شناسهٔ خبر: 24297645 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون گردشگری خبر داد؛

ممانعت از اسکان نوروزی مردم در مدارس/ هتل نیم‌بها برای فرهنگیان

معاون گردشگری کشور گفت: در نوروز ۹۷ اسکان مردم به جز خانواده آموزش و پرورش در کلاس‌های درس انجام نخواهد شد و هتل های تهران به فرهنگیان ۵۰ درصد تخفیف می‌دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، محمد محب خدایی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در نشست خبری درباره برنامه‌های نوروز ۹۷ که پیش از ظهر روز ششم اسفندماه در سالن فجر سازمان میراث فرهنگی برگزار شد گفت: براساس دیدگاه قدیمی‌مردم ایران در ایام نوروز به سفر می‌روند اما برای ما ترغیب به سفر در مناطق کمتر شناخته شده در اولویت کاری قرار دارد.

وی افزود: امسال بحث نوروزگاه‌ها یک رویه اجرایی خاص به خود می‌گیرد؛ کارناوال شهرها، ایجاد استیج‌های مشترک با مجموعه مدیریت شهری که بتوانیم برنامه‌های واحدی داشته باشیم. مشارکت گرفتن همه ظرفیت‌های کشور برای آمادگی سفرهای نوروزی از برنامه‌های ما خواهد بود. ما فقط بسته را در اختیار مقاصد گردشگری قرار داده‌ایم و اجازه می‌دهیم جذب گردشگر و فضای رقابتی به وجود بیاید. ما سعی می‌کنیم بسترها را در اختیار شهرستان‌ها و استان‌ها قرار داده و با مشارکت جمعی، برنامه‌های مشترک و جذاب برای مسافران نوروزی داشته باشیم.

محب خدایی گفت: برگزاری رالی تور که بتواند هیجان سفر را ایجاد کند و بر سفر ایمن تأکید داشته باشد، از دیگر برنامه‌های ما خواهد بود. همچنین سعی می‌کنیم نوروز در کنار جشنواره اقوام ایرانی باشد تا بتواند با تنوع برنامه‌ای جاذبه بیشتری ایجاد کند.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی بیان کرد: در کشور ۷ منطقه گردشگری داریم. استان‌های اصفهان، شیراز، یزد، کرمان، خراسان رضوی جزو مقاصد شناخته شده هستند اما استان‌هایی مانند همدان و کردستان کمتر شناخته شده‌اند و باید برای آن‌ها برنامه‌های ویژه‌ای داشت. همدان امسال بحث گردشگری کودک و خانواده را محور برنامه‌های نوروزی خود قرار داده است. در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان نیز برنامه‌های خاصی تعریف شده است. ما در کشور پنج لکه داریم که جزو مناطق کمتر شناخته شده گردشگری هستند که باید برای آنها طوری برنامه‌ریزی کنیم که این استان‌ها نیز میزبان گردشگران نوروزی باشند.

وی افزود: هتلداران کشور اعلام آمادگی کردند که کمک بیشتری در حوزه تعریف تورهای ورودی کنند. برنامه ما این است که از ظرفیت خالی ایرلاین‌ها و هتل‌ها برای تعریف تورهای ارزان قیمت جهانی استفاده کنیم.

محب خدایی همچنین درباره نمایشگاه بین‌المللی گردشگری نیز تصریح کرد: اگرچه نوروز آغاز فصل جدید گردشگری است، اما نمایشگاه بین‌المللی گردشگری نیز آغازی بود که نشان دهد ظرفیت‌های ما در حوزه گردشگری چطور است. ما امسال شاهد بودیم که تعداد بازدیدکنندگان نمایشگاه تا سه برابر افزایش پیدا کرده و تنها بازدیدکنندگان آن در حوزه‌های تخصصی نبوده‌اند، بلکه مردم نیز آمده بودند.

