شناسهٔ خبر: 24290265 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بهبود و نوسازی حمل و نقل عمومی اولویت کاری وزارت کشور است

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستائی وزیر کشور در مراسم رونمایی از طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل مسافر و باری شهری اعلام کرد تا پایان سال ۲۸۶ اتوبوس وارد سامانه حمل و نقل عمومی خواهد شد که ۱۴۴ اتوبوس تحویل داده شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ سیدمحمدعلی افشانی تاکید کرد: بنابر بر توجه رئیس جمهور و تاکید وزیر کشور، یکی از اولویت های اصلی وزارت کشور بهبود و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی است.
وی تاکید کرد: حمل و نقل نقش بسیار کلیدی در توسعه هر شهری دارد و مهمترین نقش را در زیست شهری خواهد داشت.
معاون توسعه وزیر کشور با بیان اینکه شهر زیست پذیر از موضوعات مهم شهرسازی در دنیای امروز است، افزود: یکی از مهمترین شاخص های شهر زیست پذیر، هوای سالم است. دیگر شاخص مهم رفاه مردم است که هر روز باید بیشتر از دیروز باشد و یکی از مسائل مهم رفاهی دسترسی آسان و ارزان به حمل و نقل عمومی است.
افشانی اشاره کرد: ما به لحاظ باورهای اعتقادی و هم وظایف مدیدیتی باید زمینه اجرای عدالت اجتماعی را فراهم کنیم و یکی از شاخص های عدالت اجتماعی بهره مندی طبقات پایین و کم برخودار جامعه از حمل و نقل عمومی است.
وی تاکید کرد : همان طور که رئیس جمهور به حمل و نقل عمومی و نوسازی توجه ویژه ای دارند و حمایت جدی از این موضوع در این دولت دارند، به همین دلیل وزارت کشور با دستور آقای رحمانی فضلی یکی از مهم ترین اولویت های این وزارتخانه را بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی کشور قرار داد که توسعه در هر دو بخش بار و مسافر از برنامه های وزارت کشور است.
معاون وزیر کشور با اشاره به اینکه تعدادی اتوبوس، مینی بوس و خودرو حمل بار در این طرح با مشارکت بانکها و خودروسازان به شهرداری ها و اشخاص تحویل داده می شود، افزود: ی سال آینده ۲۱ هزار خودرو باری نوسازی خواهد شد .
افشانی ادامه داد: مابه التفاوت نرخ سود بانکی این طرح پرداخت شده و قرارداد بانکها منعقد شده است.
افشانی با بیان اینکه در قانون برنامه و بودجه امسال تسهیلات خوبی برای بهبود ناوگان عمومی درنظر گرفته شده، افزود: از این طریق اجازه فروش 55000 میلیارد ریال اوراق مالی در بودجه سال 97 شهرداری ها دیده شده است که شهرداری ها از این محل پنجاه درصد این پول را می توانند برای خطوط مترو و حمل و نقل عمومی استفاده کنند.
معدل آنچه از محل این ۵۰ درصد مورد مصرف در ناوگان حمل و نقل عمومی هم از سوی دولت تضمین خواهد شد که در مجموع دولت بیش از ۱۳۰۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض به این بخش در سال ۹۷ خواهد کرد و شهرداریها باید تلاش کنند در نیمه اول سال این اوراق فروخته شود.
او افزود: خوشبختانه در این تبصره بندی آمده است که اگر شهرداری ها نتوانستند همه اوراق را بفروشند می توانند به عنوان طلب پیمانکاران پرداخت کنند.
افشانی خاطرنشان کرد : دو میلیارد دلار هم از محل صندوق توسعه ملی مطابق با تبصره ۴ برای حمل و نقل عمومی اختصاص یافته که ۱۵درصد تامین منابع بر عهده شهرداری است و بقیه از طریق فاینانس تامین می شود که تضمین اصل و فرع آن هم بر عهده دولت است.
همچنین رئیس سازمان شهرداری و دهیاری اشاره کرد : هزار میلیارد تومان هم برای مدیریت پسماند به شهرداریها و دهیاری پرداخت می شود.
 

نظر شما