شناسهٔ خبر: 24288810 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

همدان|بازارچه‌های محلی فروش پرندگان؛ پاشنه آشیل شیوع آنفلوآنزای مرغی

R41405/P1361/S6,75/CT7

در حال حاضر وجود بازارچه‌های محلی فروش پرندگان در داخل بافت شهری و ورود خروج بدون کنترل طیور محلی می‌تواند منشأ خطرناکی برای بروز بیماری آنفلوآنزای مرغی باشد که در نتیجه آن سلامت مردم به خطر بیفتد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، بروز آنفلوآنزای پرندگان در کشور باعث شد که بحران‌های مختلفی از جمله افزایش قیمت تخم مرغ رخ دهد که در نتیجه معدوم سازی واحدهای آلوده و کمبود جنس در بازار بود که البته در استان همدان شرایط به طور کامل تحت کنترل بود و کانون‌های بیماری اجازه رشد و نمو پیدا نکردند.

طبیعی است که در زمان بروز بیماری رسیدگی به واحدهای صنعتی آسود خواهد بود  چرا که پیش بینی‌های لازم برای آن انجام شده است. اما آنچه که باعث مشکل می‌شود واحدهای بومی روستایی، بازارچه‌های محلی که همچنان به روش‌های سنتی به خرید و فروش مشغول هستند و خانه‌های شهری که طیور را پرورش می‎دهند، هستند. 

با بروز بیماری آنفلوآنزای مرغی در همدان، بازارچه محلی انتهای خیابان اکباتان برای مدتی تعطیل شد اما همچنان فعالان این بازار در مکان‌هایی چون ابتدای خیابان باباطاهر و گاها در انتهای بازار مظفریه مشغول خرید و فروش هستند که می‌تواند برای سلامت جامعه به عنوان یک خطر مطرح باشد. 

مسئولان استانی به ویژه در جهاد کشاورزی و دامپزشکی خواهان همراهی مردم  هستند تا بتوانند بر این مشکل فائق آینده و پاشنه آشیل استان در پیشگیری و مبارزه با بیماری طیور برای همیشه از بین ببرد. پیشنهاد دامپزشکی استان برای حل این معضل ایجاد یک بازارچه مدرن در خارج از شهر است که امکان ضد عفونی کردن و قرنطینه را داشته باشد.

البته در مجموع تا کنون استان همدان در حوزه بیماری آنفلواآنزای مرغی پا ک بوده و هنوز آثار بیماری در آن مشاهده نشده است.

معاون بهبود امور دام سازمان جهادکشاورزی استان همدان در گفت‌و‌گو با تسنیم درباره این بیماری اظهار داشت:  از آبان ماه سال گذشته آنفلوآنزایی طیور برخی از نقاط کشور را درگیر کرده که منشأ آن پرندگان وحشی بودند که از خارج کشور وارد منطقه شدند.

محمد نظرپور با بیان اینکه تا کنون با چند موج از این بیماری برخورد کردیم، افزود: واحدهای مرغ تخم گذار حساس‌تر از سایر واحدها در حوطه طیور نسبت به بیماری انفلوآنزای مرغی هستند چرا که این مرغ‌ها تا 130 هفته می‌توانند تولید تخم مرغ داشته باشند پس حساسیت آنان به آلودگی بیشتر است و با افزایش سن مرغ نیز شرایط برای آلودگی، بیشتر فراهم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه وقتی واحدهای تخم گذار مجبور است هر روز تولیدات خود را به بازار ارائه دهد، بنابراین افراد زیادی نیز به محل واحد تولیدی رفت و آمد دارند، تصریح کرد: بیشترین حساسیت به بیمارهای را در ابتدا واحدهای پرورش مرغ تخم گذار، پس از آن مرغ مادر، مرغ‌های بومی، پرندگان سنتی و خانگی دارند و در انتهای لیست حساسیت‌ها مرغ‌های گوشتی قرار می‌گیرد.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه  امروز کانون بیماری  پرندگان وحشی مهاجر وارد شده به کشور بوده و نمی‌توان آن را از بین برد، گفت: بنابراین مرغداران ما باید حداکثر موازین بهداشتی را رعایت کنند به طوری که  واحدهای مرغدارای باید اجازه ورود افراد به سالن و تجمع آنان را ندهند و با رعایت این موارد از بروز بیماری جلوگیری کنند.

نظرپور با اشاره به اینکه  در استان همدان واحد صنعتی که منجر به معدوم سازی شود، وجود نداشته، اظهار داشت: در داخل استان همدان 10 کانون بیماری آنفلوآنزا شناسایی شده که واحدهای بومی هستند.

