شناسهٔ خبر: 24292285 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

«قصه‌های خوب براي بچه‌های خوب» همچنان تجدید چاپ می‌شود

مجموعه هشت جلدی «قصه‌های خوب براي بچه‌های خوب» يادگاری از زنده‌یاد مهدی آذريزدی همچنان از پرتيراژترين كتاب‌های‌ تالیفی در حوزه کودک و نوجوان است.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مجموعه هشت جلدی «قصه‌های خوب براي بچه‌های خوب» يادگاری از زنده‌یاد مهدی آذريزدی است که هر ساله به خاطر استقبال كودكان و نوجوانان و حتی بسياري از بزرگسالان كه نوجوانی خود را با آن سپري كرده‌اند و با آن خاطرات شیرینی دارند، جزو پرتيراژترين كتاب‌های انتشارات اميركبير است.
 
براین اساس «قصه‌های برگزيده از كليله و دمنه» چاپ هفتاد و يكم، «قصه‌های برگزيده از سندبادنامه و قابوسنامه» چاپ شصت و نهم، «قصه‌های برگزيده از مثنوی مولوی» و «قصه‌های برگزيده از مرزبان‌نامه» چاپ شصت و هفتم، «قصه‌های برگزيده از قرآن» چاپ شصت و پنجم، «قصه‌های برگزيده از آثار شيخ عطار» و «قصه‌های برگزيده از گلستان و ملستان» چاپ شصتم و «قصه‌های چهارده معصوم عليهم السلام» به چاپ پنجاه و سوم رسیده‌اند.
 
استقبال از این مجموعه به‌گونه‌ای بود که سومین رتبه در پرفروش‌ترین آثار تالیفی کودک و نوجوان در طرح پاییزه کتاب 1396 را نیز کسب کرد و به ترتیب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب: قصه‌های برگزیده از آثار شیخ عطار» با 192 نسخه، «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب: قصه‌های برگزیده از گلستان و ملستان» با 192 نسخه، «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب: قصه‌های برگزیده از مرزبان‌نامه» با 178 نسخه، «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب: قصه‌های برگزیده از مثنوی مولوی» با 175نسخه، «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب: قصه‌های برگزیده از قصه‌های قرآن» با 166نسخه، «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب: قصه‌های برگزیده از سندبادنامه و قابوسنامه» با 158 نسخه، «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب: قصه‌های برگزیده از کلیله و دمنه» با 155 نسخه، «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب: قصه‌های چهارده معصوم (ع)» با 155 نسخه جزء پرفروش‌ترین آثار بودند.
 
مهدی آذر یزدی این آثار را با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با متون کهن و از میان برداشتن فاصله زبانی میان متون کلاسیک و نسل جدید بازنویسی کرد. او نخستین نویسنده‌ای است که در ایران به فکر نوشتن داستان برای کودکان و نوجوانان افتاد. به همین دلیل است که عنوان «پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران» را به او داده‌اند. آذریزدی برای این مجموعه در سال ۱۳۴۲ (۱۹۶۷ میلادی) برنده جایزه یونسکو شد و در سال ۱۳۴۵ جایزه سلطنتی کتاب سال را از آن خود کرد. برخی از کتاب‌های این مجموعه از سوی شورای کتاب کودک به عنوان کتاب برگزیده سال پذیرفته شده‌اند. این اثر به زبان اسپانیایی، ارمنی، چینی و روسی ترجمه شده است. این مجموعه تاکنون بیش از 60 بار تجدید چاپ شده است.
 
 

مهدی آذریزدی نویسنده معروف داستان‌های کودکان در سال ۱۳۰۱ در خرمشاه حومه یزد متولد شد و در ۱۳۲۲ به تهران آمد. تحصیلات او بیشتر در حوزه‌های علمی و دینی قدیم انجام شده و قبل از آنکه به کار نگارش داستان‌های کودکان بپردازد، به مشاغل گوناگون از جمله عکاسی و کتاب‌فروشی اشتغال داشته است. وی از سال ۱۳۳۶ با توجه به زمینه و مطالعات وسیع قبلی‌اش شروع به نوشتن داستان‌های گوناگون برای کودکان کرد.

نظر شما