شناسهٔ خبر: 24291760 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نظارت الکترونیکی مزارع تولید بذری گندم و جو در لرستان

نمایندگی لرستان

مسئول واحد استانی موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال لرستان از نظارت الکترونیکی مزارع تولید بذری گندم و جو در استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

دکتر اسفندیار حسنی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: با هماهنگی به‌عمل‌آمده با موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال کشور، نظارت مزارع بذر گندم و جو در استان طی سال زراعی جاری با نرم‌افزار و سامانه الکترونیک انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: در جلسه‌ای با حضور  احمد مهرابی کارشناس فناوری اطلاعات موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال کشور و همچنین کارشناسان ناظر و فنی شرکت‌ها، نظارت الکترونیک مزارع غلات استان آغاز شد.

حسنی‌مقدم تصریح کرد: در سامانه طراحی‌شده توسط موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال تصاویر لحظه‌به‌لحظه از مزارع توسط کارشناسان به سرور مرکزی مخابره شده و اطلاعات دقیق درباره روندهای مختلف مزارع در مراحل سطح سبز گلدهی و تائید نهایی در دسترس قرار می‌گیرد.

مسئول واحد استانی موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال لرستان گفت: استان با سطح زیر کشتی در حدود 250 هزار هکتار (گندم آبی 55 هزار هکتار و گندم دیم 195 هزار هکتار) طی سال زراعی 96- 97 از جایگاه مناسبی در تولید گندم کشور برخوردار است. بر این اساس موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال با اهداف حفاظت از منافع ملی، ساماندهی امر کنترل و گواهی بذر و نهال و کنترل و نظارت بر امور بذر و نهال کشور گامی بلند در افزایش عملکرد و سلامت تولید بذر و نهال برداشته است.

وی، تولید بذر را یکی از حساس‌ترین مسائل در بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: بذر اولین و مهم‌ترین نهاده مصرفی تولید محصولات زراعی برای کشاورزی پایدار است؛ بذر اصلاح‌شده و سازگار با شرایط محیطی می‌تواند راه‌حلی برای توسعه پایدار باشد.

حسنی مقدم ادامه داد: با توجه به سطح زیر کشت گندم نیاز به این بذر در استان حدود 46 هزار تن برآورد شده که از این میزان 12 هزار تن مربوط به ارقام گندم آبی و 34 هزار تن مربوط به رقم‌های دیم است.

این مسئول خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی به‌عمل‌آمده در سال زراعی جاری قرار است حدود 25 هزار تن انواع بذر اصلاح‌شده (14 هزار تن انواع بذر گندم دیم و 11 هزار تن بذر گندم آبی) در سطحی معادل 10500 هکتار از مزارع طرف قرارداد گندم استان و توسط 11 شرکت بخش خصوصی با نظارت الکترونیک توسط واحد استانی موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال استان مستقر در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی تهیه و در اختیار کشاورزان قرار گیرد.
انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما