شناسهٔ خبر: 24292315 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

مدیر ایمنی، بهداشت، محیط‌زیست و انرژی ایمیدرو خبر داد:

سامانه جیغ، دغدغه تندرستی و باقی قضایا...

صاحب‌خبر -

گروه معدن: مدیر ایمنی، بهداشت، محیط‌زیست و انرژی ایمیدرو خبر داد: همه واحدهای تابع این سازمان در حوزه اچ‌اس‌ای ممیزی شدند.

 به گزارش صمت به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، امیر ولدخانی در حاشیه هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست، انرژی‌های تجدیدپذیر، بهره‌وری و صرفه‌جویی انرژی ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: امسال، ایرادهای محیط‌زیستی را علاوه بر مشکلات بهداشت و ایمنی شناسایی کردیم و این موضوع به واحدها ابلاغ شده و از آنها درخواست کردیم گزارش اقدامات کنترلی و بهبودی را به ما دهند، همچنین آنها را نظارت و اقدامات را در سیستم نظارتی پوینتر ثبت می‌کنیم. وی ادامه داد: انتظار داریم مدیران ارشد شرکت‌ها، مجتمع‌ها و طرح‌های تابع، این موارد را پیگیری کرده و به سرانجام برسانند تا آنچه در حوزه محیط‌زیست، مطلوب ما و قانون‌گذار است محقق شود. تلاش کرده‌ایم این موارد را در نمایشگاه امسال ارائه کنیم و نشان دهیم که دوستدار محیط‌زیست بوده‌ایم و علاوه بر مسائل اقتصادی و اجتماعی، به دنبال توسعه پایدار و حفظ محیط‌زیست نیز هستیم.مدیر ایمنی، بهداشت، محیط‌زیست و انرژی ایمیدرو گفت: تصور مردم و حتی برخی متخصصان محیط‌زیست از معدن و صنایع معدنی این است که این بخش، مخرب محیط‌زیست است و قابلیت کنترل ندارد، اما ایمیدرو و واحدهای تابع با اقداماتی که در سال‌های گذشته انجام دادند، ثابت کردند می‌توان هم حامی محیط‌زیست بود و هم ملاحظات زیست‌محیطی را برای به حداقل رساندن آسیب‌های زیست‌محیطی رعایت کرد. وی ادامه داد: برای نمونه، مجتمع‌هایی مانند سرب و روی مهدی‌آباد، سنگان، آلومینای ایران و... با اقداماتی همچون ایجاد آبشخور، نگهبانی از محیط، کنترل رفت و آمدها، تهیه علوفه، کار گذاشتن دوربین‌های تله‌ای و...، امنیت منطقه را بالا برده‌اند تا زیستگاه حیات وحش در کنار معدن حفظ شود. ولدخانی با بیان اینکه دکتر کرباسیان بر انجام همه هزینه‌های زیست‌محیطی تاکید دارد و این وظیفه ما است که پیگیری کنیم، تصریح کرد: امسال در واحدهای تابع، ۷ سامانه پایش آنلاین نصب شده که در لحظه، میزان آلایندگی را نشان می‌دهند و می‌توان آن را با مقدار مجاز مقایسه کرد. بر اساس این دسترسی، سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌تواند به طور لحظه‌ای، آن را رصد کند و مطمئن شود ما استانداردها را رعایت می‌کنیم. وی ادامه داد: ۲ تصفیه‌خانه بهداشتی در مجتمع فروکروم سبزوار و سرب و روی انگوران ایجاد شده و در حال استفاده است.تصفیه‌ خانه‌های سنگان و فلات مرکزی در حال ساخت بوده و تصفیه‌خانه زرشوران نیز در حال بهینه‌سازی تا حد مجاز است. البته بیشتر واحدها از سال‌های گذشته دارای تصفیه‌خانه هستند.


تعاملات مناسب با اداره‌های محیط‌زیست
مدیر ایمنی، بهداشت، محیط‌زیست و انرژی ایمیدرو به اقدامات انجام شده در بخش کنترل آلاینده‌ها اشاره کرد و گفت: با کنترل‌های انجام شده در حوزه گرد و غبار، سروصدا، ایجاد محدودیت برای انفجار و...، کمک می‌کنیم محیط‌زیست بیشتر حفظ شود. ضمن اینکه تعامل مناسبی با اداره‌های حفاظت محیط‌زیست استان‌ها داریم و همه امور کارشناسی مطرح شده را پیگیری می‌کنیم. وی افزود: برای شبکه‌های کنترل گرد و غبار و سامانه کنترل گازها هزینه‌های زیادی اختصاص داده شده و دستگاه‌های متعددی نصب و راه‌اندازی شده یا در حال نصب و راه‌اندازی است. همچنین، پروژه‌های زیادی تعریف شده که در حال انجام است. برای نمونه، اکنون روی شبکه مربوط به گرد و غبار سنگان کار می‌کنیم و به زودی با انتخاب پیمانکار، تجهیزات نصب خواهد شد تا خروجی سنگ‌شکن‌ها به حد مجاز برسد. در این زمینه در فلات مرکزی و جلال‌آباد اقدامات مطلوبی انجام شده است. ولدخانی با بیان اینکه برای حفاظت گونه‌های زیست‌محیطی، در حال راه‌اندازی سیستم جیغ در واحدهای مختلف هستیم، گفت: این سیستم ۲ سال پیش در مجتمع سنگان راه‌اندازی شد. کاربرد این سیستم به گونه‌ای است که صدای ایجاد شده، وحوش را از منطقه دور می‌کند و آنها را شرطی می‌کند تا در زمان انفجار، منطقه را ترک کنند و آسیب نبینند. وی ادامه داد: دوربین‌های تله‌ای از اقدامات دیگری است که در سنگان خریداری شده و برای واحدهای دیگر نیز خریداری می‌شود. خوشبختانه نتیجه رصد دوربین‌های تله‌ای ما نشان می‌دهد زندگی مسالمت‌آمیزی ایجاد شده و گونه‌های مختلف وحوش آنجا در حمایت معادن به راحتی زندگی می‌کنند و حفاظت شده هستند. در این نمایشگاه عکس‌های به‌دست آمده از دوربین‌ها ارائه می‌شود. حتی به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، در معادنی مانند مهدی‌آباد، تعداد حیوانات وحشی نسبت به گذشته افزایش زیادی یافته است.


نظارت بر پیمانکار
مدیر ایمنی، بهداشت، محیط‌زیست و انرژی ایمیدرو گفت: در جاهایی که راهبری معادن را به پیمانکار واگذار کرده‌ایم، تلاش شده با اقدامات نظارتی، این اطمینان حاصل شود که همه ملاحظات زیست‌محیطی رعایت می‌شود. وی افزود: شرکت‌ها و مجتمع‌های تابع علاوه بر بودجه‌های اختصاصی برای محیط زیست، بر اساس قانون معادن، بخشی از حق بهره‌برداری معادن را در محیط‌زیست استفاده می‌کنند.

نظر شما