شناسهٔ خبر: 24291960 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس سازمان پزشکی قانونی:

دبیرخانه نشست منطقه ای روسای پزشکی قانونی فعال شد

رئیس سازمان پزشکی قانونی گفت: با وجود تفاوت در قوانین کیفری و مدنی کشورها دستیابی به وحدت رویه در پزشکی قانونی سخت است اما تقریب دیدگاه ها و استفاده از تجارت ممکن است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر احمد شجاعی در مراسم افتتاحیه نشست منطقه ای روسای پزشکی قانونی گفت: منطقه ما از مناطق پرحادثه جهان به شمار می آید، درصد بسیاری از حوادث طبیعی مانند زلزله، سیل، طوفان و ... جهان در این منطقه اتفاق می افتد که به این موارد باید جنگ ها، انواع حوادث تروریستی و خشونت های مختلف را نیز اضافه کرد که گستره جغرافیایی وسیعی از میانمار در جنوب شرق آسیا گرفته تا سوریه، لبنان و فلسطین اشغالی در آن سوی آسیا و صحرای سینا و شمال آفریقا را در بر گرفته که متاسفانه با روندی افزایشی همراه بوده و تلفات انسانی زیادی به همراه دارد.

رئیس سازمان پزشکی قانونی گفت: همچنین بخش هایی از این منطقه در مسیر مهاجرت های غیرقانونی و قاچاق انسان نیز قرار دارد که متاسفانه در مواردی با حوادث جمعی و تلفات انسانی بالایی همراه است.

شجاعی تصریح کرد: این حوادث حوادثی است که پزشکی قانونی به عنوان تشکیلاتی تعیین کننده، خدمتگزار و پرکار کاملا با آنها درگیر بوده و نقشی مهم و تاثیرگذار در آنها بر عهده دارد. اگرچه در ابتدای بسیاری از حوادثی که اتفاق می افتد گروه های امدادی در محل حضور یافته و به فعالیت های  امدادی می پردازند اما این پزشکی قانونی است که تا ماه ها و بلکه سال ها درگیر امر شناسایی و تشخیص هویت درگذشتگان، بررسی میزان صدمات انسانی، بررسی علل فوت و ... می باشد. اقداماتی که نه تنها به لحاظ حقوقی، فردی و انسانی و بلکه به لحاظ مدیریت بخشی از تبعات روانی ناشی از حادثه بسیار مهم و در خور توجه است.

وی ادامه داد: این در حالی است که برخی حوادث به مرزهای جغرافیایی کشور محدود نشده و افرادی از ملیت های مختلف را درگیر می کند که نمونه این نوع حوادث را می توان در حادثه تروریستی حله عراق که با تلفاتی از چهار کشور همراه بود، دید یا حادثه سه سال پیش منا در عربستان که با تلفات انسانی بالاتر و از ملیت های مختلف از کشورهای اسلامی همراه بود و در این حادثه هم مانند همه حوادث مشابه، این پزشکی قانونی عربستان بود که تا ماه ها درگیر حادثه بود. اگرچه عملکرد خوب و همکاری پزشکی قانونی عربستان در این حادثه قابل تقدیر بود اما به نظر می رسد حوادثی از این دست که با گستردگی قابل توجهی همراه است وجود مجموعه ای فراملیتی است که با پتانسیل مناسب علمی و عملیاتی بتواند در صورت درخواست کشور درگیر مداخله کرده و در راستای ارائه سریع و دقیق خدمات پزشکی قانونی با پزشکان قانونی کشور حادثه دیده همکاری کند.

شجاعی در پایان گفت: همه ما می دانیم با وجود تفاوت در قوانین کیفری و مدنی کشورها و با علم بر وجود تنوع در نحوه مدیریت پزشکی قانونی در هر کشور، دستیابی به وحدت رویه، امری صعب یا ناممکن است اما آنچه ممکن است تقریب دیدگاه ها و استفاده از تجارت است و در نهایت ما دور هم جمع شده ایم تا به شما بگوییم که ما قصد داریم دبیرخانه این نشست را فعال کنیم. ارتباطات را بیشتر کنیم، از یکدیگر کمک بیشتری بخواهیم و به یکدیگر یاری بیشتری بدهیم.

نظر شما