وی با تأکید بر اینکه نقل و انتقال مرغ‌های بومی از هر نقطه به استان می‌تواند خطرسازباشد، افزود: عامه مردم نیز باید به کمک ما بیایند و شرایط را رصد کنند و اگر مشاهده کردند که جابجایی صورت می‌گیرد، به دامپزشکی اعلام کنند.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان همدان اظهارداشت: افرادی که در بافت شهر مشغول پرورش طیور بومی هستند از نقل و انتقال مرغ از خارج استان به ویژه استان‌هایی چون مرکزی خودداری کنند.

نظرپور گفت: فروش پرنده‌های زینتی از خارج استان برای ما خطرناک است و ما امیدواریم که مردم ما را در این حوزه  همراهی کنند.

نظرپور با بیان اینکه حدود 20 استان کشور با این بیماری درگیر هستند، تصریح کرد: فعلا این بیماری وجود دارد و ممکن است که هر از چندی تشدید شود و باید خود را با این شرایط وفق داده و بتوانیم از  پس آن بر آییم.

اقدامات پیشگیرانه به طور مداوم در حال جریان است

مدیرکل دامپزشکی استان همدان در گفت‌و‌گو با تسنیم با بیان اینکه استان همدان یک منطقه پاک در زمینه بیماری آنفلوآنزا محسوب می‌شود، اما دلیل بر انجام ندادن اقدامات پیشگیرانه نمی‌شود، اظهار داشت: حدود 43 مورد اقدام پیشگیرانه در دو سال گذشته در حال انجام است که مهمترین آن  تشدید مراقبت‌ها و اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای در استان است.

محمودرضا رسولی افزود: تأکید و تشدید در رعایت الزامات بهداشتی در کشتارگاه‌های طیور استان است.

وی با بیان اینکه مسئولان فنی ما در کشتارگاه‌های طیور مستقر هستند، تصریح کرد: هر شب یک نفر برای بازدید و کنترل در کشتارگاه‌ها حضور دارند تا محموله‌هایی که وارد استان می‌شوند مجوز دامپزشکی داشته باشند.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با اشاره به اینکه بیش از 20 هزار مورد مراقبت فعال در سطح استان انجام شده است، گفت: بازدیدهای مشترک با اداره کل محیط زیست استان از تالاب‌ها و مناطق حفاظت شده انجام شده و همچنان بر اساس برنامه مدون شده در جریان است.

رسولی با بیان اینکه اطلاع رسانی اختصاصی به تولید کنندگان و مرغداران درباره بیماری آنفلوآنزا انجام شده، اظهار داشت: با توجه به اهمیت موضوع آنفلوآنزا جمع شدن مرغداران در یک مکان توصیه نمی‌شود و به همین دلیل است که اطلاع رسانی  بدون جمع شدن آن‌ها که امکان انتشار آلودگی را دارد، از طرق مختلف انجام می‌شود.

وی افزود: بیش از 30 هزار مورد آزمایش‌های تخصصی این حوزه در سطح استان انجام شده که خوشبختانه تا کنون نتیجه آن پاک بودن استان همدان است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه اکثر اقدامات ما چه به شکل انفرادی و چه همکاری بین دستگاهی در حال انجام است، گفت: یکی از مولفه‌های خطر وجود بازارچه‌های پرندگان است که البته در مواردی اقدام به تعطیلی آنان کردیم.

رسولی افزود: در جلساتی که با مسئولان استان برگزار شده همواره بر ایجاد یک بازارچه پرندگان که قابلیت کنترل و ضدعفونی کردن آن وجود داشته باشد؛ تأکید کردیم و طرح آن را ارائه دادیم.

وی تصریح کرد: به اتحادیه مرغ فروشان و پرنده فروشان مجوز داده شده تا برای ایجاد یک بازارچه عرضه کننده پرندگان که در دل شهر نباشد و قابلیت قرنطینه و ضدعفونی کننده داشته باشد، اقدام کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه در استان همدان یک صنعت پویا و پاک وجود داشت، اظهار داشت: برآوردی نکردیم که در صورت برزو آنفلوآنزا چه مقدار خسارت وارد می‌شود، چرا که به مولفه‌های بسیاری بستگی دارد.

رسولی با اشاره به اینکه اگر بیماری واد استان شود می‌تواند پایه‌های این صنعت را به خطر اندازد، افزود: از همین رو باید تمام تدابیر لازم برای پیشگیری و جلوگیری از نفوذ آلودگی به مرغداری‌ها به موقع انجام گیرد.

وی با بیان اینکه گوشت مرغ  موجود در بازار سالم است، تصریح کرد: تخم مرغ، نشانه دار، بسته بندی شده که در سطح بازار است مورد تأیید است و هم استانی‌های ما مراقبت‌های لازم را به عمل آورند.

مدیرکل دامپزشکی استان از مردم خواست که موارد مشکوک را به شماره 1512 در سراسر استان اطلاع دهند.

انتهای پیام/ش

نظر شما