شناسهٔ خبر: 24292518 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

پاسداشت ۲۸ سال خدمت صادقانه؛

در فراق عالمی که «ولایت مداری» را به خوبی فهمیده بود

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین مهاجریان مقدم در طول ۲۸ سال خدمت در سنگر نماز جمعه شهرستان طبس، خدمات ارزنده ای به نظام و مردم داشت و اکنون جای خالی اش به خوبی احساس می شود ...

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، چه خالصانه خدمت کرد و چه خاشعانه به دیار باقی شتافت. رفتنش نه یک خانواده، بلکه یک شهر را به ماتم برد. از تمام شهر برای تشییع جنازه اش آمدند. همه آمدند برای مردی که سال ها در محراب، نماز جمعه را اقامه کرد و اکنون دار فانی را وداع گفت.

همه آمدند تا به پاس خدماتش، او را تا سرای ابدیت یاری کنند. آمدند تا با اشک، شریک خانواده داغدارش باشند. تابوت بر دوش مردم همچون موجی بر دریا به جلو رفت و سیل اشک های خرد و کلان نیز روانه شد. یکی گل به دست آمده و دیگری نیز اسپند به دست، برای شادی روحش صلوات ختم می کرد. از حضور گسترده روحانیت نیز هویداست که این مرد بزرگ، الگویی زیبا برای جامعه مخاطب بوده است.

آری، آمدند تا در آخرین لحظه های دیدار، از اولین خاطره ها با او سخن بگویند و وی را برای شتافتن به زندگی جاودانه بدرقه کنند. اما کاش یادمان نرود فردایی نه چندان دور نوبت به ما خواهد رسید کاش مانند این یار دیرینه انقلاب، به گونه ای زندگی سپری کنیم تا دعای خیر صدها نفر بدرقه آخرین گام هایمان در دنیا باشد.

مردم داری مثال زدنی

حجت الاسلام غلامحسین نوفرستی در گفت وگو با خبرنگار حوزه با تسلیت رحلت حجت الاسلام والمسلمین مهاجریان مقدم اظهار کرد: ایشان در همه مسائل معنوی محور بودند و همان چیزی که ما در اسلام داریم یعنی امام وحدت و محور انسجام باشد و خدا را شکر با توجه به پیشینه علمی این بزرگوار و یکی از شاخصه های اصلی ایشان وحدت ومردم داری و انسجام است؛ و شاخصه دوم ایشان همان ولایت مداری ایشان استکه به واسطه همراهی امام در دوران انقاب و در این موقعیت از نظام با همراهی ولی فقیه در دل همه مردم نفوذی را داشت که جای تحسین دارد.

وی با بیان اینکه از سال های دور  با ایشان آشنا بودم اما در سال 84 آشنایی ما به نحوی بهتر و خصوصا در بخش پیگیری هایی که در زمینه ائمه جمعه به دستور حجت الاسلام  و المسلمین عبادی داشتیم من با این بزرگوار بیشتر آشنا شدم و اینکه امام جمعه هر شهر به عنوان محور آن شهر محسوب می شود، وظیفه خود می دانستیم که به خدمت ایشان برسیم و اولین بار هم سال 84 بوده و بعد از آن هم همزمان که به طبس می رفتم به محضر ایشان می رسیدم.

حجت الاسلام نوفرستی اظهار کرد: روشن است که امام جمعه در استان باید هر جمعه در استان خطبه هایی را بیان کند و امام جمعه توسط امضای شخص رهبری معلوم می شوند.

وی ولایتمداری و تلاش برای اینکه مردم بصیرت داشته باشند را در کار ایشان نمایانگر دانست و افزود: در سخنرانی های ایشان به ما نشان داده شده است همراهی ایشان با مجموعه سپاه و بسیج که در اکثر جاها و جلساتی که سپاه برای بصیرت افزایی بسیجیان برگزار می کرد معمولا محور ایشان بودند و یکی از افتخارات ایشان این بود که علاوه بر امام جمعه عنوان سرمربی حلقه های صالحین را برعهده داشتند.

