شناسهٔ خبر: 24289227 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

از لابه‌لای محرمانه‌ها/۵۹

توصیه های دوستانه یک مرجع تقلید به آمریکایی‌ها

آمریکا می تواند در این برهه از زمان به ایرانیان بگوید که اسلحه های خود را به زور به ایران نفروخته است و آمریکاییها تنها به درخواستهای یک حکومت سلطنتی جواب مثبت داده است.

صاحب‌خبر -

سرویس تاریخ مشرق- مطابق اسناد لانه ی جاسوسی در پی انقلاب اسلامی برخی از افراد وابسته از جمله آیت الله کاظم شریعتمداری که خود را در جایگاه مرجعیت شیعه نفوذ داده بودند، دل نگران آمریکا بودند و در نقش مشاور سفارت آمریکا برای حمایت های آمریکا از رژیم سلطنتی و سرکوبگر شاه توجیه می تراشیدند. مامور سفارت آمریکا که با شریعتمداری جلسه خصوصی و محرمانه داشته است این‌گونه گزارش می دهد:

«اخیراً با شریعتمداری به طور خصوصی صحبت کرده است و شریعتمداری صادقانه بیان کرد ... که آمریکا می تواند در این برهه از زمان به ایرانیان بگوید که اسلحه های خود را به زور به ایران نفروخته است و آمریکاییها تنها به درخواستهای یک حکومت سلطنتی جواب مثبت داده است. او اضافه کرد که آمریکاییها باید از فرصتهایی که موجب استحکام دوستی آمریکا با ایران می شود استفاده کنند و با این توطئه ضد آمریکایی مبارزه نمایند. او گفت که آمریکا بایداخبار مساعدی نسبت به ایران اشاعه دهد.» ( ۳ اردیبهشت ۵۸ شماره ۴۲۵۳ از سفارت به وزارت امور خارجه)

(امضاء ناس) [۱]

[۱] اسناد لانه ی جاسوسی، کتاب اول، موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، صفحات ۷۴-۷۵.

نظر شما