه است ./ایسنا

نظر شما