 قائم مقام ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مردم افتخار آفریدند و من هم که به عنوان نماینده حجت الاسلام عبادی به آنجا رفته بودم گفت: واقعا در مسیر تشییع ایشان معلوم بود که در دل مردم جای داشتند و قطعا در جلساتی که بعد از این هم برگزار خواهد شد حضور گرم مردم موجب شادی روح این مرحوم و تسلی بازمانگانش خواهد شد.

یادی از یار انقلاب

حجت الاسلام نوفرستی گفت: مردم معمولا از مسئولین در امر قدردانی از این گونه افراد جلوترند و افرادی که اهل قلم هستند باید این اطلاعات را جمع آوری کنند و بالاخره وقتی یک خادم و یک شخصیت علمی و مذهبی از پیششان می رود همانطور که در حیاطشان این عالم و حکیم را مورد تحسین قرار داده و از او پیروی می کردند انتظار می رود پس از فوت این بزرگوار یاد و خاطرش در دل این مردم باقی بماند.

وی با بیان اینکه یکی از رسات های پیامبر و ائمه روشنگری و تبیین حق بود گفت: در عصر غیبت هم افراد معنوی این رسالت را برعهده دارند و درخصوص این عالم بزرگوار روحیه ی استکبارستیزی ایشان و تبیین گفتمان حضرت امام و دوری از فرهنگ غرب و فساد و آلودگی در رفتار ایشان نماینگر بوده است و من آنچه در بیانات این شخص می بینم در حد توانشان سعی  کرده از این مسیر خارج نشود.

قائم مقام ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به ساخت مدرسه ای در مشهد همزمان با تبلیغ گفت: در همه دوران انقلاب ضمن اینکه جسارت خود را دنبال کرده اند  یکی از مهم ترین کارها تأسیس مدرسه حجت است که شکل گیری آن توط ایشان صورت گرفته است.

حجت الاسلام نوفرستی گفت: حتی من یک نمونه ای از کارهای ایشان را دنبال میکردم که این مرحوم گفته بودند هر طلبه ای که به مناطق دور افتاده طبس و یا روستاهای اطرافش برای تبلیغ برود، علاوه بر اینکه کمک هایی از طرف حوزه های علمیه دریافت می کنند من هم کمکی به آنها در این نقش خواهم داشت تا ماندگار شوند.

وی افزود: واقعا حضور مردم بسیار پررنگ و وصف نشدنی بود و تا انسان بر دل حکومت نکند نمی تواند چنین توفیقی را داشته باشد و حضور این چنین را شاهد باشد.

خدمتی از جنس دین

حجت الاسلام عباس محمدزمانی نیز با اشاره به رحلت حجت الاسلام والمسلمین مهاجریان مقدم  اظهار کرد: ایشان دارای شخصیتی انقلابی و ولایت مدار بودند باتوجه به اینکه ایشان درحوزه علمیه بزرگ شدند و سال های زیادی از عمرشان را در آنجا سپری کردند به خیلی از مسائل اهمیت زیادی می دادند که انجام اوامر شرعی از جمله این امور بود.

وی با بیان اینکه من از سال 1379 وارد حوزه ی علمیه ی طبس شدم، افزود: مرحوم مهاجریان قدم در آن زمان استاد حوزه ی علمیه بودند.

مدیر حوزه علمیه ی طبس افزود: بیشتر خدمت ها و کارهایی که ایشان انجام می دادند عام المنفعه بود و برای مردم زحمت ها می کشیدند و می توان گفت به نوعی تمام هم و غم ایشان کمک رسانی به مردم به خصوص محرومین و مستضعفان و همچنین خانواده ی شهیدان بود.

حجت الاسلام زمانی با بیان اینکه مرحوم مهاجریان مقدم خدمات زیادی به طبس و سایر نقاط کشور داشته است، تصریح کرد: بازسازی حوزه علمیه طبس و حوزه علمیه ی حضرت حجت در مشهد ازجمله اقدامات ایشان بود.

وی در ادامه افزود: پس از تخریب حوزه ی علمیه در سال 1357ایشان تمام تلاش خود را برای بازسازی این حوزه کردند تا هرچه سریع تر آماده استفاده شود و بالاخره در سال1363 به بهره برداری رسید و در همان زمان کارهای زیادی در بخش حوزه بردران و خواهران داشته است .

