شناسهٔ خبر: 24292252 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کشف ۸۴ درصدی جرائم سایبری

فرمانده نیروی انتظامی: امسال کشفیات جرائم سایبری با تلاش پلیس فتا از مجموع پرونده‌های تشکیل شده به 84 درصد رسیده است.

صاحب‌خبر -
کشف ۸۴ درصدی جرائم سایبریبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، سردار حسین اشتری فرمانده ناجا در حاشیه همایش سراسری فرماندهان پلیس فتای استان ها با بیان اینکه جرائم اینترنتی 44 درصد در مقایسه با دوره مشابه پارسال افزایش یافته است ، اظهار داشت: این همایش برای بررسی عملکرد پلیس فتا برگزار شده و مهم‌ترین اهداف همایش بررسی اولویت‌های پلیس در سال آینده است.
فرمانده ناجا با بیان اینکه در سال جاری ۷ آزمایشگاه مجهز در استان‌ها به صورت ویدیو کنفرانس افتتاح شد، افزود: این ازمایشگاه ها در استان های خراسان شمالی، خراسان جنوبی، یزد، اردبیل، چهارمحال بختیاری و کهگیلویر و بویراحمد و تهران بزرگ افتتاح شد.
وی خاطرنشان کرد : امیدواریم با تزریق تجهیزات و امکانات بتوانیم پاسخی سریع و پیشگیرانه در برابر جرایم داشته باشیم.
اشتری با بیان اینکه در حال حاضر در ۱۴۰ نقطه از کشور پلیس فتا حضور دارد، اظهار کرد : امیدواریم بتوانیم در سال اینده این مراکز را ۳۰ درصد افزایش دهیم.
فرمانده ناجا گفت : عمده جرایم گزارش شده به پلیس فتا در حوزه مالی، کلاهبرداری و رجوع به حساب و برداشت غیرمجاز است.
سردر اشتری افزود: قطعا فضای مجازی بر تهدیدات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تاثیر گذار است و خوشبختانه پلیس فتا با اقدامات انجام شده تا حدودی پیش بینی و پیشگیری لازم را داشته است.
فرمانده ناجا خاطرنشان کرد: از مسئولین می‌خواهیم فضای مجازی را در حوزه‌های مختلف مدیریت کنند و با هوشمندی و توانمندی بالا به ساماندهی آن بپردازند.
وی در خصوص ارتباط بین موسسات مالی و بانک‌ها با پلیس فتا گفت: این ارتباط ایده ال ما نیست اما امیدوارم با تعامل بتوانیم اقدامات خوبی انجام دهیم.
سردار اشتری درباره ارزهای دیجیتال و بیت‌کوین گفت: موضع ما و موضع مسئولین در این خصوص یکی است و سعی می‌کنیم با تجهیزات اشرافیت پلیس را بالا ببریم و پیشگیری های لازم را در این زمینه لحاظ کنیم.
 
لزوم الصاق پیوست‌های نظارتی بر فعالیت‌های مجازی به ویژه کسب و کار‌های اینترنتی
فرمانده ناجا بر ضرورت الصاق پیوست‌های نظارتی بر فعالیت‌های مجازی به ویژه کسب و کار‌های اینترنتی تأکید کرد.
سردار "حسین اشتری" در نشست سالانه روسای پلیس فتا و معاونان حوزه مرکزی، با تسلیت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب، دفاع مقدس، مدافعان حریم و حرم و شهیدان عرصه نظم و امنیت به ویژه شهدای حادثه اخیر در خیابان پاسداران، اظهار داشت: لازم می‌دانم از دست اندرکاران برگزاری این نشست به ویژه سردار "هادیانفر" رئیس پلیس فتا تقدیر و تشکر کنم، ان شاء الله این نشست تخصصی باعث پیشرفت و ارتقاء توانمندی‌های علمی، فنی و تخصصی پلیس در حوزه سایبری باشد و اثرات مثبت آن را در جامعه شاهد باشیم.
وی با اشاره به اهمیت فضای مجازی از نگاه مقام معظم رهبری، افزود: مقام معظم رهبری اهمیت فضای مجازی را به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی می‌دانند و تأکید دارند در این عرصه با تمام توان، ظرفیت و دانش اقدام شود.
فرمانده نیروی انتظامی ادامه داد: شاهد رشد روزافزون شبکه‌های اجتماعی و استفاده از این فضا‌ها هستیم، باید تهدیدات این حوزه را تبیین کنیم و در عین حال از فرصت‌های آن نیز بهره‌مند شویم. پلیس فتا با وجود سن جوان، اقدامات خوبی انجام داده و امید است با تقویت این پلیس، شاهد جایگاه بالاتر آن باشیم.

