شناسهٔ خبر: 24296005 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

نویسنده مشهور عرب نوشت:

کشورهای عربی «سیلی» ترامپ را با پاداش به اسرائیل پاسخ دادند

اما یکی واکنش و پاسخ کشورهای عربی به این سیلی شامل امضای قرارداد گاز قرن توسط مصر با دولت اشغالگر به ارزش 15 میلیارد دلار به مدت ده سال بود.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم به آخرین تحولات مربوط به قدس اشغالی پرداخت و نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا کاملا بر حق بود زمانی که گفت خشم عربی و اسلامی درباره تصمیم اش در زمینه انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس اشغالی فقط چند روز ادامه پیدا می کند و به سرعت فروکش می کند و همه چیز به وضع طبیعی باز می گردد. حالا این خود ترامپ است که چند ماه بعد یک«سیلی» دیگر می زند که شامل تحریک وقیحانه تر است مبنی بر اعلام تسریع در این فرانید و افتتاح سفارت این کشور در قدس اشغالی در ماه می آینده در سالروز تشکیل دولت اشغالگر اسرائیل.

واکنش و پاسخ فلسطین شامل برگزاری نشست اضطراری شورای مرکزی است که «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین  در آن سخنرانی بیهوده ای کرد و مقرر شد که همه نوع هماهنگی امنیتی با اسرائیل متوقف شود و جنایتکاران جنگی اسرائیل در دادگاه جنایات بین المللی تحت پیگرد قرار گیرند اما اجرای این تصمیم کاملا برعکس شد زیرا نیروهای امنیتی فلسطین هماهنگی امنیتی با اسرائیل را متوقف نکرده بلکه آن را دو برابر کردند و نقش مهمی در دادن اطلاعات برای همتای اسرائیلی بازی کردند که نقش اصلی را در ترور شهید«احمد جرار» فرمانده عملیات قتل خاخام اسرائیل در شهرک یهودی نشین در نزدیکی شهر«نابلس»، ایفا کرد.

جنبش های «حماس» و «جهاد» تصمیم به شرکت نکردن در جلسات این شورا گرفتند که تصمیم به جایی بود و ناشی از خوانش درست موضع تشکیلات خودگردان فلسطین بود لیکن در عین حال تأثیرگذار نبود زیرا به همراه آن تصمیم های عملی بازدارنده اتخاذ نشد که بارزترین آنها توقف «دروغ پراکنی» است که عنوان بارز آن «آشتی» است و گسترش اعتراض های مردمی علیه تشکیلات خودگردان و اشغالگران با هم و آگاهی بخشی نسبت به خطرات آینده و پیش روی است.

اما یکی واکنش و پاسخ کشورهای عربی به این سیلی شامل امضای قرارداد گاز قرن توسط مصر با دولت اشغالگر به ارزش 15 میلیارد دلار به مدت ده سال بود؛ امری که باعث شدن بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از سر خوشحالی برقصد البته نه به دلیل بزرگی مبلغ بلکه به دلیل معناهای عادی سازی روابطی که این قرارداد دارد و نیز به دلیل اینکه دولت مصر ماموریت بازاریابی مازاد گاز دزدیده شده توسط اسرائیل به کشورهای عربی و اروپایی را به عهده گرفته است و این اوج گناه و زشتی است.

اردن نیز که گمان می رود خانواده هاشمی در آن قیمومیت دینی بر قدس اشغالی و نیز مقدسات مسیحی و اسلامی در آن را به عهده داشته باشد، شاهد آن بودیم که دولتش سفارت اسرائیل را بازگشایی کرد و فعالیت آن را به بهانه عذرخواهی اسرائیل به دلیل کشته شدن سه شهروند اردنی در آن و تعهد طرف اسرائیلی برای تحویل آنها به دادگاه برای محاکمه شان از سر گرفت ولی بعدا مشخص شد که عذرخواهی ای در کار نبوده است و اسرائیلی های قاتل همچنان آزاد هستند.

فرایند عادی سازی روابط میان کشورهای عربی با اسرائیل رو به فزونی است. از طرفی می بینیم که پارلمان تونس لایحه تجریم عادی سازی با دولت اشغالگر را رد می کند و از طرفی می بینیم که «افیخای ادرعی» سخنگوی ارتش رژیم اشغالگر بارها ظاهر می شود و عربها را تهدید می کند و از دیدگاه اسرائیل آن هم در تلویزیون الجزیره دفاع می کند اما آقای «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان سعودی تأکید می کند که ایران و نه اسرائیل خطرناک ترین دشمن است که ثبات منطقه و همه جهان را تهدید می کند...مثال در زمینه سست عنصری عربی زیاد است.

واکنش های تشکیلات خودگردان فلسطین به تصمیم انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس از همان روز نخست  شرم آور و زشت است و بزرگترین مسئولیت را در زمینه همه این اقدامات تحریک آمیز و تحقیرکننده بعدی را به عهده دارد و آخرین اقدام تحریک آمیز دادن پاداش بسیار گران قیمت به دولت اشغالگر با افتتاح ساختمان سفارت جدید آمریکا در سه ماه بعد یعنی در روز نکبت است.

محمود عباس چه کار می کند؟ و چگونه تشکیلات اش به این سیلی پاسخ می دهد؟به جز محکومیت های بیشتر و صدور بیانیه هایی که همه کلمات آنها را از بر کردیم..آیا تشکیلات را منحل می کند؟ بعید می دانیم. آیا انحلال نیروهای امنیتی فلسطین و توقف هماهنگی امنیتی را اعلام می کند؟ جرأت چنین کاری را ندارد...آیا جرقه انتفاضه مسلحانه سوم را می زند؟...اقدامی محال و غیرممکن توسط مردی است که همیشه به مذاکرات دل خوش کرده است...وی اکنون تبدیل به کسی شده است که نقش نماینده گردشگری است که عرب ها و مسلمانان را برای عادی سازی روابط و سفر به قدس اشغالی تشویق می کند.

زمانی که فلسطینی ها هیبت خود را بازیابند و هیبت قضیه خود را بازیابند و مقاومت علیه اشغالکران را بیشتر کنند و هزینه مادی و انسانی شان را بالا ببرند و مقاومت خود را برای رهایی از این تشکیلات و فکر آن که بر اساس تسلیم و سر فرود آوردن است، آغاز کنند آن وقت ترامپ و همپیمانان اسرائیلی اش به اشتباه خود پی می برند و از همه این سیاست های تحریک آمیز وقیحانه ابراز ندامت می کنند.

ما در بدترین زمانه عربی و تحقیرآمیز ترین و پست ترین آن به سر می بریم زمانه ای که زمانه از دست دادن اندلس در برابر آن هیچ است. ما که در زمانه مقاومت طلایی و مخالفت با شکست  سال 67 به سر بردیم هرگز تصور نمی کردیم که در این لحظه به سر ببریم... و خدا ما را بس است و او بهترین حامى است.

 

 

انتهای پیام

نظر شما