شناسهٔ خبر: 24290471 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

گازرسانی به شهرستان سراوان وعده ای که عملی نشده است؛

گاز بیخ گوش و کپسول روی دوش

سراوان- باوجود اینکه بسیاری از شهرهای کشور از نعمت گاز برخوردارند اما گاز رسانی به شهرستانهای  سراوان، سیب و سوران و مهرستان یکی از وعده های مسئولان بوده که تاکنون عملی نشده است.

صاحب‌خبر -

قدس آنلاین-گروه استانها-حسین سپاهی: باوجود اینکه گاز یکی از نیازهای اساسی و زیربنایی در هر شهر و روستا محسوب می‌شود. اما مردم شهرستانهای  سراوان ، سیب و سوران و مهرستان هنوز از نعمت گاز طبیعی برخوردار نبوده و از مشکلات بسیاری رنج می‌برند و برای تهیه سیلندر گاز نیز با سختی‌های فراوانی روبه‌رو هستند و از صف‌های طولانی توزیع کپسول و هزینه‌های سنگین تأمین سوخت به ستوه آمده‌اند.

باوجود اینکه مردم شهرستان سراوان سال‌هاست درخواست گازرسانی را از مسئولان داشته‌اند اما هیچ اقدامی برای گازکشی به این شهرصورت نگرفته است.

شهرستان سراوان از قلم افتاده

رئیسی یکی از شهروندان سراوانی اظهار داشت: دغدغه مردم سراوان گاز است، وعلت چیست که  شهرستان سراوان از قلم افتاده است .

 وی با بیان اینکه مردم این شهرستان هنوز هم برای گرمای منازل خود از کپسول گاز و نفت استفاده می‌کنند افزود: چون در فصل زمستان هوای این شهرستان سرد است نفت کفاف نمی‌دهد و حتی برخی مواقع نفت به همه مردم نمی‌رسد و مجبوریم سیلندر گاز خریداری کنیم.
گازرسانی گامی مهم برای توسعه و پیشرفت شهرستان سراوان است.
رئیسی عنوان کرد: مردم شهرستان سراوان در فصل زمستان سوخت خانگی(نفت و سیلندر گاز) خود را به سختی و با حضور در صف ها طولانی تهیه می کنند.

این شهروند سراوانی معتقد است مردم این شهرستان سیلندرهای گاز خانگی خود را از نمایندگی های گاز تهیه می کنند و در صورت اجبار از مغازه ها و افرادی که این کپسول ها را بصورت آزاد بفروش می رسانند، به قیمتی گزاف و با مشقت تهیه می کنند.

رئیسی افزود : باتوجه به خطرناک بودن سیلندرهای گاز  در شهرستان سراوان بارها شاهد ترکیدن سیلندر گاز بوده ایم که جان  شهروندانمان به خطرافتاده است.  

این شهروند سراوانی معتقد است که بجز ایرانشهر به دیگر شهرستانهای جنوبی استان سیستان و بلوچستان گازرسانی انجام نشده است ولی مسئله گاز رسانی به شهرستان سراوان  یکی از وعده های مسئولان بوده که تاکنون عملی نشده است.

تنها خواسته مان گازرسانی است

عبدالطیف دهواری یکی از شهروندان سراوانی گفت: با توجه به روشن شدن مشعل نمادین گاز در چند سال اخیر در این استان(ایرانشهر)متاسفانه مردم شهرستانهای جنوبی استان همچنان کپسول به دوش در صف سیلندر گاز هستند.

او بیان داشت: ضرورت دارد مسئولین ذیربط پاسخگوی افکار عمومی بوده و دلیل عدم گاز رسانی به شهرستان  سراوان را مشخص نمایند. گازرسانی به شهرستان سراوان یکی از مطالبات مردم و ائمه جمعه این منطقه محروم است.

خبرنگار ما موضوع را  از طریق تماس تلفنی با نماینده مردم شهرستانهای سراوان ،سیب و سوران و مهرستان در مجلس شورای اسلامی جویاشد.

آغاز عملیات اجرایی گازرسانی اوایل سال ۱۳۹۷

محمدباسط درازهی نماینده مردم شهرستانهای سراوان ،سیب و سوران و مهرستان در مجلس شورای اسلامی ازآغاز عملیات اجرایی گازرسانی به شهرستانهای سراوان، سیب و سوران و مهرستان در اوایل سال آینده خبر داد.

وی افزود:به دلیل محرومیت ریشه داری که در این بخش  از کشور وجود داشت اقدامات ویژه ای  در دستور کار قرار گرفته تا ضمن از بین رفتن این محرومیت ها ، پتانسیل های بالقوه این استان بالفعل شود و به این ترتیب از حجم مشکلات موجود کاسته شود. پس از آخرین سفر دکتر روحانی ریاست جمهور و هیات دولت با روشن شدن مشعل گاز در مرکز استان امید در دل مردم زنده شد که دوران محرومیت ها رو به پایان است و با تدبیر دولت یازدهم ، سیستان و بلوچستان روزهای روشنی در پیش دارد .

عضو شورای مرکزی فراکسیون امید در مجلس ادامه داد : تلاشهای بسیاری صورت گرفته تا محرومیت تاریخی استان از بین برود . و روشن شدن مشعل گاز در زاهدان نقطه اوج عملکرد دولت یازدهم در این استان است که افتخاری برای مردم سیستان و بلوچستان و سایر ایرانیان است که بالاخره مردم این نقطه از کشور می توانند با استفاده از این انرژی پاک و ارزان قدمهای بزرگتری در مسیر توسعه بردارند .

نماینده مردم سراوان ، سیب و سوران و مهرستان گفت : در هر صورت سالها بیرون بودن سیستان و بلوچستان از دایره شبکه گاز کشور باعث شده بود تا بخش خصوصی برای تاسیس کارخانه و تاسیسات بزرگ با مشکل کمبود انرژی مواجه باشند و از جمله در حوزه انتخابیه اینجانب معادن بسیاری در دوره دولت یازدهم کشف شده است که اگر گازرسانی به آنجا برسد بهره برداری سرعت زیادی خواهدگرفت.

وی با بیان اینکه اقدامات مناسبی در خصوص سه خواسته اصلی مردم سراوان و دیگر شهرهای حوزه انتخابیه از جمله آموزش ، گاز و مرز صورت گرفته است ، اضافه کرد: ما شاهد افتتاح مجتمع آموزش عالی سراوان بودیم که قرار است با موافقت های صورت گرفته تبدیل به دانشگاه شود. همچنین در خصوص بحث گاز هم با قول هایی که وزیر نفت دادند چشم انداز روشنی در منطقه وجود دارد  و با تدبیر وزیر کشور مراحل ساخت پایانه مرزی کوهک آغاز شده که بدلیل ارتباطات زیاد فرهنگی ، قومی و تجاری با آن سوی مرز وجود دارد گشایش این مرز منشا خیر و برکت بسیاری خواهد بود  .

وی گفت: با پیگیری های صورت گرفته از سوی ریاست جمهور ، وزیر نفت وشورای اقتصاد جهت تخصیص اعتبار برای پروژه  گازرسانی به شهرستانهای سراوان ، سیب وسوران و  مهرستان قول مساعد دادند و قرار براین گردید که از ابتدای سال ۱۳۹۷  این پروژه  بطور جدی  آغاز گردد.

شهرستان سراوان در ۳۳۴کیلومتری مرکز استان سیستان و بلوچستان و در۲۲۶ کیلومتری شهرستان ایرانشهر واقع شده است.

نظر شما