عالی‌ترین مقام انتظامی کشور با بیان اینکه میزان جرایم در حوزه فضای مجازی در مقایسه با سال گذشته رشد ۴۴ درصدی داشته است، افزود: با اشراف اطلاعاتی پلیس فتا، میزان کشفیات در این حوزه افزایش ۸۴ درصدی دارد و باید گفت: با وجود افزایش جرایم، کشفیات رشد داشته است.
سردار اشتری با بیان اینکه جرایم این حوزه روز به روز پیچیده‌تر می‌شود، گفت: متناسب با این پیچیدگی‌ها باید ظرفیت و اقدامات پیشدستانه را نیز ارتقاء دهیم.
وی با اشاره به فعالیت پلیس فتا در ۱۴۰ نقطه از کشور، بیان کرد: توسعه و ارتقاء این پلیس در پیگیری جرایم در کوتاه‌ترین زمان بسیار موثر است، باید تلاش کنیم با روزآمدی، تزریق تجهیزات جدید و اشراف اطلاعاتی در این حوزه به نتایج موثری برسیم.

فرمانده نیروی انتظامی تأکید کرد: اگر در هر کجای کشور در حوزه سایبری و مجازی، جرمی رخ دهد و مردم مطالبه‌ای در این حوزه داشتند، پلیس فتا باید در اسرع وقت و کمترین زمان ممکن پاسخگو باشد.

وی با بیان اینکه تقویت پلیس فتا به ویژه در حوزه آزمایشگاهی و تجهیزاتی به جد در دستور کار است، خاطرنشان کرد: دانش و تخصص نیرو‌های انسانی این حوزه باید به روز باشد.
عالی‌ترین مقام انتظامی کشور در ادامه بر لزوم معرفی ظرفیت‌های پلیس فتای جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین الملل تأکید کرد و گفت: ارتباطات و تعاملات بین المللی با کشور‌های دوست می‌تواند در دریافت تجربیات مفید بسیار موثر و کارگشا باشد، در جریان این تعاملات باید دانش و تخصص متخصصان ایرانی را به دنیا معرفی کنیم.

وی تأکید کرد: تلاش جهادگونه و مضاعف توأم با هوشمندی، دانش و تخصص مداری، راهگشای پیشرفت و ترقی است؛ امروز نیروی انتظامی یک نقش بی بدیل در حوزه انتظامی و امنیتی کشور دارد که این مهم نتیجه حرفه گرایی، هوشمندی و دانش بنیانی پلیس است.

سردار اشتری، نیروی انسانی را سرمایه بی بدیل هر سازمانی معرفی و بیان کرد: هر چند نمی‌توان نقش تجهیزات را در پیشبرد مأموریت‌ها انکار کرد، اما باید گفت: نیروی انسانی متعهد و متخصص از هر چیزی برای هر سازمانی اولی‌تر است.
وی، بر رویکرد همراه و همیارسازی اقشار مختلف مردم با پلیس تأکید کرد و گفت: بررسی و نظرسنجی‌ها بیانگر افزایش اعتماد مردم به پلیس است، باید این مهم را قدر بدانیم و از ظرفیت‌های مردمی برای تحقق اهداف و توسعه امنیت و نظم در کشور بهره‌مند شویم.

فرمانده ناجا بر لزوم الصاق پیوست‌های کنترلی، نظارتی و انتظامی بر فعالیت‌های مجازی به ویژه کسب و کار‌های اینترنتی تأکید و بیان کرد: باید مجموعه‌های تحقیقاتی – علمی، درحوزه فضای مجازی، رویکرد پژوهشی را دنبال و به کمک ارائه اقدامات پیشدستانه در این حوزه بیایند.
وی در ادامه با اشاره به ناآرامی‌های اخیر در کشور مطرح کرد: پلیس با اقتدار توأم با خویشتنداری عمل کرد و به خوبی توانست صحنه را مدیریت کند که این توفیق را مرهون عنایت خداوند و پیروی از تدابیر داهیانه مقام معظم رهبری هستیم. تلاش می‌کنیم سرباز خوبی برای مقام معظم رهبری و مردم باشیم و در این مسیر تا پای جان پیش می‌رویم.
با حضور سردار "حسین اشتری" فرمانده ناجا، سردار "سیدکمال هادیانفر" رئیس پلیس فتای ناجا و جمعی از مسئولان ارشد، هفت آزمایشگاه ادله دیجیتال به صورت ویدئو کنفرانس راه اندازی و همچنین از خانواده شهدا و جانبازان نیز تقدیر شد.
روسای پلیس فتا در برخی از استان‌ها و معاونان مرکزی دارای رتبه برتر با اهداء لوح معرفی و تقدیر شدند.

 

نظر شما