شناسهٔ خبر: 24290039 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فولاد نیوز | لینک خبر

افزایش چشمگیر قیمت مصالح ساختمانی در آینده ‏

صاحب‌خبر -

قیمت محصولات فولادی در مدار صعود

به گزارش فولاد نیوز: آمارهای ارسالی از بازارهای بین‌المللی نشانگر آن است که قیمت مواد اولیه، کک و شمش فولاد رو به افزایش است، از طرفی دیگر روند ساخت ‌وساز در برخی از استان‌های کشور طی سه ماه آینده ادامه خواهد داشت، بنابراین رشد قیمت‌های جهانی فولاد و عدم کاهش تقاضا می‌تواند نشانه‌هایی از افزیش قیمت‌های جهانی فولاد در بازار باشد.

همز‌مان، بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار مسکن بر این باورند که روند افزایش قیمت نهاده‌های مسکن در آینده نزدیک می‌تواند عامل گرانی مسکن با وجود رکود بازار باشد.

از سویی دیگر شاخص کل قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران، شامل مصالحی چون سنگ، موزاییک، کاشی و سرامیک، انواع بلوک سفالی و آجر، شیرآلات بهداشتی، تاسیسات مکانیکی و انواع عایق‌های حرارتی، ایزوگام، قیرگونی و آسفالت، یراق‌آلات در و پنجره، نقاشی ساختمان، تاسیسات برقی و شیشه است.

به گفته مصالح فروشان، از ابتدای سال ۹۶ تاکنون، قیمت مصالح ساختمانی افرایش یافته است. به‌عنوان مثال، هر پاکت سیمان درجه یک، سال گذشته ۶۲۰۰ تومان به فروش می‌رفت که امسال به ۸۲۵۰ تومان افزایش یافته است. سیمان درجه دو هم امسال ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان گران تر به فروش می‌رسد.

افزایش ۴۰ درصدی قیمت آهن

در همین ارتباط محمد آزاد در خصوص علت افزایش هزینه تولید فولاد در کشور بیان کرد: با توجه به افزایش قیمت ذغال سنگ، سایر مواد اولیه و همینطور احتمال افزایش قیمت فولاد در بازارهای جهانی و نیز افزایش میزان دستمزد کارگران در سال آینده، می توان انتظار افزایش 20 تا 30 درصدی قیمت محصولات فولادی را داشت.

وی در توضیح مهم‌ترین عامل افزایش قیمت فولاد در بازارهای جهانی گفت: مهم‌ترین عامل افزایش قیمت فولاد در بازارها جهانی کشور چین است و این کشور به عنوان بزرگترین تعیین کننده قیمت فولاد در جهان و تصمیم به بازسازی و مدرن‌سازی این کشور میزان صادرات فولاد به شدت کاهش یافته و این امر موجب افزایش قیمت این محصول در بازارهای جهانی شده است، اما این احتمال نیز وجود دارد که به هر دلیلی چین این روند ساخت و ساز را متوقف کرده و مجددا محصولات را روانه بازارهای جهانی کند که باعث افت شدید قیمت‌ها خواهد شد.

رئیس اتحادیه آهن‌فروشان در ادامه افزود: چین در سال گذشته بین 110 تا 120 میلیون تن صادرات فولاد داشته است اکنون این صادرات را محدود به 10 تا 15 میلیون تن ورق فولادی کرده است و بخش عمده ای از مقاطع آهنی خود را برای فرایند ساخت و ساز عمرانی داخل کشور، صادر نمی‌کند.

گلایه‌های تولید کنندگان مسکن

عباس نهایتی، یکی از تولیدکنندگان مسکن در تهران گفت: افزایش قیمت اخیر آهن در بازار باعث شده، بسیاری از تولیدکنندگان مسکن با مشکل روبه‌رو شوند، به صورتی که تنها تیرآهن طی دو هفته اخیر، ۶۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

نهایتی افزود: مشکل این جاست که قراردادهای ساخت اسکلت به گونه‌ای تنظیم می‌شود که قیمت تیرآهن در آنها به‌روز محاسبه می‌شود. با افزایش قیمت تیرآهن یکباره چند ده میلیون تومان در صورتحساب تغییر ایجاد می‌شود که برخی تولیدکنندگان قادر به پرداخت آن نیستند.

وی تاکید کرد: تقاضا برای فولاد در بازار داخلی افزایش نداشته و فقط کاهش عرضه از سوی تولیدکنندگان اصلی مثل فولاد مبارکه و خوزستان باعث تشدید روند افزایشی قیمت بوده که مسئولان باید نسبت به کنترل آن بیشتر توجه داشته باشند.

نادیا صمدی فولادنیوز

 

 

نظر شما