شناسهٔ خبر: 24294130 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

مواضع شرم‌آور عرب‌ها باعث گستاخی ترامپ در تسریع انتقال سفارت به قدس است

مواضع سست و شرم آور کشورهای عربی از تشکیلات خودگردان فلسطین گرفته تا مصر و تونس عامل گستاخی رئیس جمهور آمریکا و اقدام تحریک آمیز او مبنی بر تسریع انتقال سفارت کشورش به قدس اشغالی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه رای الیوم، عبد الباری عطوان سردبیر این روزنامه نوشت: مواضع سست و شرم آور کشورهای عربی از تشکیلات خودگردان فلسطین گرفته تا مصر و تونس مسئول گستاخی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و اقدام تحریک آمیزش  مبنی بر تسریع انتقال سفارت کشورش به قدس اشغالی است.

حق با ترامپ  بود که گفت عصبانیت عربی و اسلامی در قبال تصمیم او برای انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی فقط چند روز ادامه می یابد و سپس با سرعت کاهش یافته و روند امور به وضعیت طبیعی باز می گردد.

عجله ترامپ برای عملی کردن اقدام تحریک آمیز علیه فلسطین

او اکنون چند ماه پس از این تصمیم ضربه دیگری را و ارد کرده که تحریک آمیزتر و گستاخانه تر از قبل است و آن اعلام تسریع عملی کردن این تصمیم و افتتاح سفارت در ماه می آینده و همزمان با هفتادمین سالگرد  اشغال فلسطین از سوی اسرائیل است.

واکنش فلسطین شامل برگزاری نشست فوق العاده با حضور محمود عباس بود که در  آن از تصمیم خود برای توقف تمام اشکال هماهنگی امنیتی با اسرائیل و تعقیب و پیگیری تمام جنایتکاران جنگی اسرائیل در دادگاه کیفر بین المللی بود.

افزایش هماهنگی و همکاری امنیتی با اسرائیل

اما این  تصمیم ها کاملا معکوس به اجرا در آمد، به این معنی که نیروهای فلسطینی نه تنها هماهنگی امنیتی با اسرائیل را متوقف نکردند بلکه آن را دو چندان کردند و با ارائه اطلاعات به همتایان اسرائیلی که در ترور شهید احمد جرار فرمانده عملیات هلاکت یک خاخام اسرائیلی در نزدیکی شهرک اسرائیلی در نابلس نقش اساسی داشت،  با  اسرائیلی ها همکاری کرده و در این ترور نقش زیادی ایفا کردند.

مصر برای گاز سرقتی اسرائیل بازاریابی می کند

اما واکنش عربی به این اقدام ترامپ شامل  اقدام مصر در امضای قرارداد گازی معروف به قرارداد قرن با رژیم اشغالگر به ارزش 15 میلیارد دلار و به مدت ده سال بود تا جایی که بنیامین نتانیاهو نخست و زیر رژیم اسرائیل از شادی و خرسندی پایکوبی می کند و دلیل آن نه فقط مبلغ بالای قرارداد و مفهوم حاصل از آن یعنی عادی سازی روابط با اسرائیل بلکه این است که مصر ماموریت بازاریابی مازاد گاز سرقتی به کشورهای عربی و اروپایی را برعهده گرفته است که این اوج گناه است.

از سرگیری فعالیت سفارت اسرائیل در اردن

در این میان اردن که خاندان هاشمی مسئولیت حفظ قدس اشغالی و مقدسات مذهبی و اسلامی آن را بر عهده دارند، به افتتاح مجدد سفارت اسرائیل و از سرگیری فعالیت آن اقدام کرد به این بهانه  که اسرائیل از کشته شدن سه شهروند اردنی عذرخواهی کرده است، حال آنکه بعدا مشخص شد هیچ عذرخواهی در کار نبوده و قاتلان اسرائیلی همچنان آزاد هستند.

سیر صعودی عادی سازی روابط عرب ها با اسرائیل

با این توضیحات باید گفت روند عادی سازی روابط بین کشورهای عربی و اسرائیل همچنان سیر صعودی دارد از جمله اینکه پارلمان تونس با جرم دانستن عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر مخالفت کرد و یا اینکه اویخای ادرعی سخنگوی ارتش اسرائیل بیش از یک بار در تلویزیون الجزیره حضور یافته و عرب ها را تهدید کرده و از دیدگاههای اسرائیل حمایت می کند و عادل الجبیر وزیر خا رجه عربستان سعودی نیز تاکید دارد که ایران و نه اسرائیل دشمن  اول و خطرناک منطقه و سراسر جهان است.

البته در خصوص این مواضع  حقارت بار عرب ها مثال های زیادی است...

محمود عباس چه خواهد کرد؟

در این شرایط باید پرسید محمود عباس چه خواهد کرد و چه واکنشی به این ضربه آمریکایی نشان خواهد داد؟ آیا چیزی بیش از محکومیت و صدور بیانیه ها در کار است؟ آیا تشکیلات خودگردان برچیده خواهد شد؟ آیا نیروهای امنیتی فلسطینی را منحل کرده و از توقف هماهنگی امنیتی با اسرائیل خبر خواهد داد؟

به نظر نمی رسد چنین شود و جرأت چنین اقدامی را داشته باشد.

سوال  دیگر اینکه آیا آتش انتفاضه مسلحانه دوم را شعله ور خواهد کرد؟

در پاسخ باید گفت این اقدام از مردی که همواره به گفت وگو دل بسته است، بعید به نظر می رسد؛ کسی که نقش نماینده گردشگری را برای تشویق عرب ها و مسلمانان به عادی سازی روابط و سفر به قدس اشغالی  ایفا می کند.

عطوان در پایان تاکید کرد، هنگامی که عرب ها شکوه و عظمت خود و قضیه فلسطین را بازیابند و مقاومت در برابر اشغالگران را شدت بخشیده و هزینه مالی و جانی آن را بالا ببرند و مقاومت خود را از تشکیلات خودگردان فلسطین و تفکرات سازش کارانه و تسلیم شدن رها سازند، ترامپ و متحدان اسرائیلی اش متوجه اشتباه خود شده و از تمام سیاست های تحریک آمیز خود پشیمان خواهند شد.

اکنون در سیاه ترین روزهای عربی و حقارت بارترین دوران آن به سر می بریم  و کسانی که شاهد دوران طلایی مقاومت و مخالفت با شکست 1967 بودند تصور چنین روزهایی را نمی کردند.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما