شناسهٔ خبر: 24288703 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

پرسپولیس قبل از داربی قهرمان می شود؟

استقلال برد ولی تلفات داد

صاحب‌خبر -

رقابت‌های هفته بیست‌و‌چهارم لیگ برتر در شرایطی شب گذشته به پایان رسید که پرسپولیس تهران یک گام دیگر به قهرمانی در لیگ نزدیک شد؛ شاگردان برانکو که شب گذشته در ورزشگاه آزادی به مصاف استقلال خوزستان رفته بودند، توانستند با تک‌گل سیامک نعمتی، رقیب اهوازی را از پیش‌رو بردارند و به یکه‌تازی خود در لیگ برتر ادامه دهند. سرخ‌های تهران که بسته به شرایطی می‌توانستند همین روز گذشته قهرمان شوند، حالا چشمشان به داربی 86 و تقابل با رقیب سنتی‌شان استقلال است. ماجرا از این قرار است که با برد روز گذشته، پرسپولیس از پنج بازی باقی‌مانده‌اش در لیگ، فقط به سه امتیاز نیاز دارد تا قهرمان شود؛ اتفاقی که می‌تواند همین روز پنجشنبه در داربی حساس تهران رقم بخورد و سرخ‌ها را تبدیل به اولین تیم تاریخ لیگ برتر کند که در یک سال توانسته‌‌اند دو بار قهرمان لیگ شوند. البته با شرایطی این تیم حتی می‌تواند قبل از داربی هم قهرمان شود! داستان به تقابل تیم‌های پارس جنوبی جم و ذوب‌آهن در شهر جم برمی‌گردد؛ یعنی تقابل تیم‌های چهارم و دوم جدول رده‌بندی. این بازی که در هفته بیست‌وپنجم برگزار می‌شود، قرار است قبل از داربی تهران برگزار شود و اگر پارس جنوبی جم بتواند از سد ذوب‌آهن بگذرد، قهرمانی پرسپولیس پیش از سوت آغاز داربی 86، در لیگ مسجل می‌شود. با‌این‌حال با توجه به اینکه هر دو تیم پرسپولیس و استقلال به تعدادی از بازیکنان اصلی خود در بازی روز گذشته استراحت دادند، به نظر می‌رسد هیچ‌کدام از دو مربی تمایلی به شکست در بازی حساس پیش‌رو ندارند؛ دیداری که پرسپولیس باید برای قهرمانی بجنگد و استقلال باید مانع از برگزاری جشن قهرمانی رقیب و البته خراب‌کردن پروژه قهرمانی پرسپولیس در سال 96 شود.
بااين‌حال قبل از رقابت پرسپوليس در ورزشگاه آزادي، استقلال تهران در اهواز در يکي از جذاب‌ترين بازي‌هاي فصل موفق شد با نتيجه درخشان 4 بر يک از سد فولاد بگذرد. استقلال که همچنان براي رسيدن به رتبه دوم جدول تلاش مي‌کند، در اين بازي به چند بازيکن اصلي‌اش استراحت داده بود تا براي داربي آماده باشند؛ هرچند که مصدوميت يکي، دو نفر از بازيکنان اين تيم هم مزيد بر علت شده بود. فارغ از اين مباحث، شاگردان شفر، شروعي رؤيايي داشتند و خيلي زود روي حرکت مامه تيام، مهاجم جديد و سنگالي‌شان، به گل رسيدند. همين تيام که دقيقه چهار گل زده بود، سه‌دقيقه بعد پاس گلي به چشمي داد تا آبي‌هاي تهران در عرض هفت‌دقيقه کار را تقريبا تمام کرده باشند. البته استقلالي‌ها به همين دو گل بسنده نکردند و در ادامه روي حرکات شجاعيان و تيام باز هم گلزني کردند تا «پيش‌داربي» رؤيايي‌اي داشته باشند. مهاجم سنگالي آنها که تک‌گل اين تيم در آسيا را وارد دروازه الهلال کرده بود، در اين بازي توانايي‌هايش را بار ديگر نشان داد و براي خط دفاع آماده پرسپوليس در داربي خط‌ونشان کشيد. استقلال هم با همين برد شيرين انتقام شکست چند فصل پيشش را از فولاد در اهواز گرفت؛ در ليگ دهم اين تيم در اهواز با نتيجه 4 بر يک برابر فولاد شکست خورد که بعد از هفت سال جبران کردند. خبر بهتر براي استقلال اما رسيدنشان به رتبه سوم جدول رده‌بندي بود؛ آنها 38 امتيازي شدند و به لطف تفاضل گل بهتر نسبت به پارس جنوبي جم در رتبه سوم ايستادند؛ رتبه‌اي که بالاترين رتبه اين فصل آبي‌هاي تهران در جدول رده‌بندي ليگ است.