بیان صریح مواضع با رویکرد وحدت گرایانه

مدیر حوزه علمیه طبس با اشاره به اینکه مرحوم مهاجریان مقدم در هر کجا که از دستش بر می آمد خیلی صریح مواضع خود را  بیان می کرد، گفت: ایشان حتی از مسئولین هم می خواستند تا صریح موضع خود را معلوم کنند.

حجت الاسلام زمانی افزود: کسی که زمان زیادی از عمر خود را صرف کمک رسانی و یا خدمت رسانی به یک محل داشته قطعا طبیعی است که به گردن افراد آن محل یا آن مکان از کوچک گرفته تا بزرگ حق دارد.

وی با اشاره به اینکه مرحوم مهاجریان مقدم یک ویژگی بارز داشتند گفت: ایشان در تمام اوقات خود سعی داشتند مردم را به سمت وحدت و همدلی سوق دهند و وحدت بین مردم هم یکی از دغدغه های ایشان بود از این رو می طلبد که کسانی که ایشان را می شناسند تدفین ایشان شرکت داشته باشد .

مدیرحوزه علمیه طبس خاطر نشان کرد: این مرحوم علاقه زیادی داشت که فاطمیه دوم را به سلامتی بگذراند و این اتفاق هم افتاد و خداوند انشاالله روح ایشان را باحضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) محشور بگرداند.

۲۸ سال خدمت صادقانه

حجت الاسلام حسن محمدیان در گفت وگو با خبرنگار حوزه درمورد رحلت حجت الاسلام مهاجریان مقدم اظهار کرد: حجت الاسلام والمسلمین مهاجریان مقدم شخصیتی همه جانبه ازنظر سیاسی و پیرو انقلاب و ولی فقیه و تابع محض امام و رهبری در طول این 27 سالی که امام جمعه بودند.

وی با بیان اینکه از زمان بچگی و طلبگی مرحوم مهاجریان مقدم را می شناسم و باهم در یک روستا بزرگ شدیم افزود: من 27سال است که مسئول دفتر ایشان هستم و خدمت های زیادی از ایشان را برای دیگران دیده ام .

مسئول دفتر امام جمعه طبس در ادامه بیان داشت: با اینکه 75 سال از عمرمبارک مرحوم مهاجریان مقدم گذشته بود ایشان بارها در خطبه های خود آمادگی خود را برای این که هرجایی که دارای مشکل است و کاری از دست ایشان برمی آید و می تواند کمکی به جامعه اسلامی باشد اعلام می کرد.

محمدیان در ادامه افزود: همین یک ماه پیش مرحوم مهاجریان مقدم به تهران رفته و دیدارهایی با طبسی های مقیم تهران و جلسات متعددی داشته و در آنجا موسسه خیره ای و انجمن های سادات را تشکیل دادند.

وی افزود : این مرحوم در دوران جنگ هم فعالیت هایی درخشانی داشته و بارها به جبهه رفته است و در آن زمان چون خدمات به گونه ای بود که تمام تجهیزات را جمع آوری و آنگاه برای رزمندگان می فرستادند این مرحوم هم بارها برای پشتیبانی از رزمندگان به جبهه می رفتند.

خدمتی که ماندگار شد

مسئول دفتر امام جمعه طبس با بیان اینکه مرحوم مهاجریان مقدم درطول همه جلسات و سخنرانی های خود فقط بحث امام و رهبری و اسلام را داشتند، افزود: این علاقه ایشان به ولایت و رهبری به گونه ای بود که ازاولین جلسه ای که می رفتند تا پایان زمان کاری خود به امر پیروی از امام و رهبری می پرداختند.

حجت الاسلام محمدیان با اشاره به اینکه مرحوم مهاجریان مقدم از روز اول که به طبس آمدند سرپرست حوزه علمیه ی برادران و هم حوزه علمیه خواهران شدند افزود: حوزه علمیه ی خواهران را ایشان خود تاسیس کرده و الان خوشبختانه به حدی موق است که نزدیک 80 طلبه خواهر در این حوزه علمیه داریم.

وی افزود: ما هرگز نباید یاد و خاطره این گونه افراد را از ذهن خود ببریم بلکه حتی زندگی نامه اینگونه افراد باید تهیه شود تا جوانان و آیندگان ما بتوانند ازآنان الگو بگیرند .

انتهای پیام/

نظر شما