شناسهٔ خبر: 24294015 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

«عباس آخوندی» راس مشکلات وزارت راه

بختیار نماینده مردم گلپایگان در مجلس شورای اسلامی، بر این عقیده است که وزارت راه و شهرسازی تاکنون نتوانسته است عملکرد خوبی داشته باشد و همه این مسائل به دلیل ضعف مدیریتی است و در رأس آن‌ها آخوندی وزیر راه و شهرسازی است.

صاحب‌خبر -
بختیار نماینده مردم گلپایگان در مجلس شورای اسلامی، بر این عقیده است که وزارت راه و شهرسازی تاکنون نتوانسته است عملکرد خوبی داشته باشد و همه این مسائل به دلیل ضعف مدیریتی است و در رأس آن‌ها آخوندی وزیر راه و شهرسازی است.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در آستانه آزمون استیضاح تازه ای قرار گرفته است؛ آزمونی که بعید به نظر می رسد که این بار سر بلند از آن خارج شود. ناتوانی در کاهش تلفات ریلی و جاده ای که حالا هوایی هم به آن اضافه شده است به ویژه پس از سقوط هواپیمای ATR و سو مدیریت در سایر بخش ها سبب شده است که تا دامنه انتقادات نسبت به عملکرد وزیر راه و شهرسازی در مجلس گسترده تر شود، خصوصا پس از ابلاغیه جدید در ارتباط با سازمان نظام مهندسی.

چند وقت پیش، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی طی ابلاغیه که در 4 بند تهیه و تنظیم‌شده بود را به سازمان نظام‌مهندسی ارائه کرد. در این ابلاغیه صراحتاً حضور مهندسینی که در یک شغل خصوصی مشغول به کار هستند را در مشاغل دولتی ممنوع کرد.

آخوندی دربند یک این ابلاغیه آورده است که: «در جهت ارتقای سلامت اداری، رعایت اخلاق حرفه‌ای و حفظ حقوق شهروندی به استناد ماده 123 آیین‌نامه اجرایی قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان مصوب سال 1375 و نظر به بند 5 ماده 2 مکرر آیین‌نامه مذکور اصلاحی سال 1394 که مقرر می‌دارد «کلیه اشخاص در ارائه خدمات مهندسی ساختمان باید از تکفل هم‌زمان اموری که زمینه و موجبات نمایندگی یا قبول منافع متعارض را فراهم می‌آورد اجتناب نمایند»، کلیه دارندگان پروانه اشتغال به کار در هر رشته اعم از اصلی یا مرتبط و در هر پایه که هم‌زمان تحت هر عنوان در دستگاه‌ها و نهادهای نامبرده در جدول پیوست این دستورالعمل مطابق قانون مدیریت خدمات کشوری هرگونه رابطه استخدامی دارند و یا محل خدمت آنان در این دستگاه‌هاست تا زمانی که رابطه استخدامی آنان پابرجاست نباید از پروانه اشتغال به کار در هیچ‌یک از صلاحیت‌های مندرج در ظهر پروانه خود و امتیازهای ناشی از آن استفاده کنند.»

بنابراین جدای از این ابلاغیه که انتقادات بسیاری از سوی نظام‌مهندسی و کارشناسان متوجه آن شد، بحث مدیریتی آخوندی در رأس این وزارتخانه عظیم و طویل و البته حساس و مهم است. انتقادات به عملکرد آخوندی از همان دوران ریاست جمهوری یازدهم وجود داشته است اما روحانی برخلاف تمامی انتقادات به آخوندی اعتماد کرد و او را بار دیگر به‌عنوان وزیر راه و شهرسازی انتخاب کرد.

علی بختیار نماینده مردم گلپایگان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با رویداد۲۴، با اشاره به جزئیات ابلاغیه وزارت راه و شهرسازی به سازمان نظام‌مهندسی، گفت: نظر آقای وزیر این بود که این موضوع باهدف‌های موردنظر تعارض منافع را ایجاد می‌کند به همین دلیل مصوبه‌ای در این خصوص صادرشده که این مصوبه با ماده 32 قانون نظام‌مهندسی دربند «دال» تعارض دارد. ازآنجایی‌که در آن مصوبه شرایط و ضوابط را به‌طورکلی تعیین کرده است، لذا طبق مصوبه موردنظر مهندسینی که در دستگاه‌‌های دولتی حضور دارند نمی‌توانند در نظام‌مهندسی چه در حوزه اجرا، طراحی، نظارت و غیره ورود پیدا کنند.

بختیار در این خصوص ادامه داد: نکته بعدی این است که این ضوابط و مقررات را برای همه شرکت‌های دولتی وضع نکرده‌اند. به‌طور مثال در حوزه وزارت نفت، شرکت ملی گاز منع شده‌ اما شرکت‌های ملی نفت، شرکت‌ ملی صنایع پتروشیمی و شرکت پالایش پخش از این اقدام منع نشده‌اند. به‌عنوان‌مثال در وزارت نیرو هم وضعیت به همین منوال است برخی از شرکت‌ها منع شده‌اند و برخی دیگر نه. این موضوع ابهامات بسیاری را در بردارد. به‌طور مثال یک پزشکی که در نظام پزشکی حضور دارد اگر در بیمارستان دولتی کار کند، باید از همه فعالیت‌های که خارج از بیمارستان دولتی می‌خواهد انجام دهد، منع شود؟ به نظر می‌رسد در هیچ حرفه‌ای نمی‌توان افراد را از انجام فعالیت‌های تخصصی منع کرد. فعالیت حرفه‌ای یک مهندس این است که کار مهندسی انجام دهد، ولو اینکه در یک دستگاه دولتی هم کار کند.

