شناسهٔ خبر: 24292670 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت راه و شهرسازی | لینک خبر

نقش منابع انسانی در پیشبرد اهداف کلان وزارتخانه

علی اخلاقی*: وزارت راه و شهرسازی مسئولیتی خطیر و زیربنایی را درکشور عهده دار است و عملاً سیاست گذار و مجری تصمیمات مهم و استراتژیک خود نیز می باشد. بطوریکه زیربنای حرکت، ارتباط، تامین معاش و زندگی را درکشور برنامه ریزی و اجرا می نماید.

صاحب‌خبر -

راه های مواصلاتی هوایی، زمینی، ریلی و دریایی و نگاه ویژه به شهرهای جدید و بازآفرینی بافت های فرسوده شهری و ... از جمله ماموریتهای استراتژیک و تاثیرگذار این وزارتخانه در حکمرانی دولت می باشد. همانطور که انجام تمام اهداف و وظایف سازمانها توسط کارکنان آن مجموعه صورت می پذیرد، این وزارتخانه نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. سرمایه گذاری در جذب، تامین، آموزش و پرورش استعدادهای کارکنان این وزارتخانه و سازمانهای تابعه، نقش بسزایی در پیشبرد اهداف کلان مجموعه را در پی خواهد داشت. مدیریت منابع انسانی، از میان وظایف مختلف مدیریتی، مسئولیت کلیه فعالیت‌ها و خط مشی‌های مربوط به کارکنان سازمانها را عهده می باشد که در نهایت اهداف سازمانی توسط کارکنان محقق می شود.

درحقیقت واحدهای مدیریت منابع انسانی کمک می کنند تا سازمانها، در بازه زمانی بلند مدت و با کمترین هزینه، حداکثر کارایی را از کارکنان برای حرکت در راستای اهداف استراتژیک سازمان، کسب نمایند.

در دورانی که مکتب مدیریت علمی یا Scientific Management‌ رایج بود، تیلور و همفکران او که با زمینه دانش مهندسی وارد حوزه‌ مدیریت شده بودند، در پی بهبود کارایی و افزایش راندمان بودند. زمینه سازی برای جذب کارکنان متخصص، آموزش کارکنان فعلی، ارزیابی عملکرد دوره ای کارکنان و به طور خلاصه ایجاد محیطی سالم، پویا و کارا، از جمله وظایف ذاتی مدیران منابع انسانی می باشد که نگاه ویژه مسئولین ارشد وزارتخانه متبوع را می طلبد.

متاسفانه نگاه کلی به مدیریت منابع انسانی، عموماً  نقشی کمرنگ و ستادی، در سطح صدور احکام و حضور و غیاب کارکنان را به خود اختصاص می دهد. اما شاید با تغییر نگرش و پی بردن به اهمیت این واحد مدیریتی، خروجی مورد انتظار سازمانها نیز تحقق یابد.

مدیریت منابع انسانی یا  Human resources managementفرایند کار کردن با افراد است، به طوری که این افراد به توانمندی کاملی جهت اجرای منویات سازمانی دست یابند. در واقع مدیریت منابع انسانی وظیفه استفاده از نیروی انسانی در جهت اهداف سازمانی را دارد و به دنبال یافتن چگونگی استفاده صحیح و مدیریت افراد در سازمان‌ها، با تمرکز بر سیاست‌های سازمانی و سیستم‌ها می‌باشد.

درنظر داشته باشیم تمامی قوانین، دستورالعمل‌ها، بخش نامه ها، فرایندها و مکانیزم‌های جذب و تعدیل نیروی انسانی، ارزیابی و اعطای پاداش به کارکنان و هر آنچه که تحت لوای مدیریت منابع انسانی مطرح می‌شود، به صورت نانوشته، مفروضات بالا را در خود مستتر دارد.

از جمله وظایف اساسی مدیریت منابع انسانی، اجرای موارد زیر می باشد:

شناخت و مدیریت فرهنگ سازمانی

تدوین شاخص های عملکردی و عملیاتی مرتبط با منابع انسانی

برنامه ریزی برای ارزیابی کارکنان و حصول اطمینان از استقرار نظام ارزیابی عملکرد

استقرار و توسعه سیستم اطلاعات مدیریت منابع انسانی

آموزش کارکنان و تلاش برای ارتقای دانش و مهارت آنان

مدیریت فرایند جذب و تعدیل نیروی انسانی

ایجاد حس امنیت شغلی برای کارکنان شایسته و توانمند

بهبود کیفیت زندگی کاری کارکنان

همسوسازی کارکنان با سازمان و فرهنگ سازمانی

شاید اگر خواسته شود نقش بسزای منابع انسانی در پیشبرد اهداف کلان وزارتخانه را مدنظر قرار داد، استفاده از مدیران متخصص و با دانش این حوزه، از جمله اولویت های اولیه تغییرات سیستماتیک باشد که زمینه ساز نگاهی نو به فرایندها، ساختارها و تغییر الگوها در پویایی و کارایی سیستم ها و شایسته سالاری و جانشین پروری در حوزه منابع انسانی را  منتج خواهد شد. بی شک سرمایه گذاری و نگاهی نو به این حوزه، بروندادی باورپذیر در ترسیم اهداف آرمانی را ترسیم می نماید.

*مدیرکل منابع انسانی، پشتیبانی و رفاه شرکت مادرتحصصی عمران شهرهای جدید

نظر شما