شناسهٔ خبر: 24290433 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

زکریا یوسفی به مهر گفت:

برنامه کنسرت‌ها در خارج/ کتاب «بندیر» تا عید منتشر می‌شود

نوازنده سازهای کوبه‌ای در تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های خود از انجام مراحل نهایی تازه‌ترین اثر تالیفی، همکاری با چند هنرمند مطرح و حضور در چند کنسرت خارجی خبر داد.

صاحب‌خبر -

زکریا یوسفی نوازنده سازهای کوبه‌ای که در کارنامه فعالیتی خود همکاری با چندین گروه و هنرمند صاحب نام موسیقی کشورمان را دارد در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تازه‌ترین فعالیت‌های خود  بیان کرد: از اوایل اسفند همراه با علیرضا قربانی کنسرت‌هایی را در شهرهای مختلف کشور استرالیا از جمله سیدنی، بریزبین و ملبورن برگزار می‌کنیم که در این کنسرت‌ها ارکستر بزرگ «ماداکتو» از کشور استرالیا با همراهی سامان صمیمی، میلاد محمدی و بنده قطعاتی را به خوانندگی علیرضا قربانی اجرا خواهد کرد.

وی افزود: شرکت در یکی از فستیوال‌های معتبر موسیقی کشور چین، همکاری با داود آزاد در تولید تازه‌ترین آلبوم این هنرمند که هم اکنون در مراحل نهایی میکس و مسترینگ قرار دارد، تولید یک آلبوم برای سازهای کوبه‌ای و نی با همکاری پاشا هنجنی و همکاری با هنرمندان دیگری از جمله علی قمصری، مجید درخشانی و چند هنرمند فعال موسیقی از دیگر برنامه هایی است که انجام داده‌ایم.

این نوازنده با اشاره به اینکه مهلت کافی برای اجراهای زنده از آثارش را ندارد، گفت: حضور پررنگ در کنسرت‌ها و اجراهای امسال این فرصت را از من گرفت، اما به طور حتم در سال ۹۷ برای برگزاری کنسرت اقداماتی را انجام خواهم داد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به انجام مراحل نهایی انتشار کتابش اشاره کرد و گفت: طی ماه‌های اخیر در کنار اجراها و پروژه‌هایی که در دست داشتم، مشغول تالیف یک اثر مکتوب و صوتی بودم که عمده مباحث مطرح شده در آن متمرکز بر ساز کوبه ای «بِندیر» است و با توجه به فقدان مباحث تئوریکی که در حوزه این ساز جهانی در کشورمان وجود دارد، تلاش کردم با تالیف و تدوین این مجموعه برای معرفی ریتم‌ها و جمله‌بندی‌های رایج این ساز در کشورهای مختلفی که از این ساز استفاده می‌کنند، تلاش‌هایی را انجام دهم.

یوسفی اضافه کرد: «بندیر» ساز مشترک چند کشور آسیایی، آفریقایی و حتی اروپایی است که در قالب عنوان های مختلفی که برای آن در نظر گرفته شده شیوه خاصی هم برای نوازندگی اش طراحی شده است. همین موضوع بهانه خوبی برایم بود که با تمرکز بیشتر روی این ساز و نحوه استفاده، متدهای رایج آن را تدوین کرده و ضمن معرفی مباحث تئوریک در این زمینه به اجرای آنها در قالب یک اثر صوتی نیز اقدام کنم و تا آنجا که اطلاع دارم این کتاب تا قبل از سال جدید توسط انتشارات نای و نی در دسترس پژوهشگران قرار خواهد گرفت.

یوسفی در بخش پایانی سخنانش از برگزاری چند کارگاه آموزشی در کنار پویا سرایی (آهنگساز و نوازنده سنتور) خبر داد و گفت: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا با همراهی پویا سرایی عزیز پس از تعطیلات نوروزی در برخی شهرهای ایران چند ورک‌شاپ و اجرا برگزار کنیم که به زودی جزییاتش را اعلام خواهیم کرد.

نظر شما