شناسهٔ خبر: 24289172 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی:

سد «سیاهو» خراسان جنوبی تا اوایل بهار آماده آبگیری است

بیرجند -مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: آمادگی داریم که سد سیاهو را تا اوایل بهار آبگیری کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، حسین امامی شنبه شب در دیدار مدیران صنعت آب و برق استان با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: خشکسالی های متمادی در استان طی دو دهه گذشته منابع آبی را هم به لحاظ کیفی و هم کمی به شدت تحت تنش قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه محدودیت هایی در برداشت از منابع آبی ایجاد شده، بیان کرد: هدف از این محدودیت ها این است که توسعه استان را تضمین کرده و همچنین از این سرمایه گذاری های کلان انجام شده در بخش صنعت و کشاورزی صیانت کنیم.

اقدامات انجام شده درحوزه مهار آب های مرزی

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی ادامه داد: با انجام این اقدامات در چند سال موفقیت های خوبی حاصل و صرفه جویی های خوبی به ویژه در بخش کشاورزی انجام شده است.

امامی بیان داشت: این با همراهی کشاورزان انجام شده و با اجرای سیستم های نوین آبیاری و تغییر رویکرد نه تنها تغییری در میزان تولید ایجاد نشده بلکه شاهد رشد بهره وری در این بخش هستیم.

وی همچنین به اقدامات انجام شده درحوزه مهار آب های مرزی اشاره کرد و گفت: پس از تکمیل سد رزه درمیان امیدواریم امسال بالغ بر ۳۰۰ هکتار از اراضی پایین دست این سد زیر کشت برود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی با بیان اینکه سد فرخی نیز آبگیری شده و سد سیاهو نیز آماده آبگیری است، بیان کرد: سد سیاهو اوایل بهار آماده آبگیری است و امیدواریم با جابجایی روستایی که در بالا دست قرار دارد بخش زیادی از آب هایی که از کشور به سمت افغانستان می رود مهار شوند.

امامی با اشاره به اینکه بخش زیادی از تغذیه دشت درح از سمت سد سیاهو انجام می شد که این تغذیه با آبگیری سد محدود خواهد شد، عنوان داشت: از طرفی دیگر مطالعات شبکه پایش نشان می دهد که هم از نظر کمی و هم کیفی کاهش منابع آبی را در دشت درح داریم.

استفاده از آب سد سیاهو برای تامین آب سربیشه

وی با بیان اینکه بیشتر آب هایی که در مرز وجود دارد برای تامین آب شرب شهرستان ها در نظر گرفته شده است، افزود: در خصوص سد سیاهو و منابع آبی مازادی که احتمالا وجود خواهد داشت مطالعاتی آغاز شده که بتوانیم با استفاده از شیرین سازی و انتقال بحث تامین آب شهر سربیشه و همچنین مجتمع های روستایی را انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی اضافه کرد: همچنین مطالعات جامعی که در بخش تامین آب استان انجام و تا افق ۱۴۲۰ برنامه جامعی تدوین شده که گام به گام در حال اجرا است.

امامی با بیان اینکه با حمایت های ویژه وزارت نیرو در بحث های اعتباری علی رغم همه محدودیت های موجود در کشور کمک های خوبی به استان شده است، گفت: به عنوان مثال در سه سال گذشته میزان اعتباری که برای پروژه آبرسانی به بیرجند جذب شده بیش از یک دهه اول بوده است.

وی ادامه داد: تا سال ۹۲ بالغ بر ۳۵ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این پروژه جذب شده و در این سه سال نزدیک به ۴۵ میلیارد تومان جذب شد که نشان از توجه ویژه وزارت نیرو به بخش تامین آب استان دارد.

نظر شما