شناسهٔ خبر: 24288752 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

یک فعال کارگری تاکید کرد:

بازنشستگان تامین اجتماعی را هم دریابید

یک فعال کارگری می‌گوید دستمزد سال آینده کارگران باید به سمتی برود که قدرت خریدشان را بیشتر و سفره آن‌ها را رنگین‌تر کند. او از هیات امنای سازمان تامین اجتماعی خواست تا در جهت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی وارد عمل شوند.

صاحب‌خبر -

رحمت اله پورموسی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان دولت، اظهار کرد: انتظار ما این است که بازنشستگان تامین اجتماعی را هم دریابند و همسان‌سازی حقوق در مورد آن‌ها هم انجام شود چون در حال حاضر ۷۵ تا  ۸۰ درصد بازنشستگان تامین اجتماعی حقوق حداقلی می‌گیرند و از عهده تامین هزینه‌های زندگی برنمی آیند.

وی افزود: هیات امنای سازمان تامین اجتماعی باید در این جریان وارد شود و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را دنبال کند.تامین اجتماعی تشکلی عمومی و غیردولتی است که دولت تنها باید نقش نظارتی بر آن داشته باشد و اجازه بدهد متولیان سازمان که صاحبان اصلی‌اش کارگران و بازنشستگان هستند وارد عمل شوند.

این فعال کارگری در ادامه به بحث کاهش قدرت خرید کارگران که وزیر کار در روزهای اخیر بر آن تاکید کرده بود، اشاره کرد و گفت: وزیر کار خود از بدنه کارگری است و بیش از همه از درد کارگران خبر دارد، امروز همه مسئولان می‌دانند که وضع قشر کارگری ضعیف است و باید حمایت شود اما از آن طرف بحث بنگاههای اقتصادی را مطرح می‌کنند و می گویند اگر حقوق بیشتر از حد متعارف اضافه شود و بنگاه‌ها کشش نداشته باشند تعدیل نیروهای کار رخ می‌دهد.

پورموسی افزود: حقوق کارگر حقوق واقعی نیست و فاصله زیادی بین مزد فعلی و مزد واقعی وجود دارد. اگر قرار است در تولید به کیفیت برسیم و بنگاه‌ها بهره‌ور شوند، باید حقوق کارگر را بهبود ببخشیم تا انگیزه لازم برای کار را داشته باشد.

او گفت: در چند سال اخیر که جلسات شورای عالی کار با حضور وزیر کار تشکیل شده، رویکرد جلسات به این سمت بوده که به بحث معیشت کارگران پرداخته و فاصله بین مزد فعلی و دستمزد واقعی کم شود. تغییراتی هم نسبت به سال‌های قبل انجام شده و منکر آن نیستیم اما فاصله به قدری است که به چشم نمی‌آید لذا برای سال آینده دستمزدها باید به سمت بالا بردن قدرت خرید کارگران و کمک به سبد معیشت آنها برود.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما