شناسهٔ خبر: 24291735 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

استفاده از روش نوین آبیاری تحت فشار نوار تیپ دراستان یزد

افزایش تولید و صرفه جویی سه برابری در مصرف آب از مزایای استفاده از روش نوین آبیاری تحت فشار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، خشکسالي هاي چند سال گذشته و کاهش سطح آبهاي زيرزميني و به دنبال آن کاهش منابع آبي استان باعث شده تا کشاورزان استان و مسئولان اين بخش توجه به تغيير الگوهاي کشت از پر آبخواه به کم آبخواه و همچنين تغيير روش هاي آبياري از روش هاي سنتي چون غرقابي به روش هاي آبياري تحت فشار را در دستور کار خود قرار دهند.

استفاده از روش آبياري تحت فشار با استفاده از نوار تيپ يکي از اين شيوه هاي نوين آبياري است که به تازگي در استان يزد اجرايي شده  است.

به گفته معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي استان يزد تا کنون حدود 350هکتار از اراضي زراعي استان از جمله مزارع کلزا، گندم، جو و صيفي جات و مزارع محصولات جاليزي استان به اين روش آبياري مجهز شده است.

کاشاني با اشاره به برنامه وزارت جهاد کشاورزي براي توسعه روش هاي آبياري تحت فشار در کشور گفت: هم اکنون به ازاي هر هکتار سطح زير کشت ده ميليون تومان تسهيلات بلاعوض به کشاورزان براي استفاده از اين روش آبياري پرداخت مي شود.

آقاي صفي از جمله کشاورزان جوان يزدي است که توانسته اين روش آبياري را در سه هکتار از اراضي کشاورزي خود اجرايي کند.

او با ابراز رضايت از اجراي اين روش آبياري مي گويد با بهره گيري از اين روش توانسته علاوه بر بهره وري در توليد با همان ميزان آب سطح زير کشت خود را تا دو نيم برابر افزايش دهیم.

مدير جهاد کشاورزي شهرستان يزد هم مي گويد هم اکنون اين روش آبياري تحت فشار در سطح سه هکتار از اراضي سبزي و صيفي استان اين شهرستان اجرا شده است.

فتوحي افزايش بازدهي آبياري از 45درصد فعلي تا 90درصد و افزايش توليد و صرفه جويي سه برابري در مصرف آب را از جمله مزيت هاي استفاده از روش آبياري نوار تيپ در مقايسه با روش هاي سنتي آبياري عنوان کرد و گفت: قراره طي دو سال آينده بخش مهمي از اراضي زراعي اين شهرستان به اين روش آبياري تجهيز شود.

سجادي پور رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان يزد با اشاره به وجود 38هزار هکتار اراضي زراعي کشاورزي در استان گفت اين روش آبياري مي تواند در بخش مهمي از اين اراضي زراعي اجرايي شود و تلاش خواهيم کرد تا پايان برنامه ششم توسعه افزون بر 5هزار هکتار از اراضي زراعي کشاورزي را به روش آبياري تحت فشار نوار تيپ تجهيز کنيم.

mp4
<div id="video-display-embed-code_1936783" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2041423/1936783?width=400&height=300"></script></div>
 
 
 
 
 
 

نظر شما