داربي بدون حسيني
با وجود رقم‌خوردن کلي اتفاقات خوب براي استقلال تهران، اين تيم با يک شوک هم مواجه شد: در اين ديدار سيدحسين حسيني، دروازه‌بان جوان اين تيم، کارت زرد گرفت تا با سه‌کارته‌شدن، ديدار حساس روز پنجشنبه مقابل پرسپوليس را از دست بدهد. اتفاق بدتر، واکنش اين دروازه‌بان نسبت به هم‌تيمي‌اش، فرشيد باقري، بود که او را مقصر گرفتن اخطار مي‌دانست. حسيني که در بازي برابر فولاد با يکي، دو واکنش فوق‌العاده تيمش را در لحظات حساس در بازي نگه داشته بود، اميد زيادي داشت تا دروازه‌بان اصلي استقلال در داربي باشد، ولي حالا حتي روي نيمکت هم نمي‌تواند بنشيند.
دو شکست متوالي
هرچقدر که شرايط براي استقلال تهران خوب پيش رفت، براي فولاد بد بود؛ اين تيم که 17 بازي پياپي را شکست نخورده بود، به‌ناگاه دو هفته پشت‌سرهم شکست خورده تا حالا فولاد آهسته‌آهسته از رسيدن به رتبه دوم جدول هم بازبماند. فولاد البته يک کارنامه بد هم دارد: اين تيم با شکست تازه‌اش مقابل استقلال تهران درمجموع براي پانزدهمين‌بار به تيم آبي‌پوش تهراني باخت؛ يعني در ليگ بيش از هر تيمي به همين استقلال باخته است.
ذوب‌آهن برگشت
در ديگر بازي‌هاي هفته بيست‌وچهارم که عصر و شب روز گذشته برگزار شد هم تيم ذوب‌آهن در دقيقه 90 صاحب يک برد شيرين شد؛ شاگردان قلعه‌نويي در ديدار با پديده تا ثانيه‌هاي پاياني کارشان را یک بر يک پيش مي‌بردند که در دقيقه 90 صاحب برتري شدند و جايگاهشان در رتبه دوم جدول را استحکام بخشيدند. ذوبي‌ها که هفته پيش به سايپا باخته بودند، حالا فاصله‌اي سه‌امتيازي با تيم‌هاي تعقيب‌کننده‌شان در رده سوم دارند. در سوي ديگر، پديده هم همچنان به سير نزولي‌اش ادامه مي‌دهد؛ اين تيم که در نيم‌فصل اول در زمره مدعيان بود، حالا چهارمين شکست پیاپی‌اش را متحمل شد تا به منطقه خطر جدول نزديک شود. پديده حالا با 23 امتياز در رتبه سيزدهم ايستاده است.
رقابت سخت براي رتبه دوم
در ديگر ديدار برگزارشده روز گذشته که ديدار تقريبا حساسي هم بود، پارس جنوبي جم در خانه به نتيجه‌اي بهتر از تساوي یک بر يک برابر تراکتورسازي نرسيد؛ پارسي‌ها که شانس رسيدن به رتبه دوم جدول را داشتند، ابتدا با يک گل پيش افتادند، ولي در نيمه دوم گل مساوي را خوردند تا با 38 امتياز و با تفاضل گل کمتر، پايين‌تر از استقلال در رده چهارم جدول رده‌بندي بايستند. نکته جالب ماجرا اما امتيازات تيم‌هاي سوم تا هفتم جدول رده‌بندي است؛ هر پنج تيم استقلال تهران، پارس جنوبي، پيکان، فولاد و سايپا 38 امتيازي هستند و جدال سختي براي رسيدن به رتبه دوم و سوم جدول دارند. 

 

نظر شما