شناسهٔ خبر: 24297780 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

توضیحات پلیس در مورد هک 120 سایت/ فیلتر روزانه 100 تا 200 کانال در تلگرام

از زمان راه اندازی پلیس فتا تا به امروز، ۱۵۲ هزار ادله دیجتیال بررسی شده که ۶۰ درصد از ادله‌ها مربوط به پرونده‌های پلیس فتا و بخشی هم مربوط به پلیس‌هایی مانند پلیس آگاهی، مبارزه مواد مخدر و... بوده است.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :
رئیس پلیس فتا گفت: 120 سایتی که چندی قبل همزمان هک شدند،دارای سی ام اس مشترک بوده و از این طریق هک اتفاق افتد.

سردار سید کمال هادیانفر در حاشیه نشست سالانه روسای پلیس فتا و معاونان حوزه مرکزی، در جمع خبرنگاران با اشاره به راه اندازی هفت آزمایشگاه ادله دیجتیال، اظهار داشت: در ۲۲ استان آزمایشگاه ادله دیجیتال وجود داشت و امروز با حضور فرمانده ناجا و به صورت ویدئو کنفرانس، هفت آزمایشگاه دیگر نیز راه اندازی و مورد بهره برداری قرار گرفت که انشاء الله در کاهش جرایم سایبری نقش تأثیرگذاری خواهد داشت.

وی با اشاره به کارکرد‌های آزمایشگاه‌های ادله دیجتیال پلیس فتا، افزود: این آزمایشگاه‌ها در حوزه نتورک شبکه‌ای، تلفن همراه، مالتی مدیا، کامپیوترها، حوزه رمز‌ها و ... نقش دارند.

رئیس پلیس فتا ناجا ادامه داد: تا قبل از سال ۹۶ برخی استان‌ها به عنوان "معین" دارای آزمایشگاه‌های ادله دیجتیال بودند و استان‌های فاقد این ازمایشگاه‌ها برای تطابق اسناد، به استان‌های مزبور مراجعت می‌کردند، اما امروز همه استان‌ها دارای آزمایشگاه‌های مجهز هستند.

این مقام عالی انتظامی خاطر نشان کرد: از زمان راه اندازی پلیس فتا تا به امروز، ۱۵۲ هزار ادله دیجتیال بررسی شده که ۶۰ درصد از ادله‌ها مربوط به پرونده‌های پلیس فتا و بخشی هم مربوط به پلیس‌هایی مانند پلیس آگاهی، مبارزه مواد مخدر و... بوده است.

سردار هادیانفر تأکید کرد: کشف علمی جرم در سایه فعالیت مراکز ادله دیجتیال امکان پذیر است و با وجود آزمایشگاه‌ها و مراکز ادله دیجیتال، دیگر نیازی به اظهارات و اعترافات متهم نیست.

وی متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌های حوزه سایبری را به صورت میانگین هشت روزاعلام کرد، گفت: البته این بازه زمانی در پروند‌های مختلف متفاوت است.

عالی‌ترین مقام انتظامی پلیس فتا ادامه داد: ماهیانه یک بار بامعاونان در مرکز ۱۹۷ حضور دارم و باید بگویم مراجعان ما نسبت به سایر پلیس‌ها در حداقل هستند، اما برخی از گلایه‌ها مربوط به زمان اطاله رسیدگی است که به حوزه قضائی مربوط می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که روزانه چند کانال تلگرامی فیلتر و مسدود می‌شود، گفت: به صورت میانگین روزانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ کانال تلگرامی باموضوعات اخلاقی، فیلتر می‌شود.

سردار هادیانفر در خصوص مسدود شدن کانال "آمدنیوز" نیز یادآور شد: قبلا در این مورد توضیحات لازم رسانه‌ای شده است، وزیر ارتباطات ایمیلی به مدیر تلگرام در خصوص فعالیت آمد نیوز بر مبنای توزیع تشویق به خشونت زدند و ادامه ماجرا اتفاق افتاد.

وی در پاسخ به این سوال آیا موافق فعالیت تلگرام هستید یا خیر؟، گفت: تابع سیاست‌های کلی کشور هستیم.
رئیس پلیس فتای ناجا در باره برخی کسب و کار‌های اینترنتی، خاطر نشان کرد: فعالیت اقتصادی در تلگرام بدون کنترل است و شاهد انواع کلاهبرداری‌ها در این حوزه هستیم، به مردم توصیه می‌کنم حتما از سایت‌های دارای " نماد اعتماد" خریداری کنند چرا که این سایت‌ها شناسایی شده و زیر نظر اصناف و مراجع مربوطه فعالیت می‌کند.

وی درباره هک شدن ۱۲۰ سایت در روز ها‌ی اخیر عنوان کرد: برخی شرکت‌ها سایت‌هایی را ایجاد و پس از مدتی رها می‌کند، در واقع سایت‌هایی که هک شدن دارای سی ام اس مشترک بوده و از این طریق هک اتفاق افتد که این موضوع در حوزه فضای سایبری از ساده‌ترین کار‌هایی است که رخ می‌دهد.

رئیس پلیس فتای ناجا یادآور شد: از سال ۹۵ به بعد و بعد از ماجرای هک سایت مرکز آمار ایران، هشدار‌های لازم در خصوص حفره‌های امنیتی به شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی داده شده و این موارد امنیتی لحاظ شده است.
منبع: ایران

برچسب‌ها:

نظر شما