شناسهٔ خبر: 24290498 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

رئیس اورژانس اجتماعی کشور در گفت وگو با «ایران»اعلام کرد:

شناسایی آسیب های اجتماعی با 300 پایگاه اورژانس

درحالی که منابع رسمی خبر از افزایش آسیب‌های اجتماعی در کشور می‌دهند، هنوز تعداد زیادی از پایگاه‌های اورژانس اجتماعی در خیلی از شهرستان‌های کشور شیفت شبانه روزی فعال ندارند.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /  به‌ گفته «رضا جعفری سدهی» رئیس اورژانس اجتماعی، این پایگاه ‌ها با محدودیت‌های شدید مالی مواجهند و این مسأله موجب شده  این سازمان به جای اعزام ون‌های ویژه به محل حادثه از خودروهای سواری پژو و سمند استفاده می‌کند.

به‌ گزارش «ایران» هم‌اکنون 300 پایگاه اورژانس اجتماعی در کشور وجود دارد که با مداخلات روانی و اجتماعی به شناسایی آسیب‌های اجتماعی می‌پردازد. جعفری درباره فعالیت‌های این مراکز به «ایران» می‌گوید:«آزار و اذیت جنسی چهارمین رتبه را در تماس‌های اورژانس اجتماعی دارد به طوری که 16 هزار مورد کودک‌آزاری به اورژانس اجتماعی در شش ماهه نخست امسال گزارش شده است که 51 درصد مربوط به پسران و 49 درصد به دختران اختصاص دارد. همچنین این پایگاه در سال 95 و در شش ماهه اول امسال توانسته از حدود 9 هزار خودکشی به‌طور مؤثر جلوگیری کند.»
جعفری می‌افزاید: بر اساس هماهنگی با مخابرات تماس‌های اورژانس‌های اجتماعی شهرستان‌ها در شب به مراکز استان منتقل می‌شوند. البته تنها به این اقدام اکتفا نشده است. به طوری که در هر شبانه روز راننده و کارشناسی مشخص می‌شود تا پس از اطلاع از خانه خود به محل مورد نظر اعزام شود. علت این کار آن است که در برخی  شهرستان‌ها ما تماس‌های زیادی را از شهروندان نداریم و این اقدام برای صرفه جویی در هزینه و نیرو است.
او با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه دولت در زمینه تأسیس 150 اورژانس اجتماعی، تاکنون 100 مرکز ایجاد شده است، می‌گوید: تأسیس مابقی مراکز به خاطر مشکلات مالی هنوز به سرانجام نرسیده است. حدود 100 میلیارد تومان قرار بود در این زمینه به سازمان بهزیستی پرداخت شود که هنوز بخش زیادی از آن از سوی سازمان برنامه و بودجه پرداخت نشده است.
جعفری می‌افزاید: هم‌اکنون مراکز سطح دوم و سطح اول اورژانس‌های اجتماعی که در مراکز استان‌ها قرار دارند به طور شبانه روزی فعالیت می‌کنند اما به خاطر کمبود نیروی انسانی ساعت کاری مراکز سطح سوم که در شهرستان‌ها قرار دارند تنها به شیفت صبح و عصر محدود می‌شود.
رئیس اورژانس اجتماعی کشور بیان می‌کند: مراکز سطح یک در مرکز استان‌ها قرار دارند و در پیرامون آنها مراکز بازپروری و خانه سلامت که ویژه زنان خیابانی، دختران فراری و کودکان کار قرار دارند. مراکز سطح دو به‌طور 24 ساعته فعال  و دارای مراکز مداخله در بحران هستند. جعفری با اشاره به اینکه 300 مرکز اورژانس اجتماعی در کشور فعال است، می‌گوید: به علت کمبود بودجه از خودروهای استیجاری پژو و سمند برای امداد‌رسانی استفاده می‌کنیم. این خودروها مناسب امداد‌رسانی و فعالیت‌های اورژانس اجتماعی نیستند و شرایط مشاوره و مصاحبه اولیه با مددجویان را ندارند.
او با تأکید بر لزوم افزایش نیروی انسانی در اورژانس‌های اجتماعی می‌گوید: به علت کمبود نیروی انسانی در این زمینه مراکزی را در هر استان مشخص کرده‌ایم تا مسائل شهرستان‌های اطراف را هم پیگیری  کنند.
رئیس اورژانس اجتماعی کشور ادامه می‌دهد: بیشترین آمار‌ها و تماس‌ها به اورژانس اجتماعی مربوط به غفلت‌های آموزشی و درمانی است. به طور مثال اغلب مردم تماس می‌گیرند و می‌گویند در محله‌شان کودکی وجود دارد که نمی‌تواند به مدرسه برود یا شناسنامه ندارد. ضرب و شتم و کتک کاری، توهین و تمسخر از موضوعات دیگری است که مردم در تماس هایشان با اورژانس مطرح می‌کنند.
جعفری می‌افزاید: حتی مکاتباتی با وزارت بهداشت و نیروی انتظامی داشته‌ایم تا اگر مورد خودکشی‌ای در هر منطقه از کشور صورت گرفت به ما اطلاع دهند. به دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام کردیم تا شماره تماس و آدرس کسانی را که از خودکشی جان سالم به در می‌برند  اعلام کنند تا به آنها خدمات مشاوره‌ای ارائه کنیم.
او با اشاره به تأیید ضعف اورژانس اجتماعی در تبلیغات محیطی می‌گوید: تصمیم گرفته‌ایم برنامه‌های ویژه تلویزیونی در این خصوص تهیه کنیم و آمادگی لازم در خصوص ساخت برنامه‌های تلویزیونی را به کارگردان‌ها اعلام کرده‌ایم. هر چند وقت یکبار نیز مددکارهای اورژانس را به مهد کودک‌ها و مدارس می‌فرستیم تا آموزش‌های لازم را ارائه کنند.
خدمات‌رسانی اورژانس اجتماعی ارتقا می‌یابد
معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده نیز دیروز در بازدید از اورژانس اجتماعی ارومیه گفت: مشکلات مربوط به اورژانس اجتماعی بررسی و احصا شده است و برای رفع آن در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام می‌شود.
او با اشاره به نگاه ویژه دولت دوازدهم نسبت به‌ کاهش آسیب‌های اجتماعی، گفت: دولت معتقد به تقویت و افزایش توان خدمات‌رسانی اورژانس اجتماعی است و در این مسیر از هیچ کمکی دریغ نمی‌کند.
محمد مهدی شهریاری، استاندار آذربایجان غربی نیز در این بازدید به‌ غیرفعال بودن شیفت شبانه اورژانس اجتماعی اشاره کرد و گفت: طبق گزارش مدیرکل بهزیستی استان 24 ساعته شدن این ‌اورژانس نیازمند افزایش نیروی انسانی و اختصاص اعتبارات لازم است که باید بسرعت پیگیری شود.

نظر شما