نماینده کمیسیون حقوقی و قضایی با اشاره به عملکرد وزارت راه و شهرسازی و در رأس آن آقای آخوندی، گفت: وزارت راه و شهرسازی یک وزارتخانه‌ای است که تقریباً اکثر طرح‌های تملک دارایی، عمرانی، درمانی، توسعه‌ای، حوزه‌های زمینی، هوایی، ریلی و سایر موضوعات مختلف و متنوعی که در این وزارتخانه وجود دارد و برای هرکدام از آن‌ها هم از دید توسعه‌ای و بهره‌برداری مسائل و مشکلاتی وجود دارد.

علی بختیار ادامه داد: همان‌طور که می‌دانید با برفی که چند وقت گذشته آمد، سیستم ریلی، هوایی، جاده‌ای ما متوقف شدند و بسیاری از مردم در جاده‌ها گرفتار برف شدند، سقوط هواپیمای تهران – یاسوج و در حوزه مسکن هم شرایط ما به‌گونه‌ای است که با رکود شدید در بخش مسکن مواجه شدیم و این موضوع به شکلی بود که هر 3 الی 4 سال مسکن در رکود می‌رفت و از رکود خارج می‌شد، اکنون اما همچنان شاهد رکود در بخش مسکن هستیم و از آن خارج نشده‌‌ایم. به نظر می‌رسد تا زمانی که بخش مسکن راه نیافتد، اقتصاد کشور به آن تحرک و شتابی که مدنظر دارد، نخواهد رسید.

نماینده مردم گلپایگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید در سایر بخش‌های وزارت مسکن مانند سازمان نظام‌مهندسی، ثبات در مدیریت و تصمیم‌گیری وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: مشکلاتی که اخیراً در خصوص برف و حواشی آن ایجاد شد، همه و همه نشان‌دهنده این است که ضعف مدیریتی کلان وجود دارد؛ زیرا ما راهدارهایمان همگی افراد زحمت‌کش و برخی از آن‌ها که در حوزه ما در اصفهان هستند، باوجوداینکه چند ماه است که حقوق خود را دریافت نکرده‌ اما کار را متوقف نکرده‌اند. ما مشکل را از مدیران رده بالایی و در رأس آن‌ها شخص وزیر می‌دانیم. بسیاری از مدیران وزیر با جدیت تمام‌کارها را دنبال می‌کنند اما ما بازهم مشکل را متوجه مدیران رده بالایی این وزارتخانه می‌دانیم.

این نماینده با اشاره به بحث استیضاح عباس آخوندی در صحن علنی مجلس و حواشی مطرح‌شده پیرامون لابی‌های که از سوی وزارتخانه برای کنسل شدن استیضاح وجود دارد، گفت: واقعیت این است که در برخی از موارد، استیضاح‌ها، یا یک‌جایی متوقف می‌شود یا برخی از نمایندگان امضاء‌های خود را پس می‌گیرند. استیضاح وزیر راه و شهرسازی، در این دوره اتفاقاً یک‌بار هم در مجلس مطرح شد اما استیضاح رأی نیاورد. در دفعه گذشته که این استیضاح رأی نیاورد، وزیر آمد و توضیحاتی را ارائه کرد به‌نوعی نمایندگان اقناع شدند و به استیضاح رأی ندادند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی، ادامه داد: باید به این نکته اشاره‌کنم که بسیاری از تصمیم‌های که در مجلس گرفته می‌شود، سیاسی هستند و شاید در برخی از موارد عملکرد‌ها تحت شعاع مسائل سیاسی ‌و جناحی قرار می‌گیرد. اینکه بگوییم برخی از نمایندگان با وزیر کنار می‌آیند، بحث بسیار سختی است. حوزه انتخابیه بسیاری از نمایندگان به راه، جاده، ریل و بعضاً فرودگاه وابسته است و برخی از نمایندگان نگران این موضوع هستند که اگر وزیر را استیضاح کنند، طرح‌های توسعه‌ای آن‌ها دچار توقف شود و سایر نگرانی‌هایی ازاین‌دست که باعث می‌شود جنبه تعاملی و تسامحی میان نمایندگان و وزارت خانه صورت بگیرد.

بختیار در ادامه یادآور شد: ما در مجموعه وزارت راه و شهرسازی متأسفانه شاهد ضعف‌های بسیاری هستیم، به‌طور مثال در بحث فرودگاه‌ها ما شاهد پیشرفت فرودگاه‌های سایر کشورهای اطراف هستیم درحالی‌که فرودگاه‌های ما م

نظر شما