وی گفت: دو سامانه خاص را در دست تهیه داریم که مردم بتوانند به حوزه‌های خدمات سفر دسترسی پیدا کنند یعنی اگر بحث اجاره اتاق هتل به وجود آمد مردم از یک پنجره واحد به آن دسترسی داشته باشند تا حداقل هزینه و حداکثر مطلوبیت را شاهد باشند. ما بحث نظارت آنلاین را نیز در دستور کار داریم تا فرد بتواند نظرات خودش را اعلام کند و از طریق این سامانه با مسئول مربوطه همزمان آن موضوع را مطرح کرده و به مسافر نتیجه را اعلام کند. حتی اگر مشکلی در حوزه قیمت نیز به وجود آمد، کارشناسان ما می‌توانند در لحظه به  مسئول مربوطه تماس گرفته و همزمان پاسخ آن را به مسافر بدهند.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی‌بر استفاده از ظرفیت اقامتی مدارس که در سالهای گذشته اعلام شد که دیگر مردم نمی‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند، اظهار داشت: همیشه چالش بر سر این بود که افرادی خارج از خانواده آموزش و پرورش در این مدارس اسکان داده می‌شدند. از آنجایی که وزارت آموزش و پرورش عضو این ستاد است، در جلسه‌ای با حضور آنها اعلام کردیم دیگر پذیرش خارج از خانواده آموزش و پرورش در مدارس انجام نشود؛ در غیر این صورت تخلفات انجام شده است، چون موضوع اسکان مردم در کلاس‌های درس، تهدیدی برای مراکز اقامتی و هتل‌ها بود. باید بتوانیم در آینده‌ای نزدیک برنامه‌ریزی برای آن داشته باشیم. در کنار این موضوع هتلداران تهران اعلام کردند که به خانواده فرهنگیان ۵۰ درصد تخفیف خواهند داد.

محب خدایی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر درباره «خانه مسافرها» نیز گفت: خانه مسافرها مجموعه‌های تازه ساختی بودند که نیاز به ساماندهی دارند. به خانه مسافرهایی که جدیدا ایجاد شود، مجوز داده نخواهد شد. باید سعی کنیم خانه مسافرهایی که از قبل بوده اند را ساماندهی کنیم. باید طوری برنامه ریزی کرد که خانه مسافرها تهدیدی برای هتل‌ها نباشند.

وی درباره تغییر برنامه جشن جهانی تبریز ۲۰۱۸ گفت: برای اینکه اعضای بیشتری در این برنامه شرکت داشته باشند، با همکاری وزارت امور خارجه قرار شد تا این برنامه از فروردین ماه به پنجم اردیبهشت ماه تغییر پیدا کند تا بتوانیم از حضور حداکثری شرکت کنندگان خارجی بهره مند شویم.

خدایی همچنین ادامه داد: ما قیمت هتل‌ها را با نظر جامعه هتلداران تقویمی‌اعلام خواهیم کرد؛ یعنی در برخی از ماه‌های سال اعلام می‌کنیم که با توجه به لو سیزن، باید هتلداران چه قیمتی ارائه کنند. پیگیر هستیم که این اتفاق در حوزه ایرلاین‌ها نیز بیفتد. برنامه ریزی‌ها به دلخواه خودمان نیست، بلکه بستگی به آمار دارد. در اردیبهشت ماه شیراز، اصفهان و تهران پر از گردشگر هستند. متخصصان نگاه می‌کنند که ببینند ظرفیت هتل‌هادر چه تاریخ‌هایی خالی است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی درباره «شهر گردشگر» نیز گفت: فرآیند شهر گردشگر به همه استان‌ها ابلاغ شده است. منظور از شهر گردشگر این است که همه چیز بر محور گردشگر باشد تا گردشگر با حداقل مشکلات در آن شهر مواجه باشد. حتی می‌توان این برنامه ریزی‌ها را در حوزه تنظیم پروازهای فرودگاهی انجام داد. بهترین زمان پرواز برای گردشگران ۱۰ صبح و ۱۷ عصر است ولی هنوز این اتفاق نیفتاده است. باید ایرلاین‌ها را مطابق با این ساعات هماهنگ کرد.

نظر شما